Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Executive (2019) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 6.000 km |
KM-stand laatst | 109.000 km |
na 100000 km
- 109.000 km
Ik kocht mijn Corolla 2.0 TS in 2019 met zo'n 6.000 km op de klok bij de (Duitse) Toyota-dealer. Nu staan ca. 109.000 op de teler, dus tijd voor mijn ervaringen.
Ik vergelijk deze auto op een paar punten met mijn vorige dagelijkse auto, een Golf 1.6 diesel. Natuurlijk is het vermogen - 184 versus 105 pk - een groot verschil. Met de Corolla heb ik altijd voldoende vermogen; ook met bepakking in de bergen en met invoegen is dit ideaal. Het veelbesproken loeien van de motor ervaar ik niet: natuurlijk hoor je de motor als de motor veel toeren moet maken, maar dat is met andere automaatbakken of handschakeling niet anders. En het fijne van deze 2 liter-motor is dat je niet veel toeren hoeft te maken om toch snel genoeg te zijn. Met accelereren hoef je eigenlijk niet boven de 3.000 toeren te komen. Op de snelweg is het toerental altijd laag op vlakke trajecten. Op hellingen houdt de cruise control de snelheid goed vast en kan het toerental natuurlijk wel oplopen, net als op afdalingen als de auto op de motor remt. Dat werkt uitstekend.
Is de Corolla daardoor een stille auto? Nou, qua motorgeluid heb ik geel klachten, maar hat bandengeluid is af en toe veel te duidelijk te horen. Dat hangt sterk af van het wegdek: op 'stil' asfalt is de auto ook heel stil, op slecht asfalt vind ik 'm echt te rumoerig. Dat is meteen mijn grootste minpunt van deze auto.
Over de betrouwbaarheid heb ik weinig klachten. De enige keer dat de auto niet wilde starten was de 12V-accu de oorzaak. Dat gebeurde na ca. 4 jaar. Ik heb een hekel aan onbetrouwbare auto's, dus ik heb de accu toen direct (zelf) vervangen door een gelijkwaardige accu (de prijs viel me mee, ca € 80). Sindsdien geen startproblemen meer gehad.
De elektrische achterklep hapert af en toe. Dan stopt die tijdens het dichtgaan. Opnieuw op de knop drukken helpt niet. De enige oplossing is dan om de klep met kracht helemaal dicht te drukken (door de elektromotor heen als het ware). Dan werkt alles weer normaal. Erg irritant. Ik ben er al een keer mee nar de dealer geweest, maar dan geeft de klep natuurlijk geen storing. En de dealer zegt blijmoedig dat de klep het prima doet. Grrrr...
Om bovengenoemde redenen geef ik 4 steren voor de betrouwbaarheid en geen 5.
Andere dingen die mij opvallen:
- De aflegmogelijkheden voorin vind ik maar beperkt. Met name de portiervakken zijn veel te klein en onhandig van vorm. Dat was in de Golf veel beter.
- De zittingen van de voorstoelen zijn korter dan in de Golf. Ik was bang dat ik daar last van zou krijgen. Gelukkig valt dat mee: ik krijg pas na 2,5 tot 3 paar uur de neiging om te gaan verzitten en dat was in de Golf (die luxe 'sportstoelen' had) niet anders.
- De bagageruimte is goed bereikbaar. De bodem is op twee niveaus in te stellen; ik gebruik altijd de hoogste stand omdat de laadruimte dan mooi vlak is met een opgeklapte achterbank. De laadruimte is dan ook lekker lang/diep: dat is een groot pluspunt van een stationwagon. Een groot laadoppervlak krijg je niet altijd met een SUV.
- de afdekklepjes in de bagageruimte (aansluitpunten voor hondenrek, voor 12V-stopcontact) hadden geen lang leven. Die braken al snel af en waren niet bestand tegen het gebruik waarvoor een stationwagon bedoeld is.
- De navigatie werkt prima, ook al moest ik erg wennen aan het kaartbeeld: die vond ik in de Golf veel mooier. Maar de Golf had veel vaker storingen., terwijl de Corolla het spoor maar zelden bijster is.
- Over navigatie gesproken: de updates zouden online moeten kunnen, maar dat is mij niet gelukt. Dat kan aan de (mijn) leeftijd liggen.
Wordt aangevuld
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Corolla
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Toyota Corolla 1.8 Hybrid Business | Parkeercamera | Adapt. Cruise | Apple Carplay/Android Auto |
- 2021
- 86.562 km

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid First Edition
- 2019
- 102.830 km

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business 122Pk | Apple & Android Carplay | Climate Control | Achteruitrijcamera | Adaptieve Cruise Control | Licht & Regensensor | Bluetooth Telefoon Voorbereiding |
- 2020
- 73.039 km