Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D Linea Terra (2007)

autoreview

Toyota Corolla Verso
Toyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla Verso - interieurToyota Corolla Verso - interieurToyota Corolla Verso - interieurToyota Corolla Verso - interieur

Signalement

UitvoeringCorolla Verso 2.2 D-4D Linea Terra
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst116.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Al weer een kleine 33.000 km gereden (en in de file gestaan...) je rijdt wat af als forens in Nederland. En goede auto is voor mij van ’belang’; ik breng er dan ook gemiddeld minimaal zo´n drie uur per dag in door.

Ervaring hebbende met diverse automomerken en typen (o.a. b.v. VW Passat, Audi 80/ A4,Citroen Xantia/C5, Peugeot 406, Renault Safrane, Volvo V50, Toyota Camry/ Avensis
(nw. model) e.a) ’koos’ ik enkele maanden geleden binnen mijn leasebedragruimte voor de Toyota Verso 2.2 d4d Terra.

Er is nl. voor dit leasebederag en relatief laag aanschafbedrag (bijtelling!) geen betere auto te krijgen:
- concept van MPV: veel ruimte in de hoogte en in de breedte;
- geruisloze, lekkere Toyota commonrail 136 pk met hoog koppel,
- wielbasis langste in z´n klasse: comfortabel rijden.

PROBLEMEN

Toch bevalt mij deze (in Turkije gebouwde) Toyota het minst van alle Toyota´s die ik gereden heb:
- nog steeds problemen met niet-ronde velgen, hetgeen niet smeuig rijdt (volgens
dealer/ Toyota importeur wel volgens de norm, welke?
- suizen links voor bij spiegel/ raam boven 150-160 km bij zijwind (ook in een
test gelezen);
- krakend slot van dashboardkastje bij klinkerwegen;
- onnauwkeurige aansluitingen van interieurdelen (o.a. ruimte tussen linkerdeur en
dashboard vs. b.v. rechterdeur met dashboard);
- terug in garage voor kapotte regeneneratie unit v.d.kat(naverbranding);
- kraakjes bij linker veiligheidsriem verstelunit, bij de B-zuil;
- relatief ’kleppen’ tikkende dieselmotor vooral als ie koud is (zou aan het
motormanagement liggen: zuinig afgesteld?!);
- nu langzamerhand beginnende trillingen met de motor, bv. bij 80 km p/uur in de
5e versnellingen, onder de 2000 toeren duidelijk merkbaar....

Kortom niet dat 8+ gevoel dat ik had verwacht bij dit merk en met deze in het algemeen geprezen Carolla Verso.

1e aanvulling 20 oktober:
Er blijkt sprake te zijn van (een) kapotte verstuiver(s), hetgeen de laatste tijd
bij meer diesels voorkomt door een andere samenstelling van de brandstof. BP of
Shell power diesel zouden problemen geven, hoorde ik vandaag van een Toyota
dealer uit Brussel.Maar toch: zelf tank ik vrijwel alleen Shell normale
diesel?!.....
Ik heb contact opgenomen met mijn dealer: nu komen er binnenkort 4 nieuwe
verstuivers in, kosten min. 650.- euro; gelukkig garantie neem ik aan...
-wordt vervolgd!

2e aanvulling 2 november:
Vandaag zijn de verstuivers vervangen en heeft de auto een grote beurt gehad,
gevolg: (pas nu, na 37.000 km:!) een nu weer voor het eerst ECHT lekker rijdende
Toyota Verso diesel. Ook het kleppen tikkende geluid als de motor nog koud is bij
lage toeren is weg!

Vraag blijft natuurlijk: waarom moet dit alles eerst na 37.000 km en ’enkele
softwareaanpassingen’, kortom na pakweg 500 uur in de Toyota gereden te hebben,
pas GOED opgelost worden.

Enfin, ik ben weer een behoorlijk tevreden Verso rijder (m.u.v. de nog steeds lichte trilling a.g.v. het niet perfect rond zijn van de standaard stalenvelgen- zie ook eerder...)
-wordt vervolgd-


Juli 2008: 81.000 km
Terugkerende ’lekkende kleppen’ geluid: verstuivers moeten weer vervangen worden!
Jawel, m.n.´s morgens bij een koude motor/ochtend doet dit fenomeen zich weer voor.
Gelukkig NU door de Toyota dealer reeds telefonisch direct herkend en er zijn nieuwe verstuivers (’van de gemodificeerde generatie?!’) besteld.
Klaarblijkelijk iets wat men toch nog niet onder controle heeft/had, of is het euvel met de nieuwe verstuivers passé?

Verder heb ik na het omwisselen van de winter naar zomerbanden door een gelieerde
bandencentrale, vervolgens mijn auto nogmaals naar een banden specialist in Deventer gebracht. Deze kan de banden ook optimaal op de (dus niet ronde, stalen)velgen ’matchen’ om zo een optimaal resultaat te krijgen. En; inderdaad nu is het geheel voldoende.

Wat mij tenslotte opvalt, het kan ook aan de kleur liggen (zwart) dat de lak erg snel beschadigd. Even met een stofzuigerkop langs de dorpels en je ziet b.v al behoorlijke krassen; ligt dit aan de kleur en/ of moderne laksoorten?

Al met al na dus ruim 81.000 km nu op de helft van mijn leasecontract en behoorlijk tevreden over deze auto. Voor dit (lease)bedrag rij je gewoon niet beter:
- prettige instap, ruim, hoog koppel/genoeg pk´s.
wordt vervolgd.

vervolg ervaringen

  • 116.000 km

Nu al weer ruim 1116.000 km gereden met mijn Verso.....
Al sinds enkele maanden is het "gereutel""van de verstuivers weer behoorlijk terug gekomen. Maar volgens de Toyota (dealer) valt e.e.a. nog onder "de Norm". Toch hoor ik nu ook anderen die met mij meerijden hierover.....

Ook een bron van lichte irritatie blijven de niet ronde stalen velgen. NIet dat smeuige, gladde gevoel op m.n. mieuwe asfaltwegen; steeds dat lichte getril, onbalans.

Langzamerhand kijk ik uit naar het einde van het leasecontract, eind van het jaar. Er is veel alternatiefs: Skoda Superb,
Seat Exeo, Volkswagen Passat ( in prijs naar beneden, en commonrail), Toyota Avensis, Citroen C5,....

Toch: qua ruimte, 6 versn, 136 pk, hoog koppel, en lease- en aanschafbedrag ( Terra nu onder de EURO 27.000.-!)
is de Verso nog steeds interessant, zeker als de nieuwe motoren GEEN last meer van gereutel hebben. We kijken
(en lezen!) de komende maanden er dus nog lustig op los....

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.