Toyota Corolla Verso 1.6 16v VVT-i Dynamic (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Corolla Verso 1.6 16v VVT-i Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 132.600 km |
KM-stand laatst | 210.418 km |
betrouwbare familie auto
- 160.000 km
Na vele jaren leaseauto's rijden met alfa 146, 156, 156 SW JTD, en op het laatst een volvo v50 2.0D, veranderde ik van baan en ging/ga op de fiets maar mijn werk. Rond die tijd bleek mijn dochtertje gehandicapt met vele problemen en spoedbezoeken in het ziekenhuis, dus zocht ik naar een hoge auto, want veel tillen met mijn dochter en eentje die ook altijd zou starten, ook midden in de nacht bij spoedopnames. Op basis van al het voorgaande was voor mij de keuze makkelijk: een Toyota Verso 1.6 Dynamic uit 2006. Hij had bij aanschaf al 132k op de teller, maar maakte een zeer solide indruk. En nog steeds. Wij rijden maar 8.000 per jaar, dus de hoge km-stand komt vanzelf goed. Dit kon ik niet van mijn alfa's en Volvo zeggen. Ik was altijd blij dat het leaseauto's waren. Nu privé rijd ik al ruim drie jaar zonder extra garage bezoek. En ja, mijn dochter is inmiddels uit de gevarenzone.
Ik had bijna een Volvo V70 gekocht maar ondanks dat ik hem erg mooi vind, luxe en ruim, is hij niet hoog, vermoed ik hoge kosten en is hij statistisch minder betrouwbaar.
Moest in het begin wel wennen aan de behuftering van andere weggebruikers met snellere premium auto's. Maar goed, dat was een koekje van eigen deeg, want achteraf terugkijkend deed ik dat ook. En ik moest wennen aan bijv de saaie zwarte bekleding, terwijl ik vroeger rood leer van binnen in mijn alfa 156 SW 1.9 JTD had, of beige leer in mijn V50 2.0d. Maar dat verdwijnt vanzelf, zeker als je bedenkt dat de kosten laag uitpakken, hij nooit stuk gaat, en ik sinds de Toyota geen rugklachten meer heb. Ja, ook in vergelijking tot de zogenaamd geweldige zetels van de Volvo. Ik had soms het gevoel in een badkuip te rijden.
Plus:
Zeer betrouwbaar, lekker stevig, ruim, in deze uitvoering alles erop en eraan, zelfs bluetooth en parkeersensoren
min
saai, veel grijs en zwart, navigatie uit het jaar 0, pas levendig bij hoge toeren en een beetje lawaaiig rond de 120. Sneller wordt het verhoudingsgewijze beter, zoals op de autobahn bij 160-180. Koppeling voelt doods aan.
Samengevat ben ik zeer tevreden en zou ik als ik nu de keuze had weer een Toyota kopen.
164.000 grote beurt
Grote beurt plus APK. Helaas, geen bijzonderheden dan dat de banden bijna aan hun eind zijn (2,1 mm) en een ruitenwisser vervangen. Verder veel parkeerschades maar geen roest, dus dat laat ik zitten, want prive auto, hoge no-claim, de acceptatie dat wonen in een grote stad vaak schades geeft en gemakzucht. Ik laat de banden voor de winter vervangen.
4 nieuwe banden
- 166.000 km
Alle 4 de banden zijn vervangen. Michelins. Ze bevallen erg goed. Stil, comfortabel. En verder weer niets te melden. Hij doet het en doet het etc.
Nieuwe winterbanden
- 168.000 km
na veel wikken en wegen toch winterbanden erbij gekocht, vlak na die zomerbanden. En ja, ik spreek de gevleugelde woorden: "ik heb er geen spijt van". De afgelopen periode heb ik veel door de sneeuw moeten rijden, en dat ging erg makkelijk, vooral op de witte snelweg leek het alsof er niets aan de hand was. En ja, voorzichtigheid is geboden, want de statistieken zeggen dat winterbandenrijders net zo veel ongelukken hebben als zomerband rijders, waarschijnlijk door overmoed. Ik heb Michelins genomen en bevallen erg goed. In een jaarboek las ik dat ze last zouden hebben van aquaplanning maar daar merk ik niets van. Het was een test van duitse herkomst en continental kwam er zeer goed uit. Ik heb dus een andere ervaring. De zwarte velgen zijn wel lelijk maar ik geef er niet om.
weer niets
- 174.000 km
Ik hou het kort. Net weer een grote beurt. En ja, weer niets. Ik ga meer rijden doordat ik van baan veranderd ben. Hij is nu 7 jaar oud, en ik zou een nieuwere auto kunnen kopen. Maar ja, rationeel heb ik geen argumenten om dat te doen, want hij doet en heeft alles aan boord behalve imago. Laat ik daar nou net geen behoefte aan hebben. Ik heb zelfs even in een leenauto gereden, een Chevrolet Kaleos, ik was blij dat ik weer terug kon naar de Verso, wat een verschil.
nieuwe remschijven en blokken voor
- 196.000 km
Even een update: Weer geen problemen gehad ondangs het feit dat ik bijna elke dag met de Toyota naar Den Haag op en neer ben gereden vanuit Utrecht. Bij stand 186.000 heb ik een kleine beurt laten geven en een week later nieuwe remmen plus blokken voor laten monteren wegens reguliere slijtage. Ik heb wel een ongeluk gehad van achteren en die is gemaakt op kosten van de verzekering (all risk). Al met al geen bijzonderheden. Verbruik varieert tussen 1 op 11 stad en 1 op 12 (ik op snelweg) en 1 op 13 (mijn vrouw).
kleine update na grote beurt en APK
- 202.016 km
30-09-2014: Mijn Corolla Verso heeft inmiddels de 2 ton gepasseerd. Ik ga inmiddels met de trein, en rij dus weer weinig kilometers, en ga ik, zeker nu de 2ton gepasseerd is, nog zeker een tijdje verder met deze auto. Ik heb net een grote beurt plus apk laten uitvoeren. Daarbij is de multiriem vervangen. Verder waren de remschijven voor die in april waren vervangen krom. Deze zijn onder garantie wederom vervangen. Verder een korte opsomming van zaken die naarmate hij ouder wordt opvallen en zaken die ik al eerder had genoemd:
- Lak heeft veel krassen
- Sierstrip boven op het dak aan de linkerkant is niet meer aanwezig/verloren gegaan
- parkeersensor voor heeft de geest begeven. Ik heb hem niet laten vervangen.
- Roest/corrosie is te zien op de motorkap en boven voorraam. En op de ruiterwisserarm is de zwarte lak verdwenen
- isolatiemateriaal onder de motorkap laat los
- de veiligheidsgordels rollen langzaam op en heeft daardoor barsten veroorzaakt aan de plastic binnenkant van de deuren na het dichtdoen van de deur
- algen te zien in de randen van de achterlampen
- koppeling voelt doods en versleten aan
Ik vindt het moeilijk om te oordelen of je dit mag verwachten bij een 8 jaar oude auto met 2 ton op de teller of dat het echt gebreken zijn. Wat mij ook opvalt dat de auto nog steeds rijdt en aanvoelt alsof het nog maar de helft gereden heeft en nog jaren meekan.
Toch afscheid genomen
- 210.418 km
Had ik onlangs nog besloten nog een paar jaar door te gaan, is de bal toch gaan rollen door fysieke ongemakken, waardoor het schakelen voor mijn vrouw een probleem werd. Dit probleem werd een ongemak, die zo groot werd, dat we naar een auto zijn gaan zoeken met automaat. En dat is gelukt want we zijn sinds vandaag de privé eigenaar van een Toyota Prius Wagon. En we hebben dus vandaag afscheid genomen van de Toyota Corolla Verso. Hij is bij ons geweest van december 2008 tot mei 2015, dus ruim 6 jaar en we hebben ermee dus bijna 80k mee gereden. De tijd en de kilometers zijn omgevlogen en voorbij gegaan, naar volle tevredenheid kan ik wel zeggen. Geen problemen mee gehad, en ik verwacht dat de volgende eigenaar er nog jaren plezier aan gaat beleven. Ik zal binnenkort mijn eerste bevindingen met de Prius Wagon delen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.