Toyota Corolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Terra (2005)

autoreview

Toyota Corolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Terra (2005)

Signalement

UitvoeringCorolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Terra
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst135.400 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 72.000 km

Uitstekende auto, rijdt als een trein.

We hebben de auto nu 3 maanden en op zich bevalt de auto prima. De hoge zit is heerlijk en geeft een gevoel van controle over de auto. Schakelen, sturen, het gaat allemaal strak en soepel. De wegligging is anders dan ik van mijn vorige Toyota’s gewend was en het ding ligt als een blok op de weg, zonder al te veel over te hellen.
De auto is bijzonder ruim en slim ingedeeld zodat er voor mijn vrouw en ik en 3 (!) zoons voldoende plaats is.
De auto is op een afrolgeluid van de standaard banden na, lekker stil en is nu na 4500 km lekker los gereden.
De vormgeving is prachtig, en in platinum silver komen de carrosserielijnen goed tot hun recht door de speling van het licht met de diverse vlakken.

Update 19 juli 2005:

De auto bevalt nog steeds prima.
De motor is lekker ’los’ gereden en presteert goed, is vooral in het middengebied gretiger geworden.
De auto is een genot om te rijden en ik kan een glimlach niet bedwingen als ik in weelde en comfort over ’s lands wegen zoef met het gezin.

Update 18 mei 2006:

Wat een geweldig ding. In tegenstelling tot de ongelooflijk kinderachtige review over piepjes elders in deze rubriek vind ik de auto helemaal top. Absoluut geen problemen gehad en net terug van Denemarken met 3 (!) kinderen en volle bagage heeft de auto zijn waarde als MPV meer dan bewezen. Werkelijk elk hoekje en gaatje in het interieur kun je benutten als bagageruimte. Let wel 3 kleine kinderen dus Easy Walker mee (kinderwagen)4 weekendtassen, strandspeelgoed, levensmiddelen. Gewoon de stoelen van de 2de zitrij 15 cm naar voren en stouwen maar. De kids zitten dan nog prima.
De bagageafdekking heb ik opgeborgen en daar heb ik intussen al aardig wat handigheid in verkregen. Motor olieverbruik nihil en alles nog steeds solide en stevig en vrij van rammels.

Update 3 september 2007:

Alweer even geleden, maar ik rijd nog steeds in deze fantastische auto. Wat een kar!!
Inmiddels bijna een halve ton op de klok en in niets is te merken dat deze stand bereikt is. Geen problemen geweest en ik kan alleen maar zeggen dan dat dit een topproduct is. Pas geleden een Ipod aangeschaft en een Dension ICElink plus. Dat werkt leuk..... 4 gigabyte aan mp3tjes staat garant voor heel wat luisteruurtjes.
Kan ik iedereen aanraden. Het ding is makkelijk elf in te bouwen, de Ipod ligt in het dashboardkastje en het was in een uurtje gepiept.
Even een reactie op de laatste opmerking over de stootlijsten, er zitten bij mijn weten (en ik ben kritisch!) geen ongerechtigheden in de lijsten. De kwaliteit en conditie van het lakwerk hangt af van de vaardigheid van de spuiter, je parkeergedrag en vooral dat van anderen. Je kunt inderdaad een iets grovere structuur waarnemen op de strips maar storend is dit beslist niet. Na drie jaar zitten ze nog als een huis.
Nu de kinderen allemaal wat groter worden had ik verwacht dat ik wel wat ruimte extra zou kunnen gebruiken maar nee hoor, de auto maakt zijn naam als MPV meer dan waar. In maart zijn we met de auto verhuisd en wat je met de bank naar beneden niet allemaal kwijt kunt als je wilt..........

Update 21 juli 2008:
Net terug van vakantie in Italie, geen problemen natuurlijk. Alleen wel een narrow-escape, waardoor ik de geweldige remmen van de Verso even moest wakkerschudden. Op de A4 van Milaan naar Trieste ergens bij Brescia in de buurt vond een jongedame het nodig om naar de vluchtsrook te sturen en wel op een zodanige manier dat ze me sneed. Vol in de ankers en mazzel dat de grote touringcar achter me voldoende afstand hield. Ik kon een aanrijding net voorkomen dankzij mijn reactie en de uitstekende remmen van ons trouwe werkpaard. Helaas een paar deukjes opgelopen van de hagelbui van 22 juni hier in de omgeving. Gelukkig niet al te veel, ik denk een verdwaalde echte grote hagelsteen dus deukje in het dak en in de dakstijl aan de bestuurderskant. Ik sta nu in dubio over welke banden ik onder de auto zal laten leggen. Ik denk over om de originele Dunlops weer er op te leggen maar de Yokohama C-drive is ook een goede, stille maar erg dure band. Ik overweeg ook de Michelin Primacy HP alleen heeft deze geen velg beschermingsrand, wat er dan weer niet zo mooi uitziet. Zo zie je maar, ook met een probleemloze auto heb je wel eens een (luxe)probleem.

Update 04 augustus 2008:

Nou, de kogel is door de kerk! Ik ben bij het oude merk gebleven en heb een setje Dunlop SP SportMaxx onder de auot laten monteren. Rijden best lekker en maken lang niet zo'n lawaai als de SP3000A die er van fabriekswege onder lagen. Kostte wel een slordige €120 per band, maar goed, Toyota vraagt voor de Yokohama C-Drive €166,- (!)

Update 09 mei 2009:

Zo, weer terug van een midweekje Eurodisney. Wat een rijgenot, ook na bijna 72000 km. De Dunlop SportMaxx banden bevallen prima en omdat mijn "bandenboer" ze perfect heeft gebalanceert, rijdt de auto supercomfortabel, ook bij 140+ snelheden, wat voorheen met de originele banden nogal eens resulteerde in trillingen in stuur en stoel.
Nog steeds kunnen we met het hele gezin volbepakt en bezakt naar allerhande verre oorden zonder compromissen te hoeven sluiten over de mee te nemen bagage.

PROBLEMEN

  • 72.000 km

Geen problemen in de zin van pech of zo.
Wel een paar minpuntjes:
- nadrukkelijk afrolgeluid van de Dunlop Sport 3000a banden, dit is vanaf 40 km/u hoorbaar en lijkt op het geluid van een wiellager. Navraag bij de garage en een proefrit wees uit dat het om afrolgeluid ging. Probleem lost zich vanzelf op bij montage van nieuwe banden over een x aantal km’s. Gewoon radio harder zetten
- bagageafdekking zit te laag en kost dus ruimte, is een verschrikking om op te bergen laat staan terug te plaatsen.
- soms wel erg stevig geveerd
- stootstrips niet standaard, heb ze er op laten zetten na lezen van een van de reviews op deze site
- banden moeten na 4500 km nagebalanceerd worden, hebben zich ’gezet’ op de velg
- geen roofrails leverbaar op de Nederlandse markt.

Update 19 juli 2005:
- de bagageafdekking heb ik verbannen naar het opbergvak
- de stoelbekleding is gaan rafelen op de stiknaad aan de achterzijde van de rugleuning; mijn zoontje van 3 zit daar met zijn schoentje tegenaan en zodoende wordt dat lelijk. Ik heb dit voor een paar euro opgelost door speciale beschermers te kopen die de achterzijde van de leuning afdekken (plastic afdekzeiltjes)
- de bekleding is besmettelijk.
- het afrolgeluid is inmiddels ’ingeburgerd’

Update 10 oktober 2005:
And the beat goes on..........
Geen problemen.

Update 20 mei 2006:
No problems what so ever

Update 3 september 2007:
Zoals boven aangegeven geen technische problemen, alleen een klein smetje is dat na 35000 km de stoelbekleding van de bestuurdersstoelzitting een beetje ruim was geworden. Door de dealer keurig onder garantie vervangen. De dempers van de achterklep kreunden als je de klep opendeed. Beetje zuurvrije vaseline op de stangen (het deel wat in de demper verdwijnt) en de boel loopt weer prima. Futiliteiten dus en ze doen geen afbreuk aan wat de auto in essentie moet doen: ons gezin op een gerieflijke en betrouwbare manier vervoeren.
Technische perfecte auto met nog vele kilometers voor de boeg.

Update 21 juli 2008:
60.000 km beurt, dat was even slikken, een rekening van 300 euro ;-). Niet echt veel geld en de auto had geen mankementen, alleen een wisserrubbertje achter. Wat wel vervelend was was dat mijn garage een halve liter teveel olie in het carter gegooid had, waardoor ik nota bene een dag voor vertrek de auto maar even op de krik gezet heb en die halve liter er uit heb laten lopen. Foei mijnheer de dealer!
Verder geen gekke dingen, alles zit nog puik in elkaar, geen rammels, kraakjes of andersoortig ongerief, hij stuurt en spoort nog steeds goed. Wel maken de Dunlops in de herfst van hun bestaan erg veel afrolgeluid, maar goed daar kan mijn Verso niks aan doen natuurlijk. Als het weer beter wordt verwen ik de auto met een flinke post-holiday-schoonmaakbeurt en setje splinternieuw rubber, en dan op naar de ton!

Update 04 augustus 2008:
Rijdt nog steeds voorbeeldig. Het afdichtrubber bij de antennevoet vetoont een klein scheurtje, dus even in de gaten houden. Die antenne is trouwens van Europese makelij, want ik heb dat ding ook bij een Seat zien zitten.
Wat mij wel stoort is dat de autofabrikanten (en dus ook Toyota BV) erg karig omspringen met steenslagcoating aan de onderzijde. Echt alleen de delen die in het ’schootsveld’ van de wielen liggen zijn echt afdoende gecoat. Ik heb dus met wat 3M 08866 de bodem even verwend op die delen die alleen van een laklaagje voorzien zijn, zoals boven het reservewiel en bij de brandstoftank en zo. De stootbuffer achter de achterbumper vertoont vluchtroest.
Let op! Ik kwam er achter dat bij onze gewaardeerde auto’s bij de achterklep roest ontstaat onder de doorvoertules van de ruitensproeier (waar het slangetje de auto in gaat en waar ie uit de klep komt. Let hier op, want dit valt onder de carosseriegarantie! Ik heb dit bij meerdere auto’s gezien (buurman, collega, 2de hands Verso’s in de showroom. Mijn garage heeft dit in elk geval netjes opgelost.

Update 09 mei 2009:
Geen onoverkomelijke problemen, wel wat slordigheidjes die zich aandienen nu de auto wat verder in zijn bestaan komt.
- rafelrandje aan de bagageafdekking
- boutkoppen van de achterportierscharnieren vertonen lichte roestvorming aan de randjes
- soms een lichte trilling in het koppelingspedaal bij wegrijden in 1, (vooral bij koud weer)
De trilling schijnt wel vaker voor te komen bij Toyota. Ligt an de frictiematerialen. Men adviseerde mij om met de handrem er op gas te geven en de koppeling op te laten komen zodat de platen even werden "gladgeschuurd", en warempel, het euvel is verholpen.

Allemaal niet zo heel erg, en ik ben niet van plan hiervoor de auto de deur uit te doen. Daarvoor rijdt hij te fijn en is ie te betrouwbaar.

Ik hoop nog vele jaren in dit geweldige product rond te kunnen rijden.

  • 98.900 km

Zo, bijna een ton op de klok, en hij blijft maar gaan. Even beurtje bij de dealer, en weer probleemloos de weg op. Deze wagen is qua betrouwbaarheid de merkreputatie meer dan waar aan t maken. Altijd zonder morren starten, rijden nog steeds als de beste.

Weer 35000 er bij....

  • 135.000 km

Inmiddels 135000 op de klok. De onkreukbare indruk die de auto achterliet bij mij is nog steeds onveranderd. Dijk van een auto. In 135000 km werkelijk geen probleem gehad. Kosten onvoorzien dus nihil.

Er lonkt misschien een andere Verso maar deze auto is zo oerbetrouwbaar dat het een lasige keuze is.

Natuurlijk merk je na 135000 km dat er hier en daar in het interieur ietsje meer kraakt maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Al zeven jaar lang zeult de auto ons Europa door en dan is afscheid nemen (hoe irrationeel tegenover een object ook) niet gemakkelijk. Wordt dus nog even wikken en wegen.

Goodbye

  • 135.400 km

Na 7½ jaar trouwe dienst is de Corolla Verso nu van eigenaar gewisseld. Met pijn in t hart hebben we hem bij de dealer achtergelaten. 135000 kilometers ruim en niet een maar dan ook echt niet een keer extra naar de garage gemoeten vanwege een mankement. Altijd starten, altijd lopen, berg op, berg af, bij kou, bij hitte, nooit gaf de auto een krimp. Topproduct van Toyota!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.