Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D Linea Sol (2005)

autoreview

Toyota Corolla Verso
Toyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla Verso - interieurToyota Corolla Verso - interieurToyota Corolla Verso - interieurToyota Corolla Verso - interieur

Signalement

UitvoeringCorolla Verso 2.2 D-4D Linea Sol
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst156.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 156.000 km

Ik zocht een ruime auto die veilig was en voldoende vermogen had om de Ford op te volgen. De nieuwe focus vind ik niet zo een mooie auto. Na enkele dagen nadenken en zoeken maar weer eens naar de Toyota dealer gegaan om naar de Avensis en Corolla Verso te kijken. Ik heb de corolla verso genomen, in eerste instantie de 2.0 d4d Linea Luna. Maar door en fout van de lease maatschappij is de auto nooit besteld. Toen ze erachter kwamen dat de bestlling was mis gelopen was de auto in die uitvoering niet meer leverbaar. Het werd een 2.2 d4d 136 pk Linea Sol. Ik heb er nooit in proef gereden maar vanaf de eerste dag vond ik het vermogen en trekkracht van de motor geweldig. In het begin reed ik nogal eens te hard doordat de auto weinig geluid produceert dat in tegenstelling tot mijn vorige auto.
Al met al vind ik het het fijne reisauto en heb er iedere dag nog plezier van. Mijn vrouw is het niet eens met mijn mening over de auto maar dat is te verklaren doordat zij nogal klein is en daardoor te weinig zicht heeft in de auto. Bij een onderhoudsbeurt werd er ook door de dealer na gevraagd hoe haar de auto beviel.
Ze klaagt vooral over het zicht naar voren en met name bij het nemen van bochten naar links en rechts. De a-stijl ontneemt het zicht naar voren.

Ondertussen heb ik 63000 km gereden met de auto. De auto gebruikt een beetje olie, maar dat is niet noemenswaardig. Wat mij wel opviel is dat de auto een aanduidingslampje heeft als de olie vervangen moeten worden.

Een ander minpunt van de auto vind ik de armsteunen. Ze zitten mij als ik ze naar onder klap in de weg. Als het aan mij lag mogen ze eruit.

Ik heb er 4 weken geleden winterbanden op laten leggen. Ik moet zeggen dat de auto daardoor beter op de weg ligt dan met de ’gewone’ banden. Ik kan het iedereen aanraden. Vooral in bochten en met vlug optrekken merk je dat deze banden in de winterperiode meer grip hebben.

Ik moet nog een 10.000 km rijden en dan gaat deze auto uit het leasecontract. Het zal in elk geval geen MPV meer worden. Ik rij liever een auto met een sportieve wegligging. Een sportieve wegligging heeft de verso niet. Ik heb in meerdere MPV gereden en wat mij betreft heeft geen enkele dit.

Ik ben blij dat ik de MPV mag inleveren. De ruimte kan ik waarderen, maar de wegligging, het beperkte zicht (bij de verso), gevoeligheid van de lak en plaatwerk, verkleuren van de deurpanelen, kieren in het dashboard zijn punten voor verbetering van auto. Aan de dieselmotoren vooral de 2.2d mag wel wat meer aandacht aan besteed worden. De 136 pk van mijn versie is te veel voor het onderstel. Op een rechte weg is de auto vlot, maar zodra er bochten in de weg zitten laat hij steken vallen door de wegligging en hoge opbouw.

PROBLEMEN

  • 156.000 km

42000 km:
Er zijn geen noemenswaardige problemen geweest. Het retour slangetje van de airco was los en druppelde een klein beetje onder het dashboard aan de rechterzijde. Het was in 5 minuten opgelost.

Tot 63000 km nog geen problemen met de auto gehad. Wel heb ik op sommige plaatsen problemen met de afstandbediening van de portieren. Ikzelf denk dat dit met het elektromagnetisch veld te maken heeft. Als ik de auto 1 meter doorrij werkt de afstandbediening wel. Ik heb dit probleem alleen op twee specifieke parkeerplaatsen.

71950 km: geen problemen met de auto. Bij de volgende beurt moet ik wel naar de boordcomputer laten kijken ivm de airbag aan passagierszijde (terugroep actie). Bij het uitschakelen van de passagiersairbag wordt schijnbaar ook de gordelspanner uitgeschakeld.

82255 km: chroom van de schakelpook was aan het afbladeren. hersteld door dealer.Verder zijn bij de beurt de airco bijgevuld, nieuwe remblokken geplaatst en nieuwe inspuiters gemonteerd. Is te merken dat er nieuwe inspuiters op zitten de auto trekt weer beter. De auto gebruikt op 15.000 km +/- 1 á 1,5 liter olie.

97450 km: de voorwiel ophanging kraakte bij het wegrijden. Rubbers waren uitgedroogd. De rubbers zijn gesmeerd.

104875 km: Ook Toyota’s gaan kapot. De auto werd niet meer warm van binnen! Bij het oliepeilen viel mij op dat het reservoir van de radiateur leeg was. Bijgevuld 3 liter! Volgende dag weer gekeken en weer 3 liter erbij. Gelijk naar de dealer gereden. Volgens de dealer de koppakking kapot. Wanneer dit gebeurt is heb ik geen idee van. De auto is nooit te warm gereden. Laten we het anders formuleren, het rode lampje is nooit gaan branden. Het rode lampje gaat ook niet branden als er geen koelvloeistof inzit! (volgens monteur dealer). Een groot gemis vind ik toch de temperatuurmeter. Dan was mij dit zeker eerder opgevallen.

115000 km: In het motorcompartiment begint iets te rammelen. Vooral bij koud weer en als de motor koud is. Blijkt het luchtfilter te zijn welke los zit. Bij 120000 beurt wordt dit vast gezet. Auto start af en toe slecht. Het lijkt erop dat hij op 1 of 2 cylinders loopt. Motor uitzetten en opnieuw starten en probleem is weg. Komt alleen voor bij een koude start.

12200 km: Wederom de koppakking kapot. Maar is het wel de koppakking want aan het motorblok is geen lekkage te zien. De olie ziet ook normaal uit. De motor gooit de koelvloeistof eruit via de overloop. Overdruk in het blok. Niet echt normaal en dan zo kort na de andere keer. Momenteel rij ik noodgedwongen in een huurauto. Dan heb ik liever de verso dan de renault scenic.
Vervolg koppakking: De dealer heeft onder garantie het hele motorblok vervangen. De ’werkelijke’ oorzaak heb ik nog niet vernomen.

126389 km: De auto is gerepareerd. Volgens de monteur is het probleem onderkend bij Toyota en is er in eerste instantie aangegeven de koppakking te vervangen. Dit heeft niet geholpen waarna door Toyota werd aangegeven om het hele blok te vervangen. Dit is nu door de dealer gedaan. Wat er precies niet goed is weet ik niet maar ik weet wel dat meer auto’s met een 2.2 d4d blok kampen met dezelfde problemen. Alle auto’s met een blok tussen een bepaalde periode worden hierop gecontroleerd door de dealer’s.
De auto rijdt goed na de reparatie.Na de reparatie heb ik bijna 4000 km gereden en heb geen klachten. Wel vind ik de auto +/- 0,5 liter zuiniger op de 100km dan voorheen. Mijn rijstijl is niet veranderd.

137159 km: Nadat de nieuwe motor erin is gezet heb ik geen problemen meer. Olieverbruik is verwaarloosbaar. De nieuwe motor loopt volgens mij iets zuiniger dan de oude. Hierboven schreef ik al dat het 0,5 liter op de 100km was. Dit is nu nog steeds zo. Tot aan de nieuwe motor haalde ik met moeite 650 km met 42 liter (dan gaat de lamp branden), nu haal ik tussen de 700 en 720 km op 42 liter. Voor mij niet verklaarbaar aangezien ik elke dag het zelfde stuk rij. Ik ben wel blij dat het probleem met de koppakking verholpen is. Ik weet dat er meer auto’s zijn die dezelfde problemen hebben. Ik weet dat er een aantal verso’s en avensissen met de 2.2d4d motor hetzelfde probleem hebben. In mijn kennissen kring zijn het er in totaal 3.

156000 km: Bij de 150000 km beurt heb ik aan de dealer aangegeven dat de auto nogal zwarte rookwolken uitbraakte bij het optrekken. De dealer heeft hier niets aan mogen doen door de leasemaatschappij. 6000km verder is dit verergerd en schaamde je jezelf als je met de auto reed. De leasemaatschappij heeft toen de auto uit de lease genomen. Het olieverbruik waar ik voor de motorwissel last van had heb ik na het vervangen geen last meer van gehad. Al met al had ik betere kwaliteit verwacht van een merk als Toyota. Zeker na mijn positieve ervaringen van 6 eerdere auto\'s.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.