Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Executive (2019) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 72.750 km |
Zoektocht en aanschaf nieuwe auto plus eerste kilometers
- 62.000 km
Allereerst wil ik even kort benoemen wat mijn vorige auto was, waar ik met veel plezier ruim 5 jaar in gereden heb. Het was een witte alfa romeo giulietta 2.0 diesel uit 2015. Met deze auto heb ik ruim 120.000km gereden. Dit is een vrij praktische auto waar je met 1 kind best goed mee uit de voeten kunt. De kofferbak is alleen te klein voor de jaarlijkse vakantierit naar het mooie Italie. Daarnaast bleef de wegenbelasting maar omhoog gaan en rijd ik niet genoeg kilometers meer om perse diesel te rijden.
Daarom de zoektocht gestart naar een nieuwe grotere auto. Een auto die ik graag zou willen hebben is het nieuwe model toyota rav 4 (vanaf 2019). Helaas vind ik deze zelf nog iets te duur. Het oude model spreekt mij qua looks en rijeigenschappen een stuk minder aan.
Daarna nog wat proefritjes gemaakt in een ford focus station mild hybride 1.0 met 155pk. En een ford focus station met 1.5 180 pk. Ik kwam er al snel achter dat een 1 liter voor mij niet genoeg is. Verder twijfel ik een beetje aan de betrouwbaarheid van ford en de motoren. Ook vond ik de speakers niet top van de auto (zelfs niet de B&O speakers).
Verder kon ik de deal nog niet maken omdat ik naar mijn idee te weinig terug kreeg voor mijn alfa. Daaruit besloten zelf mijn alfa te verkopen via een internetsite. Ik geloof dat hij 1200 keer is bekeken voordat het verlossende bericht uit montenegro kwam. Een alfist wilde graag de auto kopen en heeft hem door een bedrijf op laten halen zonder de auto te zien. Ik heb er op deze manier dik 2000 euro meer voor gekregen dan wanneer ik hem zou hebben ingeruild. Fijn dat de alfa bij een liefhebber terecht is gekomen. De nieuwe eigenaar gaat er een fijne auto aan hebben. Soms krijg ik nog een foto opgestuurd :)
Toen had ik het idee zelf een toyota corolla TS 2.0 hybrid te importeren evt met hulp van een import bedrijf. Als de auto ver in Duitsland staat wordt het al minder interessant ivm de transportkosten. Om een auto van veraf te kopen zonder hem te zien en even te rijden vond ik toch ook maar niks. Omdat de alfa al verkocht was hadden we wel behoefte aan een nieuwe auto op korte termijn.
Toen zag ik bij een autobedrijf in Nederland een al geïmporteerde corolla staan. Ik had eerder al 1 keer een proefrit dichtbij huis gemaakt bij een ander bedrijf, maar die deal ging niet door ivm het bar lage inruilbedrag voor mijn alfa. Daarnaast konden we het niet eens worden over een garantiepakket. Ik snap dat het autobedrijf altijd met een garantiepakket een auto wil verkopen. Maar met 10 jaar toyota garantie heb ik absoluut geen behoefte er nog een bovag garantie bovenop te nemen. Echter was die proefrit wel nuttig want ik was op dat moment wel zeker dat ik een corolla wilde hebben.
Het leuke (familie) autobedrijf ten have (in silvolde) was voor mij ver weg, maar aangezien er per mail vooraf al wat overleg was over een soort van aantrekkelijke meeneemprijs (zonder extra garantiepakketten) toch even die kant opgegaan. Na een korte proefrit en nog een praatje waren we het snel eens over de prijs en was de deal gemaakt.
Zelf vind ik het een prachtige auto en de kleur staat hem goed. Het matte grijs wat je tegenwoordig bij veel andere auto's ziet vind ik niks, maar hier zit toch glans in wat het een stuk mooier maakt. Veel corollas staan te koop in het normale (saaie) grijs, maar die mocht ik van de vrouw des huizes niet kopen. Gewoon grijs zie je ook al genoeg op de weg.
De corolla rijdt heel comfortabel, maar is ook leuk te rijden wanneer het iets sneller gaat. Bochten geen probleem. Een automaat is toch ook wel heel lekker als je vaak in de rij staat op de A2. Wat een genot en wat leuk dat je dan best wat stukken elektrisch rijdt. Ik kom best vaak uit op een 5.0-5.5 liter per 100km (volgens de boordcomputer). 1 van mijn eerste ritjes haalde ik zelfs 1 op 21.7 (snelweg kilometers). Verder wilde ik perse de sportstoelen hebben en die zitten top. Het panoramadak zorgt voor veel lichtinval en dat is toch erg prettig. Mijn zoontje zit vaak lekker vanuit de autostoel door het dak naar boven te gluren. Het geluid dat uit de JBL speakers komt is ruim voldoende. Gekozen voor de 2.0 zonder daarvoor in een 1.8 gereden te hebben. Maar mijn alfa had 150pk en veel koppel dus ik wilde daar niet op achteruit gaan. Vandaar dat het een 2.0 moest worden.
Verder moet ik wennen aan alle piepjes en hulpsystemen die de alfa allemaal niet had. Daarnaast sta ik vaker bij de benzinepomp. Met de alfa kon ik op 1 volle tank naar noord Italië rijden. De corolla geeft al rap aan dat het tijd is om te tanken, maar dan gooi ik hem vol en gaat er maar 30-33 liter in? Ik lees dan terug dat de tank 43 liter groot is. Waarom dan al zo snel aangeven dat het tijd is om te tanken?
Bij nat weer lijkt het soms of de sensor links voor het even kwijt is en dan werkt het systeem even niet als je ongemerkt van rijstrook wisselt. Na wat langer rijden werkt het dan ineens weer wel. Alsof de regendruppels dan door de wind zijn weggeblazen.
De eerste 2000 gereden kilometers waren een genot. Ik stap erg relaxed uit en het is een fijne auto. 180 pk voelt voor mij ruim voldoende aan. Ik kijk uit naar de kilometers die nog gaan komen.
Mijn eerste 10,000km plus 75000km beurt
- 72.750 km
Nu ik de auto dik een half jaar heb en er al 10.000km mee gereden heb kan ik zeggen dat ik erg tevreden met de corolla! De auto rijdt comfortabel van A naar B. Ik vind het een mooie auto, sportief aangekleed met fijne sportstoelen! Mensen die grote stations gewend zijn klagen nog wel eens over de ruimte...ik kom van een alfa romeo giulietta af dus ik vind de auto wel ruim en praktisch.
Klein smetje is de elektrische achterklep in de wintertijd. Hij wil dan nog wel eens niet helemaal open gaan of niet goed sluiten. Verder zit er een droeftoeter (claxon) op de auto. Als dit na 6 maanden de minpunten zijn dan kan ik daar goed mee leven.
Ik merk nu in de warmere maanden dat de auto zuiniger wordt. Ik haal nu wel 1 op 19. Ik houd trouwens een verbruiksmonitor bij van deze auto.
Gisteren ook naar Louwman Waalwijk geweest voor de 75000km beurt. Dit is een kleine beurt waarvan ik dacht voor 220 euro (budget service) klaar te zijn. Helaas liep dit op tot BIJNA 1000 euro! Ik had de auto bij een bedrijf gekocht die de auto uit Duitsland had geïmporteerd en afgesproken om hem voor een meeneemprijs te kopen. Ik moest voor nieuwe remblokken (die kwamen de volgende apk keuring zo niet door werd mij verteld!) en achter zelfs nieuwe schijven (roest) met blokken. Ik had dit niet echt verwacht, maar ik snap dat onderdelen kunnen slijten en soms vervangen moeten worden. Echter heb ik 120.000km in mijn alfa gereden zonder dit ook maar 1 keer te hoeven vervangen. Misschien pech met de roest dan maar? Verder geen defecten of storingen. Ik verwacht nu weer probleemloos een jaar door te kunnen rijden maar dat zal moeten blijken.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Corolla
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic | Stoelverwarming
- 2022
- 112.353 km

Toyota Corolla 2.0 Hybrid STYLE STOEL/STUURVERW PARK-SENSOREN BLIND SPOT KEYLESS NAVI CAMERA 17'' LM-VELGEN
- 2020
- 64.110 km

Toyota Corolla 1.8 Hybrid Dynamic Apple Carplay/Android auto | Parkeersensoren achter | Full map navigatie | Adaptive cruise control |
- 2021
- 22.238 km