Toyota Corolla Touring Sports Hybrid 140 Dynamic (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Touring Sports Hybrid 140 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 5.500 km |
KM-stand laatst | 6.600 km |
De aanschaf en eerste ervaringen
- 6.600 km
In deze review wil ik mijn verhalen delen over onze recent aangekochte Toyota Corolla TS 1.8 uit 2024.
Hiervoor hebben wij 3 jaar lang, naar alle tevredenheid, een Toyota Prius Wagon gereden uit 2013. Een heel fijne auto met enorm veel praktische ruimte. Deze ruimte is veelvuldig gebruikt aangezien we 2 jonge kinderen hebben. Voor de Prius Wagon heb ik een Prius 3 gereden en daarvoor Starlets en Corolla’s alsmede RAV4s. Ook andere merken zijn mij niet vreemd geweest zoals Fiat, Alfa, Mazda, Mercedes etc. Al met al heb ik wel wat meer met het merk Toyota.
Met 2 kinderen is er niets mooiers dan in de zomermaanden te gaan kamperen, na het proberen van huisjes en het hebben gehad van een caravan, die inmiddels weer verkocht is, hebben we besloten te gaan kamperen met een vouwwagen. De Prius Wagon kon niets trekken, tezamen met een kilometerstand van 260.000 km hebben we besloten te kijken naar een opvolger met trekvermogen. Er volgde een lange zoektocht waarin verschillende merken en carrosserie varianten voorbij zijn gekomen. Belangrijke uitgangspunten waren lage TCO kosten en betrouwbaarheid uitgesmeerd over een bezitsperiode van 8 jaar. De zoektocht zal ik besparen maar bottom-line is dat ik telkens op de Corolla TS terugviel. Hoewel de ruimte minder is dan de Prius Wagon, een auto met de beste kaarten.
Aanvankelijk gekeken naar Corolla 2.0 varianten van voor de 2023 facelift. Speciaal de 2.0 omdat er een vouwwagen achter komt, beide motorvarianten, dus zowel de 1.8 als 2.0 mogen max. 750kg trekken. De 2.0 in mijn beleving heeft er wat minder moeite mee. Ik kwam er al snel achter dat een mooie pre facelift 2.0 TS met een km stand van max. 50.000km nog erg aan de prijs zijn tov van een facelift versie. Met een verschil van 3000 euro rij je een nieuw type Corolla in een goede uitvoering. Uiteindelijk hier de keuze voor gemaakt omdat de 5e generatie hybride techniek mij erg aanspreekt alsmede het geüpgradede multimediasysteem.
Uiteindelijk is het een 10 maanden jonge Corolla TS 1.8 geworden uit 2024 met bij aanschaf slechts 5500km op de teller. Een facelift Corolla voorzien van de 5e generatie hybride techniek.
Na aanschaf gelijk voorzien van een afneembare trekhaak.
Auto is als shortlease auto vanuit Denemarken naar Nederland gekomen en is rijkelijk uitgevoerd met onder andere verwarmde voorruit en stuurwiel, elektrische kofferklep met schopsensor, matrix Lex met koplampsproeiers etc. Standaard voorzien van Toyota Safetysense, vernieuwd multimedia syteem, My Toyota app, stoelverwarming etc. Al met al een heel complete auto in de kleur Precious Silver Metallic. Auto stond compleet in eerste lak en vrij van schades, tezamen met een goede inruilprijs voor de Prius Wagon de deal beklonken.
Hoe rijdt de nieuwe Corolla?
De vijfde generatie hybride aandrijflijn maakt gebruik van lichtere, compactere en krachtigere elektromotoren. Zo neemt de elektrische aandrijfverhouding in het hybridesysteem toe. Door een andere afstelling van de aandrijflijn levert hij meer vermogen, betere algehele prestaties en rijeigenschappen. Voor de versie met de 1,8 liter benzinemotor resulteert dit in een lagere CO2-uitstoot. Het totale vermogen van de hybride aandrijflijn met de 1,8 liter is 140 pk itt 122 pk, waardoor de acceleratietijd van 0-100 km/u met 1,7 seconden wordt verkort tot 9,2 seconden.
In de praktijk is dit een geweldige aandrijflijn, wat een verfijning ten opzichte van de Prius Wagon maar ook de 4e generatie aandrijflijn. Je hebt altijd die elektropush in de rug, er wordt veel minder bijgesprongen vanuit de motor waardoor er veel meer rust aan boord is. Daarnaast is ook het gasrespons aangepast waardoor er minder snel in toeren wordt gesprongen bij gasgeven, hierdoor is het typische CVT geloei flink verminderd. Hij is niet zo snel als de oude 2.0 maar wel veel rustiger en nog meer lineair. De Corolla is heerlijk vlot en ook tussen acceleraties vallen niet tegen. Door de vergrootte hybride accu rij ik hele stukken elektrisch wat ook terug te zien is in het verbruik. 1 op 22 is makkelijk haalbaar. Maar dat haalde ik ook in mijn Prius Wagon met rustige voet.
Onderstel is zeer verfijnd en eigenlijk wel dynamisch te noemen zonder dat het oncomfortabel wordt. Bochten zijn zeer snel te nemen, maar het hoeft niet. Er is altijd rust in het onderstel, ook bij korte oneffenheden. Vergeleken met mijn vorige Toyota’s is dit echt wel een rijdersauto geworden. Je kan heel relaxed rondcruisen maar ook eens een keer paar toe en afritten wat sneller dan normaal pakken.
De Corolla is afgeleverd vanuit de fabriek op Falken banden. Het liefste zou ik voor een Michelin of Continental kiezen maar eerst deze banden maar eens oprijden.
Vergeleken met de pre-facelift Corolla is ook de geluidsisolatie verbeterd door oa een dikkere voorruit toe te passen. Ik merk dit wel dat dit is aangepast maar echt stil is het nog steeds niet, het is zeker acceptabel maar er zijn auto’s in deze klasse die stiller zijn.
Zelfde geldt ook voor het multimedia systeem, deze is aangepast en groter geworden tov de vorige en werkt heel intuïtief. Maar ook hier denk ik dat er merken zijn met mooiere graphics en meerdere functies. Het valt mij op dat het best lang duurt voordat mijn telefoon gekoppeld is met Android Auto. Of dat aan mijn telefoon ligt of aan de auto weet ik niet, maar mijn partner heeft een Apple en die is meteen gesynchroniseerd.
Wat verder een gemis is, is het gebrek aan opbergruimte in het interieur. Ik heb vroeger een Alfa 156 gereden en die had ook nergens aflegruimte in het interieur, dat is in deze Corolla ook het geval. Deurvakken zijn erg klein, bekerhouders middenconsole praktisch onbruikbaar, klein dashboard kastje, geen vakje voor muntjes of een opbergvakje voor je zonnebril. In vergelijking met mijn Prius Wagon een heel gemis, al helemaal met een gezin.
Op dit moment staat de teller op 6600 km en is dit na 1100 km nu al een heel fijne auto gebleken die echt heel anders rijdt dan mijn vorige Toyota hybrides. De tijd heeft niet stilgestaan.
Ik kijk er naar uit de komende 8 jaar mee te rijden en zal jullie middels deze review op de hoogte houden over de ervaringen. Hoop dat mensen die een 5e generatie hybride Corolla overwegen hier wat aan hebben. To be continued.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.