Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D Dynamic (2007)

autoreview

Toyota Corolla Verso
Toyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla Verso - interieurToyota Corolla Verso - interieurToyota Corolla Verso - interieurToyota Corolla Verso - interieur

Signalement

UitvoeringCorolla Verso 2.2 D-4D Dynamic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst169.125 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

we zijn er bijna!

  • 153.200 km

Inmiddels 2,5 jaar op weg met de (Corolla) Verso en nog 2 maanden te gaan voordat we afscheid nemen. Een auto waar ik met gemengde gevoelens aan terug zal denken. Allereerst is dit mijn eerste mpv, overgestapt vanuit de middenklasse, 2 Renaults Laguna gingen hem voor. Auto's met een slechte reputatie, maar waar ik ruim 320.000 km met heel veel plezier in het gereden zonder enig probleem. Toch de stap naar de mpv gezet, ruimte-aanbod, hoge zitpositie, flexibel interieur, lekkere felle diesel, sprak me meer aan dan de toenmalige Scenic en aangezien de prive-auto ook een Toyota is (Yaris Verso) de overstap naar Toyota gemaakt.

Motorisch is dit een heerlijke auto, de 136pk diesel (320Nm trekkracht) sleurt er heerlijk aan, lekkere inhaalacceleratie, doet stil zijn werk, tot nu toe geen slag verkeerd geslagen, probleemloze motor.

Het interieur ziet er goed maar (kil) zakelijk uit. Mooie klokken om tegenaan te kijken, zacht groen van kleur, ook in het donker mooi prettig en niet storend qua kleur. Het nep-aluminium doorbreekt het vele zwart, prettig dashboard om tegenaan te kijken. Klep van het dashboardkastje hangt er niet mooi in, bij een proefrit met een demo viel die er zelf uit tijdens de rit, blijkbaar een zwak punt bij deze auto. Verder vind ik de chroomrand rond de versnellingspook hinderlijk als de zon erop valt.

De kwaliteit van de stoel is voldoende bij niet te lange ritten, maar bij meer dan 300 km per dag mis ik toch ernstig een lende-steun, die zit er helaas niet op. Hier ontstaat de eerste heimwee naar mijn comfortabele Renaults, een groot verschil. Achterin lekker de ruimte voor 3 volwassenen en het wegklapsysteem van de achterstoelen is ideaal, in een handomdraai een vlakke vloer, geen gehannis met de zitting, ideaal!

Verder over het interieur: de kwaliteit van de radio is matig, het RDS werkt niet echt goed als hij een sterker signaal moet opvangen in de regio is hij daar erg traag in, met een hinderlijke storing tot gevolg. Inmiddels met veel andere auto's kunnen vergelijken bij zelfde zender op zelfde plek, dit is gewoon slecht! Kwaliteit van de 6-cd wisselaar is prima, geluidskwaliteit is best te pruimen. Dan de navigatie: het Dynamic Business pakket omvat o.a. een achteraf ingebouwde navigatie, monochroom, geen kaart. Instellen van een bestemming gaat gepaard met harde piepsignalen die je op de duur de strot uit gaan hangen, zodra je de snelweg opgaat schakelt het systeem automatisch over naar een andere weergave, telkens met de hand terug te zetten, waarom? Geen idee, ik zie de logica er niet van. Mis je een afrit dan kent dit systeem niet de mogelijkheid om te draaien, nee, je wordt vaak met een enorme omweg alsnog naar je bestemming geloodst, 40 km omrijden is geen uitzondering! Verder nog af en toe een hick-up waardoor je ofwel via Calais-Dover-Newcastle-IJmuiden van Rotterdam naar Amsterdam Zuidoost wordt gestuurd, ook al eens via Hamburg-Kiel-Kopenhagen-IJmuiden gestuurd, moet je even de tijd voor nemen. Kortom, zijn meerprijs van 1000 euro zeker niet waar achteraf...

Startprocedure blijft vreemd. Transponder erin, startknop 1x indrukken, koppeling intrappen, startknop nog een keer indrukken. Kan iemand mij nou eens uitleggen wat er mis was met zo'n ouderwetse sleutel? Kreeg laatst bij onderhoud een Auris mee, heerlijk, gewoon zo'n sleutel omdraaien! Verder als je de deur opent met de transponder er nog in, gaat er een heel irritante pieptoon, prima dat je gewaarschuwd wordt, maar dat kan ook anders. Geldt ook voor het waarschuwingssignaal voor de gordel, haal het niet in je hoofd je gordel los te maken voordat je helemaal stil staat, want je krijgt een signaal wat eerst op normale, later op dubbele snelheid gaat piepen, je verwacht minstens dat bij de volgende fase de schietstoel in werking gesteld wordt. Kortom, ik heb het wel een beetje gehad met de piepsignalen in deze auto, en dan druk ik me nog heel voorzichtig uit!

Nog meer te zeuren over het interieur? De armsteunen zitten op de verkeerde plek, te kort en te dicht tegen je lichaam, in de praktijk hang ik mijn arm op de armsteun van de rechterstoel, kan toch niet zo bedoeld zijn... De klimaatcontrole is ook een slagje minder als bij Renault, daar stuurt de climatecontrol de airco naar believen aan, bij Toyota stel je hem zelf aan of uit, los van de climate control. Bovendien heeft het systeem de neiging als de temparatuur conform de ingestelde waarde is of daarboven alle lucht via het dashboard te sturen, krijg je op de duur een kouwe bek en droge ogen van! Dat hebben ze bij Renault toch echt beter voor elkaar!

Verder nog te melden dat het brandstofverbruik beter wordt na de 100.000 km, voorheen 1:15, nu haal ik zonder probleem 1:16,5. Ook het olieverbruik gedurende de eerste 100.000 km (1 liter op 10.000 km) wordt minder, heb er de laatste 40.000 km niet meer tussen de beurten door bij hoeven gooien.

De kwaliteit van de lak laat ook te wensen over, veel steenslagschade aan de voorkant, nu is zo'n hoge neus natuurlijk wat kwetsbaarder dan bij mijn vorige auto's, maar toch, het valt me wel tegen.

Met ruim 65.000 km per per jaar stel je behoorlijk hoge eisen aan je auto. En dan geef je ook kritiek op zaken die voor een ander geen probleem zullen zijn, maar als je 20-30 uur per week in je auto doorbrengt kijk je daar toch anders naar. Dan kunnen kleine irritaties behoorlijk oplopen en je gevoel van heimwee naar een auto die je wel als ideaal bestempelde sterk toenemen. Voor mij een reden om Toyota vaarwel te zeggen, ondanks de goede technische kwaliteit en de perfecte service van mijn dealer Wierikx in Bergen op Zoom. Komt nog bij dat ik de nieuwe Verso werkelijk spuuglelijk vindt, vooral de verplaatsing van de klokkenwinkel vind ik een grote misser.

Ik heb inmiddels een nieuwe Renault Scenic in bestelling, terug naar het oude nest, is me uitstekend bevallen al die jaren dus ik kijk vol vertrouwen uit naar de levering in september. Eerst nog even met de Verso op vakantie, lekker de Franse Alpen rondsleuren met deze heerlijke diesel, is de laatste ervaring straks toch nog een heel goede.....

Het zit erop!

  • 169.125 km

Vandaag afstand gedaan van de Verso. In deze laatste periode heeft hij ons voor wat verrassingen gesteld: tijdens de vakantie in de Alpen is herhaaldelijk het navigatiesysteem vast komen te zitten, wilde domweg niet door-enteren en pas na afzetten contact en heel omzichtig indrukken wilde hij weer pakken. Verder is tijdens de vakantie de boordcomputer op hol geslagen en ging het brandstoflampje al branden terwijl hij nog een actieradius van 175 km had. Even later zag je dat getal achteruit vliegen, dus niet bepaald iets om op te vertrouwen, het is dat je inmiddels uit ervaring weet wat-ie halen kan, maar in de bergen is je verbruik toch anders als thuis. Laatste verrassing was ook niet bepaald aangenaam, de aanjager weigerde dienst, met als gevolg beslagen ruiten tijdens een natte afdaling van de Col de la Madeleine, en dan wil je echt wel vrij zicht hebben hoor! Typisch is dat alle problemen na de vakantie niet meer zijn voorgekomen. Doordat de levering van de nieuwe auto op zich liet wachten heb ik behoorlijk lang doorgereden op een contract van 160.000 km, verder heeft de auto gefunctioneerd zoals altijd. Wel begint de motor rauwer te klinken, maar goed, hij is aan een beurtje toe. Maar goed, dat mag het nieuwe baasje doen!
Zoals al eerder geschreven, een afscheid met gemengde gevoelens. Een praktische auto, lekker veel leefruimte, comfort valt tegen (ik heb vandaag mijn nieuwe Scenic opgehaald, wat een verschil qua stoel!), redelijk zuinig, ben over de hele periode op 1:15,6 uitgekomen, maar de laatste tijd regelmatig 1:16-17 gemakkelijk gehaald, en wie zijn best doet kan zeker zuiniger, maar ja, die heeft dan vast een andere rijstijl dan ik. In deze Toyota kraakt of rammelt niets, maar overal hebben ze een piepje voor bedacht, dat zal ik zeker niet gaan missen. Het is een auto waar ik geen klik mee heb gehad, is gewoon niet mijn ding. Absoluut geen slechte auto, maar ik denk dat ik niet in het profiel van de gemiddelde Toyota-rijder pas, ieder zijn meug!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.