Toyota Corolla Verso 1.6 16v VVT-i Linea Sol (2004)

autoreview

Toyota Corolla Verso 1.6 16v VVT-i Linea Sol (2004)
Toyota Corolla Verso 1.6 16v VVT-i Linea Sol (2004)Toyota Corolla Verso 1.6 16v VVT-i Linea Sol (2004)Toyota Corolla Verso 1.6 16v VVT-i Linea Sol (2004)Toyota Corolla Verso 1.6 16v VVT-i Linea Sol (2004)Toyota Corolla Verso 1.6 16v VVT-i Linea Sol (2004)

Signalement

UitvoeringCorolla Verso 1.6 16v VVT-i Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf147.000 km
KM-stand laatst160.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf & eerste ervaringen

  • 147.000 km

Wegens een jammer maar helaas totaal verlies van mijn vorige auto door een aanrijding, zat er niets anders op om weer een zoektocht te beginnen naar een nieuwe tweede hands gezinsauto.

De vorige auto was een Toyota Corolla Verso van 2003, het eerste model van de Corolla Verso.
Gezien de goede ervaringen die ik al zo'n beetje 16 jaar met Toyota heb, hoefde ik me qua merk niet echt te oriënteren. En omdat de nieuwere Corolla Verso drie jaar geleden bij aanschaf van mijn vorige nog te duur was, ben ik opnieuw mijn zoektocht begonnen naar een nieuwe tweede hands Corolla Verso.

Het tweede model dat nog net Corolla Verso mocht heten, want de derde generatie heet alleen nog Verso, vind ik zelf een mooie stoere en degelijk ogende auto.
Zowel het exterieur als het interieur staat in een gelijk contrast en kan ondanks zijn leeftijd nog altijd prima mee met het straatbeeld tussen de jongere auto's.
Het dashboard oogt ook nog altijd modern en is door zijn eenvoud best strak te noemen, en is in de Sol uitvoering qua uitrusting voorzien van Climate control, dimmende binnenspiegel, verwarmde en electrisch verstelbare buitenspiegels, regensensoren, cruise control, traction control, Brake assist en 6 airbags.
Hij scoort dan ook netjes 5 sterren op het gebied van veiligheid.

Over het aanbod:
Wat opvalt is dat er erg veel aanbod is.
5 zitters, 7 zitters en qua luxe een Sol of mindere luxe
terra uitvoering, en met hier en daar een business uitvoering die ook weer zo zijn eigen kenmerken heeft.
Verder onderscheiden de benzine modellen zich in een automaat of handgeschakelde bak, in een pittige 1.8 of een prima rijdende 1.6

Qua motor heb ik me gericht op de 1.6 omdat de 1.8 uitvoering veel problemen kent op het gebied van olieverbruik. Iets waar ik in het verleden ervaring mee had met een Corolla en een Corolla Verso.
In beide gevallen heeft de Toyota dealer een modificatie toegepast. Buiten garantie gaat je dit snel een paar duizend Euro kosten.
De service bulletins van Toyota geven precies aan welke VIN (serie) nummers dit zijn, waarvan de motoren dit probleem hebben. Enkele 1.6 motoren vallen hier ook onder. Informeer dit bij de Toyota dealer alvorens je er een koopt, dan word je nooit verrast. Ook zien zij in de historie of dit al reeds gebeurd is. Of google even naar het VIN (vehicle identification number)

Qua optisch:
Het is op zich niet echt gemakkelijk om er één te vinden die er van binnen en buiten goed uit ziet en die goed onderhouden is. Rekeninghoudend dat het een gezinsauto is, en dus vaak als vervoermiddel is gebruikt voor bijna alles wat erin past.

Verder werd al snel duidelijk dat deze auto's vaak bumperschades hebben, of deukjes waar je niet vrolijk van word. Dat geeft toch een beeld van hoe er met een auto is omgesprongen. Net als het interieur, dat er vaak bij lange na niet fris uit ziet, of in het oog springende krassen in het interieur.

Gelet op de onderhoudskosten die zich voornamelijk bij de wat oudere manifesteren, de betreffende prijsklasse waarin in zocht, blijkt bij de benzine uitvoering de koppeling voor de anderhalve ton meestal vervangen te moeten worden.
Een behoorlijk kostenplaatje waardoor ik liever een auto in mijn prijsklasse met wat meer kilometers koos waarbij dit reeds gedaan was. Ik had toen een Corolla Verso met net een ton en bijna anderhalve ton op het oog in dezelfde uitvoering en prijs, en waarvan de laatste de volledige onderhoudshistorie bekend was, inclusief nationale autopas voor een zekere kilometerstand.
Die is het dan uiteindelijk ook geworden.

Betreft:
Een Toyota Corolla Verso Sol uitvoering van eind 2004
met kleine anderhalve ton op de teller.
Grote beurt bij aflevering waarbij de koppeling vervangen is. Volledige onderhoudshistorie bij de Toyotadealer, en dus geheel inzichtelijk. Recent zijn de remmen/schijven vervangen en de airco-condensor, en twee jaar geleden heeft de airco zijn onderhoud gehad. (opnieuw gevuld)

De eerste ervaringen:
Het is gewoon een prima allrounder te noemen, al is hij niet de meest comfortabele, wat eigenlijk het typische Corolla Verso karakter is. Hij voelt zowel in normale als in vol beladen toestand zeer betrouwbaar en blijft super strak in stuur en rijeigenschappen. Hij behoort dan ook niet voor niets tot één van de weinige auto's in deze klasse die zoveel laadgewicht kan hebben. (verschilt wel per diesel of benzine uitvoering)
Dus moet je veel meenemen? Klap de achterbank in een enkel deel of in zijn geheel plat voor een gelijke vloer, en laden maar. Net als zijn oudere broer past bijna elk groot formaat product vanuit een winkel er wel in.
In tegenstelling tot de vorige Corolla Verso hoeft de achterbank er nu niet meer uit voor een vlakke vloer.

Het is een meer volwassen auto geworden ten opzichte van zijn voorganger. Een in hoogte en diepte verstelbaar stuur, meer veiligheid en luxe uitrusting. Echter vind ik de stoelen er niet op vooruit gegaan. Ik mis toch de kwaliteit van de stoelen. Die waren toen wat steviger en qua stof wat degelijker en minder snel vuil.
En ook de stof op de deurpanelen vlekt snel door regendruppels. Zelf heb ik het deurpaneel aan de bestuurderszijde vervangen omdat de vorige eigenaar zijn elleboog hier waarschijnlijk vaak op heeft laten rusten.
Hierdoor was de stof uit vorm geraakt.
Het pluspunt is wel, dat gebruikte onderdelen goed te vinden zijn en voor een zeer schappelijke prijs.
Zowel voor het interieur als het exterieur.

Het interieur is verder erg mooi afgewerkt en alle lijnen kloppen en sluiten mooi op elkaar aan.
Helaas heb ik inmiddels een kraakje omdat ik een andere radio heb ingebouwd, maar met de standaard radio was er geen enkel kraakje in het interieur.
De verlichting van het instrumentarium vind ik er persoonlijk mooi uit zien en is overdag goed af te lezen.
De bediening voor de boordcomputer en radio vanaf het stuur werkt prima, al vind ik de knoppen voor de radiobediening zelf wat stug werken.

Regensensor:
Deze werkt erg prettig, al vind ik wel dat deze al heel snel bij een enkele druppel in werking gaat waardoor je wissers over een nog bijna droge ruit vegen.
Denk eraan dat je deze in de winter uit zet, anders gaan
de wissers aan als je aan het ijs-schrappen gaat.
Je schrikt je rot en de wissers schrapen over het ijs.

Achterin:
Bij het openen van de grote volwaardige portier(en)
is er duidelijk genoeg ruimte voor drie volwassenen en
kan de achterbank indien gewenst naar voren of achteren worden geschoven, met een rugleuning verstelling als men iets rechter of juist naar achter wilt zitten.
Naast de elektrische raambediening in de Sol uitvoering
die de bestuurder e.v.t. kan uitzetten, is er instapverlichting achter en een 12volt aansluiting en een
paar uitsparingen in de deurpanelen voor een drinkfles.

Het rijden zelf:
Deze Corolla Verso heeft een langere wielbasis en een heel nieuw onderstel ten opzichte van zijn voorganger, en dat merk je goed. Hij is iets strakker in bochten, en geeft oneffenheden in het wegdek minder door aan het interieur.
Je merkt wel duidelijk dat deze auto 100 kilo zwaarder is dan zijn voorganger, wat juist ten goede komt aan een stabielere wegligging. Verder vind ik de tractioncontrol geweldig. Dit extra stukje veiligheid hoort gewoon bij auto's van dit formaat. Voor wie niet weet wat dit is, dit voorkomt in bepaalde gevallen dat je voorwielen gaan spinnen, bijvoorbeeld bij het optrekken of in bochten.
Verder verloopt het schakelen erg prettig doordat de pook op een ideale hoge plek is gesitueerd. Dit in combinatie van de prettig werkende koppeling verloopt het schakelen in het geheel lekker soepel en is in deze tweede generatie veel minder gevoelloos en dus meer naar de Europeaanse maatstaven afgestemd.

Ondanks het maar een 1.6 motor is werkt hij soepel en kan prima met het verkeer mee. Hij is lekker stil en minder hoog toerig als de oudere VVTI 1.6 motoren. Al moet je geen hoge verwachtingen hebben als je de snelweg op gaat, dat je snel naar de 100 km/h optrekt.
Maar ach, eenmaal lekker op gang is het een prettige reisgenoot die het er met een verbruik van 1 op 15 mooi vanaf brengt. En als je graag op de cruisecontrol rijd, kom je er al snel achter dat het een prettig werkende cruisecontrol is,en zeker geen verkeerde voor een auto uit 2004.

De stuurbekrachtiging:
Dit is een stuurbekrachtiging die best even genoemd mag worden, want hij werkt op rotondes extra prettig door een soort versnelling lijkt het, als je extra moet insturen.
Dat was wel even wennen, als je gewend bent normaliter in gelijke kracht in te sturen. Ik geloof graag dat je met de 1.8 motor bijna een sportief gevoel zou gaan krijgen als je de auto zo lekker door de bochten kunt manoeuvreren.
Al met al zorgt dit ervoor dat je je minder hoeft in te spannen.

Het is al met al een prima auto voor het hele gezin met prima rijeigenschappen en voldoende uitrusting om als reisgenoot te hebben. Al zou ik er niet snel mee de bergen in gaan vanwege de te zwakke motor. Maar ach, daar koop je veelal geen gezinsauto voor.

Eerste kleine beurt + APK sinds in bezit

  • 160.000 km

De auto heeft van de week zijn eerste beurt en apk gehad sinds ik de auto heb. (1 jaar en 12.000 kms later)

Naast de kosten van de kleine beurt, apk en een vervangen lampje van de kentekenverlichting, heb ik de startmotor laten vervangen omdat hij wat kuren vertoonde.
Verder zijn er twee nieuwe banden gemonteerd om dan maar niet tot het laatste moment af te wachten.

Extra controle uit voorzorg:
Expliciet gevraagd om het onderstel op schokdempers en stabilisatoren te controleren, al zouden schokdempers normaliter een autoleven lang mee moeten kunnen.
Het blijft afhankelijk van hoe de vorige eigenaren hebben gereden.
De werking ervan neemt eenmaal door de jaren heen ongemerkt af, maar gaat wel over je veiligheid.
Dit alles is in prima staat bevonden.

APK:
De APK verliep op het vervangen kentekenlampje na prima, en zonder verdere aandachtpunten.
De banden heb ik zelf uit voorzorg alvast vervangen.

Kosten: 740 Euro

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien