Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport Plus (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 137.000 km |
Keuze moment
Het was een zoektocht, deels samen met een collega. De ideale nieuwe lease auto welke een km vreter moest gaan worden de aankomende drie jaar.
De zoektocht begon ergens in oktober vorig jaar toen duidelijk werd dat ik rond mei2020 door de km van het huidige leasecontract zou zijn. Ik reed op dat moment een Grand Scenic van 2017, helemaal top uitgevoerd en voorzien van bijna alle luxe. In de zomer ben ik dan ook moeiteloos hiermee naar Kroatie gereden in een kleine 13 uur. De hoge instap vond ik makkelijk en de zee van ruimte ook, alhoewel ik deze auto niet zelf had uitgekozen maar mijn voorganger bij dit bedrijf. 7 stoelen leek mij wat overdreven, en de keren dat je ze ook echt gebruikt kun je op 1 hand tellen.
Maar goed dit was een diesel en gezien de ingeschatte 60k aan km per jaar een logische keuze.
Nu ben ik zelf eind 30 en dan wil je nog geen ouwe lullen bak rijden, dus in mijn zoektocht kwam ik lang een CLA shooting brake, en nieuwe a-klasse Limousine, een A3 sportback en auto's zoals de Tiguan, 3008 en de Volvo XC40. Tot 1 beslissing roet in het eten gooide..... Diesel moest exit.
MVO is het magische woord en ook wij moesten eraan geloven. No More Diesel.
Hybride moest het gaan worden. Wat vervolgens de lijst eem stuk kleiner maakte omdat zowel mijn collega als ik beiden niet de mogelijkheid hebben om een auto voor de voordeur op te laden. Dus dan moet je naar Full Hybride, wat de lijst nog kleiner maakte.
Lexus is300h.... verouderd model, hoge bijtelling, geen apple carplay (wat een vereiste is)
Lexus CT200h.... ziet er nog steeds uit als een verouderd model, niet spannend genoeg.
Toyota Prius... Hell NO
Toyota Corolla..... hmmmmm ik weet het niet, tot dat online bekend werd gemaakt dat er een model aan de serie werd toegevoegd. De GR Sport.
Dus de configurator opgestart, wel meteen de 2 liter hybride gekozen, je wilt wat extra's en toen bekijken. Dit viel reuze mee, sommige lijnen waren zelfs spannend te noemen. Eerst alles in zwart geconfigureerd tot mijn vriendin zijn en zo'n dubbel kleur?
Bi-Tone aanklikken en dynamic grey op het scherm, wat er gaaf uitzag met zwarte spiegels, wielen, dak en accenten rondom. Snel naar de garage om te kijken, maar deze kleur was pas leverbaar vanaf.... de GR Sport.
Uiteindelijk op de soort van gok de Dynamic grey besteld in Bi-Tone met GR Sport Plus pakket en 2 liter hybride blok, levertijd begin mei..... nu afwachten
Ophalen die bak
- 500 km
Corona crisis, hij was aangebroken en de km vlogen er minder snel op bij de Renault dan gedacht. Tevens zou de Corolla pas vanaf mei geleverd gaan worden maar hij was er begin april al.
Eerst ophaal moment verschoven naar tweede week mei, zodat ik genoeg met de Renault nog kon rijden, maar toen ineens mail van de leasemaatschappij dat alle afleveringen na 1 mei verschoven werden naar september. En dit ging weer niet i.v.m. einddatum van leasecontract van de Renault.
Na veel bellen en discussiëren werd de afleverdatum aangepast naar 17 april. Moment van No More Diesel... naar No More Boring Cars zoals Toyota zelf zegt. En wat was ik toch verbaast toen ik bij de garage aankwam. De kleur was veel mooier als ik dacht, helemaal met de Bi-Tone kleurstelling en zwart accenten. Lage instap was even wennen en ook het hybride rijden vergt even gewenning qua beleving en geluiden, maar wat rijd die auto in de eerste km al fijn met die 180+ pk.
Dat weekend flink gereden en na een weekend stond er 500+ km op de teller. Verbruik valt me niet tegen maar ook weer niet heel erg mee, gemiddeld 1 op 17 als je snelweg met cruise controle afwisselt met stadsverkeer. Benieuwd hoe de komende periode gaat zijn.
Eerste weken.
- 2.250 km
Op mijn vorige auto had ik een trekhaak en aangezien deze hybride aanzienlijk minder (750kg) als de Scenic (1800kg) mag trekken had ik eerst deze optie achterweg gelaten. Na een week al spijt van en toch verzoek om trekhaak ingediend bij werkgever. Goedgekeurd en een afneembare trekhaak besteld. En het moet gezegd, dat hebben ze toch mooi gedaan bij de garage, je ziet er nauwelijk iets van en stroompunt klap je mooi weg achter de bumper. Tussendoor ook dikke kentekenplaten besteld en gemonteerd, ziet er gewoon net wat mooier uit, ook omdat ik bij aflevering van de auto alle emblemen van de zijkant en achterklep had laten afhalen. dus geen hybride, of corolla op de achterklep of zijkant, alleen het vierkante GR Sport logo'tje.
Inmiddels is mijn verbruik nog steeds een 1 op 16,5. wat waarschijnlijk ook komt door combinatie rijstijl, snelweg en sport stand. En wat rijd de Corolla lekker. Soms wel irritant is de traffic lane control, die hard piept als je in de buurt van de lijn komt en je vergeet even je richtingaanwijzer. Hij probeert mij te heropvoeden. Cruise Controle werkt perfect, ook het afremmen op voorliggers bij een stoplicht, al had het optrekken van mij wel wat vlotter gemogen hierna. Als je dit automatisch doet haalt de gemiddelde bejaarde met een rollator je bijna in.
Andriod auto en Apple Carplay werken beiden goed, draadloos opladen ook, alleen mis ik dan wel het oudewetse telefoon in je zicht hebben, dus een simpele telefoonhouder is terug in de auto.
De automatische achterklep is geweldig alsook de kick sensor onder de bumper, je moet er beetje gevoel voor krijgen en in tegenstelling tot het advies van Toyota (been optillen en schoppende beweging maken onder de bumper recht naar voren) ben ik erachter gekomen dat als ik een schoppende beweging maak van links naar rechts onder de bumper (je geeft zeg maar een voorzetje) de sensor eigenlijk altijd goed reageert.
Wat je alleen mist is de usb punten achterin om de kinderen hun telefoon op te laten laden, opgelost met cigarette/usb hub van de action die je aan begagevak van voorstoelen kunt klemmen, aangesloten vanuit armsteun. en de ruime hoeveelheid opbergruimte die de Renault had in vergelijk met de Toyota. Wat ik niet mis is de traagheid van de Renault, vooral voordat de turbo erin knalde en je altijd op sportstand rond moest rijden. Hier is het druk op gaspedaal en gaan met die banaan.
Het rijplezier is extreem verbeterd, soms nog wel wennen aan de relatief lage instap, maar dat is de auto ruim vergeven. Wel geinformeerd nog bij Toyota waarom er in het menu niet de keuze is voor Anti Hi-Jack op de deuren. Dit blijkt een instelling die de garage kan doen, de consument zelf niet, maar dit word bij de 15dkm beurt ingesteld.
Bijna Vakantie
- 9.000 km
Vandaag de 9000 km overschreden. Het werk verkeer is nu na de eerste corona golf weer op gang gekomen. Alhoewel ik nog niet op mijn normale hoeveelheid van +/- 1000-1200 km per week zit, vliegen de km er lekker bij.
Het verbruik is al iets terug gelopen en wanneer ik niet te gek doe kan ik makkelijk de 1 op 19 halen. Lekker op de cruise controle helpt daar uiteraard goed bij en de lane assist blijft mij verbazen. Veel soepeler en minder dwingend als in de Renault.
Omdat de zomer vakantie er bijna is toch nog even gecheckt of de eerste beurt bij 10 of 15dkm is. Dit mede omdat er nog een buitenland trip aan zit te komen. Maar niets dan lovende woorden voor de Toyota qua rijeigenschappen. Wel mis ik nog steeds de handige opbergruimtes die de Renault had.
De kicksensor is wel moeilijker te bedienen sinds de afneembare trekhaak in dat gebied is gemonteerd, maar naar veel oefenen begin ik ook daar weer handigheid in te krijgen.
Benieuwd hoe de Toyota zich verhoud op de reis naar Kroatie. Vorig jaar met de Renault was de trip goed te doen in 12,5 uur ( Duitse snelwegen helpen enorm hierbij). Maar vooral ook benieuwd hoe de hybride zich staande houdt in berglandschap, aangezien nabij het verblijf adres er weggetjes met 6-10% stijgingspercentage zijn.
Alweer bijna 25k aan km.
- 24.200 km
We zijn alweer een aantal maanden op weg en inmiddels heb ik ook de 15dkm beurt alweer gehad.
Zoals uitgelegd in mijn vorige ervaring wilde ik de hi-jack aan hebben staan. Ik moest van de lease maatschappij een afspraak maken via de app (persoonlijk contact is er tegenwoordig niet meer).
Schetst mijn verbazing dat ik gewoon de Toyota dealer niet kon kiezen voor een onderhoud in te plannen. Dit had dan weer te maken met afspraken qua prijzen met de vak garages.
Wel werd de auto thuis opgehaald en afgeleverd. Ik verwachte dus een bus met auto ambulance of iets dergelijks, maar ineens stond er een zeer aardige man van 60+ voor mijn deur die even de sleutels op kwam halen om de auto naar de garage te rijden....
Moeten we nog ergens op letten meneer? Ja graag de hi-jack aanzetten, oke doen we.
Einde van de dag terug, geen hi-jack aan. Is niet mogelijk meneer met deze auto.... Nou bij Toyota kan men het wel is aangegeven, en u bent de VAK garage toch? Ja maar het is een Toyota meneer.... Wat ik dus het meest domme antwoord ooit vind dat ik heb gehoord.
Voortaan dring ik er bij de lease maatschappij op aan dat deze dus echt wel naar de oorspronkelijk dealer gaat voor onderhoud... en de hi jack zal er dus bij 30dkm op komen nu.
Kroatië
Een werkelijk genot!
De Corolla vloog door de bergen, heerlijk op die Autobahn, en me vriendin lag te slapen terwijl ik nachts doortufte naar de Oostenrijkse grens. Eerlijk is eerlijk dat de Scenic een voor de familie fijnere reisgenoot was, maar voor de bestuurder is de Corolla veel speelser en leuker.
Bij stijgingen van 10-13% geen enkel probleem, geen enkel moment twijfel je aan vermogen.
Inmiddels dus weer veel km gemaakt ook in Nederland en de adaptieve cruise controle is inmiddels de gewenning fase voorbij en voelt ook minder abrupt en gevoelig als in het begin.
Enig nadeel, als je daarvan kunt spreken is dat de lichte kleur van de auto ervoor zorgt dat ik echt elke twee weken door de wasstraat moet voor mijn gevoel. Bij zwart had ik minder dat gevoel, maar deze auto in een effen kleur voelt voor mij gewoon veel minder af.
En he... deze auto wil je gewoon schoon zien, beetje bandenzwart over de banden en hij is wel echt af.
Eerste mankementen
- 38.000 km
Inmiddels is het sneeuw weer weggetrokken, de auto pekelvrij afgespoeld en tijd voor een kleine update.
Sinds de laatste update hier zijn er enkele kleine mankementen voorgekomen. Zo is de beloofde Hi-Jack functie NIET geïnstalleerd bij de Toyota dealer zoals beloofd, men kwam er hier bij de 30dkm beurt achter dat deze functie niet als optie in de software in te lezen is. Wat op zich vreemd is aangezien alle medewerkers ter plaatse dit al wel een jaar lang dachten. (Er zal dus niemand naar gevraagd hebben sinds de start van de verkoop).
Tevens is het nu 4x voorgekomen dat de achterklep niet meer automatisch dichtgaat. Vooral de eerste keer sta je heel raar te kijken en ben je bang dat je iets kapot maakt/is. Met een open achterklep bellend naar de dealer gaf deze als simpele respons: duw hem maar met de hand dicht en probeer hem dan weer te openen....
Dit werkt wel, en sindsdien dus nog 3x voorgekomen, oorzaak onbekend.
Dan telefoon software (Android Auto/Carplay).
Deze zit standaard in mijn software (was bij de eerste modellen niet het geval) echter wissel ik soms dagelijks van systeem welke ik aan de auto koppel. (privé Android, zakelijk iPhone). Zeeeeer regelmatig gooit de software van de auto mijn telefoon gesprek van de carkit af, en het maakt niet uit of het de Samsung of de iPhone is. Hiernaar moet ik de kabel loskoppelen en dan verschijnt het gesprek terug op de telefoon. Koppel je vervolgens de telefoon weer aan dan verdwijnt het gesprek op de telefoon en is niet meer zichtbaar. Maar het gesprek is nog wel aan de gang. Echt super vervelend vooral als je zakelijk aan het bellen bent.
Ik heb Toyota Nederland hierover benaderd en deze hebben het in onderzoek gezet en mij ook netjes terug gebeld. Zij geven aan het ze het zelf ook hebben getest met collega's maar dit probleem komt bij hun niet naar boven en geven aan dat ik dit bij de volgende onderhoudsbeurt maar moet laten nakijken. Kan een lokaal probleem zijn.
Rijtechnisch?
De auto rijd nog steeds super!
Alleen vind ik nog wel steeds dat de traction controle laat intreed en de auto soms snel doorslipt als je even wat sneller wil optrekken.
Word vervolgd...
Corona maanden
- 73.500 km
Het is toch echt wel tijd voor een update.
Afgelopen maanden waren hectisch, en in tegenstelling tot de meeste mensen met een auto via werk heb ik toch best veel km gemaakt. Nu heeft de zomervakantie naar Kroatië hier ook weer bij geholpen.
Nog steeds geen hi jack update die de portieren automatisch sluit bij het rijden.
Ook 1x per 2 mnd gaat de achterklep niet meer zelf dicht en moet ik dit geforceerd doen met de hand. Ook meen ik te horen dat de klep soms een knakkend geluid bij open of dicht gaan. Het verbruik ligt in nl gemiddeld op 1 op 17.2. En stuk lager dan de fabrieksopgave van 1 op 24.
Is het dan allemaal k*t?
Nee, hij rijd super. Goede wegligging en geeft je een goed stabiel gevoel bij normaal rijgedrag. Ga je echt stevig rijden dan komt de onderstuur om de hoek kijken. Het soms hoge toeren geluid in sport stand neem je voor lief.
Bijna de 75dkm beurt. Ik ga de aandachtspunten aanstippen en zal hier verslag van doen, in de hoop dat u als lezers er iets mee kan.
Vervanging en kleine ongemakken
- 137.000 km
Wederom kleine update.
Inmiddels al meer dan 135k op de klok en de stoel verwarming bestuurdersstoel is gerepareerd. Deed het alleen nog op de lage stand. Matje in de stoel was defect. Erder word een steun van de achterklep vervangen volgende week. Deze zorgde ervoor dat deze bij sluiten vaak even blokkeerde en dan niet dichtgaat.
Tot ju toe dus weinig problemen en veel fijne kilometers. Ook nu sta ik alweer op het punt om weer te vervangen omdat mijn contract drie jaar loopt.
Na beschouwing van de Peogeot 2008, Renault Arkana, Huyndai Tuscon had ik eerst mijn keuze op de laatste laten vallen. (Ik moet hybride of electrisch rijden en wil een hoger model) Echter ik had geen zin om zelf een bijdrage extra per maand te betalen en ma een proefrit is de keuze nu gevallen op....
Corolla Cross... en dan de Launch Edition met panorama dak en afneembare trekhaak.
De waardedaling van de Tuscon over de jaren zorgt ervoor dat de Corolla Cross, bijna gelijk in aanschafprijs goedkoper in de lease is.
Dus besteld en levering staat gepland voor eind april. Erg benieuwd of deze corolla mij ook net zoveel plezier gaat geven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.