Toyota Corolla Verso 2.0 D-4D Linea Sol (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Corolla Verso 2.0 D-4D Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 84.000 km |
Aanschaf Corolla Verso / inruil Cmax
- 84.000 km
Na een jaar met een fantastische Cmax first edition (2004-diesel-140 pk) te hebben gereden waren we helaas genoodzaakt om deze auto in te ruilen. De kilometers vlogen er op en dat was ook goed te merken aan het onderhoud van de auto (sarcasme...). Na verloop van tijd kwamen er aan de C-max steeds meer gebreken (kilometerstand bij inruil 160.000 kilometer)en daar hadden we dus niet op gerekend: Kapotte EGR klep (standaard euvel), problemen met airco, problemen met de bak, koppelingsplaten versleten, brandstof inspuitsysteem kapot. Kortom: Maandagmorgen auto. Een maand voor we naar Frankrijk op vakantie gingen moesten we een andere auto nemen, want de auto was niet geschikt om mee door de bergen te rijden.
De zoektocht begon bij een Zafira, maar die werd onder ons neus verkocht. Uiteindelijk vonden we een Corolla verso van 2005 die verre van onze eerste keus was:
Weinig vermogen, 5 versnellingen, verbruik, lelijke achterlichten (waar we gelukkig zelf niet naar moeten kijken), kleuren van de middenconsole, inhoud van de kofferruimte. Genoeg redenen om hem niet te nemen, maar we kochten hem toch... Waarom? Omdat de kilometerstand en het bedrag wat we op moesten leggen zo weinig was, en we eigenlijk geen keus hadden.
Het werd dus een grijze Linea Sol 2.0D-4d. Afgezien van het vermogen en de 5 versnellingen was het eigenlijk wel een auto die lekker reed. Zitpositie en stoelen zijn gewoon super. Zicht naar achter is slecht door de kleine achterruit, maar omdat deze redelijk vlak staat zie je er meer in dan je zou denken. Onze auto had gelukkig een trekhaak (Bosal), die ik mooier gemonteerd vind dan de standaard trekhaak (dan zit je namelijk met een gat in je bumper). De geblindeerde ramen achter zijn een enorm pluspunt en een aandrader.
De kilometerstand was ongeveer 84000 kilometer, en de auto was bereden door een luie automobilist van fors formaat. Dit was te merken aan de bestuurdersstoel, waarvan de linkse wang al flink was doorgezeten. Daarnaast was de auto erg traag, reactie van de auto op het gaspedaal was slecht.
Tijdens het inpakken van de auto kwamen we er achter dat de kofferruimte niet zo handig is, want de vloer is dankzij de 7 stoelen wel vlak, maar ook hoog. Onder het bagagedoek kan je qua hoogte geen opgevouwen kinderwagen kwijt, dus dat wordt vaker opgeborgen in de vloer dan dat het de bagage afdekt. Omdat de vloer dus al vrij hoog is, en de kofferbak niet diep, kan je niet veel bagageruimte kwijt voor je al tegen het dak aan het stapelen bent. Gelukkig hebben we dakdragers op de kop kunnen tikken en in de dakkoffer veel spullen kunnen stoppen. Vergeleken met de C-Max valt de kofferruimte dus wel wat tegen...
Tijdens de vakantierit, en alle andere ritten, heeft de Verso zich erg goed gehouden, we hebben dan ook over het rijcomfort eigenlijk niet te klagen. We zijn rustige rijders, zonder het snelle bochtenwerk. De koets helt bij onze rijstijl dan ook absoluut niet over en hebben we niet het gevoel dat we op een schip zitten. Verbruik onderweg 1:13-14 (beladen met dakkoffer).
Ondanks de geringe motorinhoud ben ik tevreden over het rijden en het schakelen. Het verbruik is wel fors voor onze rijeigenschappen. Waar we met de C-MAx van 140 pk een verbruik van 1:20 makkelijk haalden, moeten we nu moeite doen voor 1:16.5 . Ook is de tankinhoud veel te klein. We rijden 45000 km per jaar (veelal snelweg kilometers), en dan moet je gewoon 2x per week tanken, omdat je het met 1x tanken niet haalt.
Tegen de winter hebben we een aanpassing gedaan aan het schoeisel. De winterbanden zijn op de stalen velgen gegaan, en voor de zomer hebben we een set 16 inch Rota's (kleur gunmetal)aangeschaft. Net zo groot als de stalen velgen, maar ook nu was het zo dat we voor de prijs van de velgen en banden de set eigenlijk niet konden laten liggen (al had ik liever 17 inch gekocht...). Ook hadden we een setje Xenon koplampen besteld, maar omdat we veel problemen haddn met de ballast aan 1 zijde hebben we deze er weer uit gehaald (was een after-market setje).
Bij de eerste keuring is er niets aangemerkt op de auto, dat hadden we ook niet verwacht... Zonder problemen hebben we de auto een jaar lang gereden.
De ruimte in de auto is ook niet zo overdreven veel, gezien de lengte van de auto. De bestuurdersstoel staat helemaal naar achter wanneer ik rij (1.86 meter), maar dan past de Maxi Cosi (met easy base) niet op de achterbank achter mij. Voordeel is wel de Isofix!
Na een jaar hebben we wel de bestuurdersstoel overnieuw laten vullen, want het zitcomfort ging achteruit. Inmiddels zit de stoel weer fantastisch en maken we vele kilometers zonder enige vorm van rug of zitvleespijn. Als bestuurder blijft voor mij de positie van mijn linkse arm wel lastig. Deze leg ik nu op de rand van het raam, wat inmiddels een "kuiltje" in mijn deur heeft gemaakt (zware arm ipv zware voet??). Bekleding is makkelijk schoon te houden en ziet er vooralsnog keurig uit.
Het interieur is keurig en goed schoon te houden. Het bakje bovenop het dashboard is scheef gemonteerd, maar door een beetje warm maken en buigen is dit simpel opgelost (Help! mijn man is klusser...!). Wat wel lastig is om schoon te maken is het stukje van de handrem in de middenconsole. Stof en vuiligheid hopen zich makkelijk op. Verder van alle gemakken voorzien. CD speler is een keer opgestuurd omdat deze ERR3 gaf en mijn CD van Osdorp Posse opvrat en niet terug gaf (geen reacties over mijn muziekkeuze! Die liggen voor de hand!)Keurig opgelost (gerepareerd) en niets voor moeten betalen. Daarna storingsvrij.
Bij 123.000 kilometer is er een nieuwe voorruit in de Verso gegaan na een lichte aanraking met een zwerfkei.
Bij 127.000 kilometer kwamen we er achter dat er een strip van het dak was gehaald (gewaaid?), dus naar de garage voor een nieuwe strip. Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij 137 euro. Fikse prijs overigens...
Het vermogen blijft toch een kritiekpuntje. Gezocht naar een powerbox om wat meer vermogen te krijgen, maar voor de 2.0 diesel is deze blijkbaar niet te verkrijgen (wel voor de 2.2). Het blijkt zowiezo lastig om "leuke" spullen voor deze verso te vinden. De zoektocht naar een sportieve uitlaat loopt ook op niets uit... Via Toyota is er wel het een en ander te vinden, maar daar betaal je enorm voor. Dus dan maar standaard blijven rijden.
Bij 131.400 kilometer waren er problemen met de gloeibougies. Besloten om ze allemaal te laten vervangen, probleem was dat er eentje muurvast zat. Omdat deze na meting nog goed bleek te zijn, hebben we besloten om hem maar te laten zitten.
Bij 138.000 kilometer kwam er rond de binnenverlichting een onverwachte druppel water naar binnen, daarna nog een en nog een. Bij een regenbui liep er langs het raamrubber water naar binnen. Bij Carglass vakkundig gerepareerd door 2 gaatjes van een stripje waar het raam tegen ligt dicht te kitten.
Kort samengevat:
Afgezien van de kritiekpuntjes is het een fijne en betrouwbare auto gebleken. Het gebruiksgemak is goed, door de relatief kleine deuren achter kan je eigenlijk altijd makkelijk de kids op de achterbank zetten.
De 7 stoelen zijn tot nu toe 1 keer allemaal gebruikt. Ik had het fijn gevonden om de achterste stoelen te kunnen verwijderen zodat er meer kofferruimte zou ontstaan.
De auto heeft ons al meer dan 65000 kilometer vervoerd en is nog steeds erg betrouwbaar. Er zijn nog geen grote kosten gemaakt en we hopen dat ook nog veel langer vol te houden. De auto geeft in ieder geval nog geen krimp. Wel overwegen we om ons onderhoud niet mer bij de Toyota te doen maar bij een standaard garage. Dit gaat misschien ten koste van de Toyota Assistance, maar we zijn ook lid van de wegenwacht. Onderhoudsbeurten etc. heeft de Verso tot op heden altijd netjes gehad en ook bij de dealer.
Mochten we een volgende auto moeten nemen, dan is Toyota qua betrouwbaarheid en comfort zeker een optie. Qua ruimte en verbruiksgemak zouden we wellicht eerder voor een station gaan. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan een Octavia Combi RS (wat een enorm verschil zal maken met onze huidige auto).
Updates volgen wanneer er meer te melden is!
Groet Denny
Update 174.000 kilometer (juni 2014):
Nog steeds rijden we met de Verso en dat gaat nog steeds redelijk probleemloos. Natuurlijk, onderhoud is altijd nodig, en daarom zijn vorige winter de gloeibougies vervangen, evenals remblokken. Alle onderhoud tot op heden bij de Toyota dealer in Terneuzen en dus ook nog steeds de mobiliteitsgarantie van Toyota. Nog wel, want we gaan ivm de kosten toch overstappen naar de Bosch garage.
We zijn net terug van vakantie in Italië en het verbruik is eigenlijk zeer positief opgevallen. Met een grote dakkoffer en vol bepakt (wel rustig gereden) hebben we over de gehele vakantie (2500 km) een gemiddeld verbruik van 5,4/100 km. Dat is erg zuinig geweest!
Tijdens deze ritten zijn er geen vreemde dingen opgevallen, of het moet zijn dat ik al lang twijfel aan de inhoud van onze brandstoftank. Waar de boekjes 55 liter aangeven vrees ik dat dit toch echt maar 45 liter is. En dan is het jammer dat je onderweg toch nog een keer moet tanken.
De zitpositie en de stoelen zijn nog steeds super. Zonder pijntjes uit de auto stappen is toch wel een echte pré. Het seperaat van elkaar kunnen verschuiven van de achterste stoelen is erg makkelijk bij het inladen van de auto, wanneer er iets net niet past of juist ruimte over blijkt te hebben. Wel jammer is dat de 2 achterste stoelen niet netjes te verwijderen zijn. Wij gebruiken ze bijna nooit en hierdoor gaat er m.i. een hoop ruimte verloren.
Hoewel we naar volle tevredenheid de Verso bijna 3,5 jaar in bezit hebben is de zoektocht naar een andere auto inmiddels gestart. Waarschijnlijk een zuinige station (ivm gezinssituatie), maar voor het zelfde geldt rijden we nog een half jaar door...
186.000 and still going strong
Bij de vorige review verkeerde kmstand geplaatst, maar inmiddels weer veranderd. Ook de sterren bijgewerkt omdat het steeds beter bevalt. Nog nooit zo weinig kosten moeten maken per kilometer als met de Verso.
We zitten inmiddels op 186.000 kilometer en eigenlijk nog steeds niets bijzonders te melden. Ijzersterke auto en dito blok. Verbruikt nog steeds geen druppel olie. Wel een set nieuwe zomerbanden (Falken) op de Rota's gelegd en we zoeven bijna muisstil over de snelwegen. Verbruik nog steeds prima. Inmiddels ruim 4 jaar in bezit en blijft gewoon fijn. Stiekem wel al aan het rondkijken voor iets anders, maar meer vanwege de duur dat we de auto hebben. Nog steeds is een station voor de hand liggend, zoals een Megane.
We hebben de thuiskomer vanonder de auto gehaald en daar een winterband geplaatst, omdat je bij problemen dan gewoon volop kan rijden. Grote voordeel is dat de velgen en de stalen wielen met winterbanden zelfde maat hebben.
Het lijkt saai maar het is gelukkig niet anders! ;)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.