Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Business Plus (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Business Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 28.000 km |
Toyota Corolla 2,0 ts business plus
- 28.000 km
Een nieuw zakelijke auto uitzoeken, ik vind het leuk, maar nog belangrijker ik breng er veel tijd in door dus ik wil nergens spijt van krijgen voor de komende 4 jaar.
Uit ervaring weet ik dat ik mij aan bepaalde tekortkomingen van een auto enorm kan storen en dingen die goed zijn vind je snel van zelf sprekend.
De keuze.
Als eerste het lease bedrag vanuit de zaak, ik heb de luxe dat ik zelf een auto mag uitzoeken binnen een bepaald budget. Mijn werkgever heeft een tabel gemaakt, hoe lager de uitstoot, hoe hoger je lease bedrag is. Elektrische rijden, mocht gezien mijn buitendienst functie op dit moment nog niet van mijn werkgever. Dan de keuze tussen de verschillende carrosserie vormen, sedan niet praktisch genoeg, hatchback vaak te klein, suv en mpv vind ik minder waar geven voor je geld dan een station en ik heb de hoge instap nog niet nodig.
Diesel was geen optie meer, plug-in hybride levert mij niet echt een fiscaal voordeel op, de bmp is lager maar de auto is weer een fractie duurder, dus per saldo als ik b.v. Seat Leon neem, niet echt interessant, je wint wat pk's maar verliest bagage ruimte, maar het gewicht neemt ook toe, wat ik een nadeel vind.
Zoals bij vele Nederlander wordt de keuze bij mij ook op grotendeels op financiële (bijtelling) gronden gemaakt.
Dus een station benzine of hybride moest het worden, met automaat, gezien ik deels in de stad / file rij.
Seat Leon heb ik in proefgereden, overgang van re generend remmen naar normaal remmen ging niet vloeiend (irritatie punt), bediening kachel/ multimedia onnodig moeilijk met al die menu's en als ik de auto vergeleek met de Corolla 2.0 met vergelijkbare opties was die een paar duizend euro duurder, Skoda Octavia viel daardoor ook af. Opel Astra, huidige model al gehad dus viel af. Ford Focus, in de uitvoering die ik interessant vond viel die qua uitstoot net buiten de maximaal toegestane uitstoot van de tabel, vind het dashboard overigens minder hoogwaardig overkomen. Renault Megane, heb het vorige model in het verleden gehad, fijne auto, huidige model heb ik overwogen. Kia, mooie auto maar mijn gevoel bij de Corolla was beter.
De proefrit, een 1.8 was geen optie, heb een keer meegereden met een Lexus met de zelfde motor vond hem teveel loeien en ik vind de presentaties op papier ook niet overtuigend, wilde graag een wat vlottere en daardoor rustig rijdende auto.
Een proefrit met de 2.0 beviel mij erg goed, maakt pas wat meer herrie als je hem goed intrapt, maar bij nogmaals dagelijks gebruik doe je dit zelden.
De uitvoering is een business plug geworden, vergelijkbaar met de dynamic uitvoering voor de particuliere markt, scheelt iets in de catalogus waarde. Wilde graag de lende steun en de stoelverwarming.
Heb niet gekozen voor navigatie, omdat dit de prijs weer opdrijft en met Apple carplay heb ik het niet nodig.
Interieur
Stoelverwarming schakelaar, tik je snel ongemerkt aan je telefoon pakt van het laadpunt, had op een handigere plek kunnen zitten, het zelfde geld voor de usb aansluiting, waar een lange bijrijder zijn knie tegenaan kan stoten.
Twee telefoons werkt niet samen op het multimedia systeem, ik heb een privé telefoon die ik voor navigatie en muziek gebruik maar dat gaat niet samen met tegelijk via mijn carkit bellen, volgens de dealer is hier nog geen oplossing voor.
Over de carkit gesproken, krijg regelmatig klachten over het geluid zowel met mijn zakelijke als privé telefoon.
Stoel zijn prima, voor dagelijks gebruik geven ze voldoende steun, had verwacht dat met mijn bijna 2 meter lengte de zitting iets te kort zou zijn maar omdat die iets gekanteld staat heb ik er geen last van, lende steun had iets hoger mijn rug mogen ondersteunen.
Als je iets van licht gewicht op de bijrijders stoel legt gaat die al piepen, had wel iets hoger afgesteld mogen worden < 10kg.
Linker hoek dashboard had net als de rest van het dashboard ook wel van het mooie zachte materiaal mogen zijn, maar ik snap dat er hier en daar op bezuinigd word, je ziet er overigens niets van.
Achteruit camera is matig, deze kwaliteit had ik 15 jaar geleden verwacht, ook zie je snel door regen op de lens weinig meer, dit moet beter kunnen.
Aziaten werken met niet zoals b.v. Duitse auto’s met losse opties, zoals een dode hoek sensor, had deze wel gewild maar dan zit je gelijk aan een duurdere uitvoering van een paar duizend euro meer, dan maar zonder.
Ben redelijk nachtblind, maar de standaard verlichting met deels led geeft ruim voldoende licht, ook op onverlichte provinciale wegen.
Het rijden
Benzine en elektro motor werken mooi samen, de overgangen zijn mooi vloeiend, auto heeft voldoende vermogen en rijd daardoor rustig en comforttabel.
Adaptieve cruise control is niet perfect maar beter dan zijn directe concurrenten.
Bij file rijden op adaptieve cruise control kraag de rem iets bij het optrekken vanuit stilstand, misschien een kwestie van iets smeren.
Hybride rijden is even wennen , eerder van het gas af , hij rolt heel lang uit, geluid van de motor en acceleratie gaan niet samen, dus ik rij niet meer zoals voorheen op het geluid van de motor.
Onderstel en besturing zijn mooi in balans.
Interieur is ruim zat en voelt degelijk aan.
Voorheen had ik goede ervaringen met Falken banden, maar deze maken echt een herrie en doen afbreuk aan de verder fijne auto, denk dat er onder de auto waar ik in proef heb gereden, andere banden zaten, zou adviseren voor de optionele duurdere banden te gaan. Nu op winterbanden is de auto veel stiller.
Verbruik gemiddeld deels snelweg en in de stad rijden net iets boven de 1 op 20
Op de snelweg met volle bepakking, gemiddeld 130 km/uur door Frankrijk en daarna de bergen in tussen de 1 op 15 en 16.
Na bijna een jaar moet ik zeggen dat de auto mij goed bevalt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.