Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Verso 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 37.000 km |
KM-stand laatst | 40.000 km |
D-Cat kwalen
- 40.000 km
Na enige ellende met m'n vorige Toyota Avensis, die naar later bleek ook nog een schadeauto bleek te zijn, de vorige eigenaar reed de gehele rechter flank aan stukken... een vervangde Toyota Corolla Verso gekregen van en in samenspraak met de dealer. Ik dolblij daar het een D-Cat betrof met maar 37000 op de teller !Een zevenzitter en linea luna uitgevoerd, dus aardig compleet. de meest elementaire autozaken zitten erop.
Krachtige auto met zijn 177pk en 400nm trekkracht; maar dat motorblok kent ook zo zijn problemen, leest u maar eens de andere reviews van eigenaren met een 2.2 diesel of een 2.2 D-Cat. Dus werd ook ik geconfronteerd met de een revisie van de D-Cat nadat ik er slechts 3500 zelf mee had gereden. Nu zijn de problemen gelukkigerwijze opgelost en loopt de auto werkelijk fantastisch.
Toyota erkent overigens de problemen en helpt ook na het verval van garantie, mijn auto zit gelukkigerwijze in de verlengde fabrieksgarantie
Als je met de geldende snelheidslimieten rekening houd en je met een fluwelen rechtervoet rijd, kan een verbruik van rond de 1:14 en soms zelfs 1:15 worden gerealiseerd. De tankinhoud is echter niet groot, 55 liter, en zelf rijd ik meestal 130 a 140 km/u, dan loopt ie het mooist (+/- 2200/2400t/pm) en dan haal ik rond de 550 km op een volle tank, het nadeel van een krachtige, zware (1505kg leeg) en blokkendoosstroomlijn diesel. Menig TDI heeft de dubbele actieradius. Als je een beetje doorrijd, en dat gaat heel gemakkelijk met een D-cat, bij 3000 tpm loopt hij 170 km/u op de teller, dan zie je het verbruik wel stijgen. Maar een gemiddelde van 1:12 is goed haalbaar.
Het is een erg praktische auto, de zit als bestuurder is redelijk, het stuur zou net wat verder axiaal te verstellen moeten zijn. Het interieur kan worden aangepast aan allerlei omstandhigheden of lading. Schuiven, omklappen alles is mogelijk met de stoelen op de tweede zitrij. Jammer dat de rechtervoorstoel, de rugleuning daarvan, niet kan worden platgelegd op de zitting, zoals bijvoorbeeld bij Volvo wel het geval is. De achterste twee zetels verdwijnen in de vloer en geen volwassene kan daar nog behoorlijk zitten, ook wat grotere kinderen krijgen het daar moeilijk. Verder zit men dan erg dicht op de achterdeur en ik houd mijn hart vast bij een aanrijding van achteren... maar dat zie ik wel bij meer zo niet elke MPV.
Ook enige irritatie vanwege de armsteun rechts van de bestuurdersstoel, die had men beter achterweg kunnen laten of dusdanig geconstrueerd dat men er wel wat aan heeft, veel te dun, te weinig steun.
De ingebouwde stereo kan ook iets beter maar voldoet wel aardig. De volautomatische klimaatregeling werkt ook naar behoren en heeft maar een klimaatzone.
De af-fabriek gemonteerde cruise contrl vind ik persoonlijk een genot om te bedienen, gaat allemaal logisch en op de tast.
Minpuntje voor mij is het akoustische signaal van het kniperlicht, dat heel zacht is, hierdoor vergeet ik wel eens om het te deactiveren, maar dan kan natuurlijk ook aan mijn oren liggen...
Over het rijgedrag ben ik aardig te spreken, ondanks het feit dat je ook bij deze MPV een wat hogere zit hebt kan je de zitpostie goed tot redelijk instellen, ook het stuur. De Verso heeft een aardig voorspelbare wegligging en kan best hard de hoek om. Wel grijpt het VSC (esp van Toyota) vaak verkeerd in, ik heb menig personenauto gereden waarin dat net wat strakker en logischer werkte. Het zou af en toe niet een klein beetje meer marge moeten hebben, maar ik denk dat het foolproof is afgesteld en daar is ook wel weer wat voor te zeggen.
De remmen vind ik ook wat aan de onderbemeten kant voor deze krachtige en zware auto. Mogelijk heeft dat ook van doen met mijn rijstijl, ik rijd vaker wat harder en rem dan vaak wat later maar harder. De remmen vinden dat niet echt prettig.
De versnellingsbak heeft bij mijn Verso een defect aan de tweede versnelling die dan ook haakt, ik reed laatst in een leenauto van de dealer, een 1.8 benzine, en die schakelde echt heel strak en heel prettig.
Nu de motor weer loopt zoals het hoort ; ben ik daar erg te spreken over. Hij is echt heel stil voor een diesel, lekker cruisen in 6 met 1000 per uur en je hoort hem bijna niet, althans je zou niet denken dat het een diesel is. Uit de startblokken komt hij niet echt vlot voor m'n gevoel, hoewel het grote zware 'hok' rond de 10 sec naar 100 km/u wordt gekatapulteerd... maar het mooiste zijn de tussensprints, even ergens langs, even een inhaalactie met een versnelling terug, dat is echt een sterk punt van de auto. Al meerdere leaserijders met een dikke pruillip achter me gelaten die zich ernstig hadden vergist in dat "Japannertje" voor hen.
Ook rijd ik met enige regelmaat door de Belgische Ardenne, dat is helemaal een feest zeg ! Van bochtige wegen in bergachtig terrein is deze Verso D-Cat niet vies, hier komt de 'dikke diesel' mooi tot zijn recht, verbruik loopt dan wel naar de 1:11. Ook voel je dan dat het onderstel best hard afgeveerd is, wij zijn met onze strakke asfaltlakens namelijk best verwent in de Lage Landen, op de wat mindere wegen klapt het onderstel met de grote 17" wielen en lage banden best hard door in het interieur.
Wel valt me op dat de kwaliteit van de afwerking van Toyota ietwat achteruit ging, rammels in het dashboard, de sluitnaden in het interieur, de gordelgeleiders klapperen, een ventilatierooster dat bij het bedienen in het dashboard terugvalt, rubber laat los, afwerking achterbumper, kleine zaken maar niet zoals ik gewend was van de eerdere Toyota's die ik heb gereden. Ook vind ik de kwaliteit van de lak wat beneden peil. Maar dat heeft welicht van doen dat de oude lakken niet op waterbasis waren, en deze dus wat meer konden hebben op een of andere manier.
Ook is het overzicht naar voor en naar achter minimaal, je hebt geen flauw idee waar grenzen van je auto zich bevinden. Nou had ik het geluk dat de Verso door de vorige eigenaar is voorzien van 'parkeren voor dummies' aan voor- en achterkant. Heel begrijpelijk dat hij/zj dat liet monteren.
Als u van plan bent met deze 'dikke diesel' een aanhangwagen te gaan trekken let dan wel goed op ! De D-Cat zevenzitter mag maar 1100 kg geremd trekken en de vijfzitter maar 1300 kg ! Dat is best wel weinig, en is wellicht een minpunt voor de aanschaf.
Al met al ben ik zeer tevreden met de auto, hij ziet er als luna best wel mooi uit met dat privacyglas vanaf de b-stijl en de grote sloffen onder de carrosserie. Hij is praktisch en voor wat betreft de kosten valt het ook best mee, althans het is te doen, de wegenbealsting van de provincie Utrecht bedraagt wel zo een 118 euro in de maand. maar qua onderhoud valt hij mij niet echt tegen. Als de versnellingbak hersteld is zal ik een update plaatsen hoe hij dan verder rijdt, tot zover geen problemen, aleen maar met de afleverende partij. Maar dat is verwerkt in een dealer review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.