Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Style (2019) #4

autoreview

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Style (2019)

Signalement

UitvoeringCorolla Touring Sports 1.8 Hybrid Style
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf93.000 km
KM-stand laatst117.034 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 93.000 km

Na jaren met volle tevredenheid een Ford Focus 1.6 ecoboost 150pk hatchback uit 2011 te hebben gereden, ben ik op zoek naar een tweedehands nieuwe auto gegaan . De Focus verkocht omdat de kilometerstand inmiddels 164.000km was en ik meer kilometers ging rijden. Dus daarom ben ik op zoek gegaan naar een ruime, zuinige auto tot ongeveer €20.000,- (wat zijn auto's duur geworden zeg!)

Ik heb overwogen elektrisch te gaan rijden in een Hyundai Kona, Kia Niro of Nissan Leaf. Allen vanaf bouwjaar 2019. Met ervaring in de familie met zowel de Kona als Niro electric wist ik dat ik dit fijne auto's vond, de leaf sprak me aan door de ruimte en aanschafprijs. De leaf viel redelijk snel af i.v.m. de matige accu en degradatie. De Kona en Niro vielen uiteindelijk af omdat ik dan geen 3 fasen laden had in mijn budget en gewenste uitvoering. De Toyota Corolla zat ook al de hele tijd in mijn hoofd, overigens ook na even de C-HR te hebben overwogen. Echter past de Corolla beter bij mij en wilde ik graag de ruimte van een station.

Na aardig wat zoeken, rondkijken en proefrijden uiteindelijk mijn Toyota Corolla 1.8 TS Style uit 2019 gevonden bij Broekhuis in Zwolle. Hij stond er al vijf maanden, dus door wat onderhandelingsruimte de koop kunnen afronden en de auto een week later opgehaald. Verder een prettige ervaring met de aankoop bij dit bedrijf. De eerste indruk van de auto was goed, een fijne en (voor mij) moderne auto met luxe zoals led koplampen, stoelverwarming, adaptive cruise control en nog wat extra's zoals automatisch inparkeren en draadloos opladen voor de telefoon, 17 lichtmetalen velgen etc. Ook een uitgebreidere boordcomputer en kilometerteller dan in de comfort versie zit, dat is een groot verschil had ik me al ingelezen. Bij de aankoop van de auto is tevens de prijzigere 90.000 km beurt uitgevoerd en zijn drie van de vier banden vervangen voor Maxxis banden, de vierde band naderhand zelf nog laten vervangen i.v.m. cuppen. (enige jammere aan de aankoop dat de vierde band niet mee vervangen was of dat dit aangeboden was tegen een vergoeding van de band)

Update Android auto / Apple carplay en storing par

  • 94.718 km

De auto naar de dealer in Den Bosch (Oostendorp) gebracht om een update aan het infotainment te laten uitvoeren naar Android auto en Apple carplay. (de interface en mogelijkheden van het standaard systeem zijn wat aan modernisering toe, dus deze update vond ik belangrijk) Dit had ik voor de aankoop al uitgezocht, dat deze update mogelijk was. Is keurig, kosteloos, door de dealer uitgevoerd. Ook werkten de parkeersensoren achter niet goed, hier zat een storing in. De diagnose kosten en het herstellen zijn vergoed vanuit Broekhuis. Deze kosten waren dacht ik rond de €150,- (was niet vanuit Toyota tien jaar garantie in mijn geval, dit omdat ik de auto bij de laatste onderhoudsbeurt (bij aanschaf dus) niet bij Toyota heb laten uitvoeren, maar de auto toen bij Broekhuis is onderhouden. (voor deze tijd van nieuw af aan altijd dealer onderhouden, betreft origineel Nederlandse auto overigens)

Storing parkeersensoren achter

  • 98.410 km

De parkeersensoren achter werkten niet goed, hier zat een storing in. De diagnose kosten en het herstellen zijn vergoed vanuit Broekhuis. Deze kosten waren dacht ik rond de €150,- (was niet vanuit Toyota tien jaar garantie in mijn geval, dit omdat ik de auto bij de laatste onderhoudsbeurt (bij aanschaf dus) niet bij Toyota heb laten uitvoeren, maar de auto toen bij Broekhuis is onderhouden. (voor deze tijd van nieuw af aan altijd dealer onderhouden, betreft origineel Nederlandse auto overigens)

Vervanging DCM module

  • 100.516 km

Tijdens het rijden merkte ik dat de SOS module in het plafond telkens rood kleurde na 15 minuten rijden. Ook werkte de Toyota app niet, deze kon geen verbinding krijgen met de auto. Na wat opzoek werk kwam ik erachter dat dit waarschijnlijk de DCM module (Data Communication Module) zou moeten zijn die niet goed functioneerde. Dit bleek na diagnose ook zo te zijn, een kostenpost van ruim €1000,-! Normaal zou dit onder de Toyota garantie vallen van tien jaar, echter had ik de laatste onderhoudsbeurt bij aankoop niet bij Toyota gedaan, maar bij de aanschaf bij Broekhuis. Ik had gelukkig ook een jaar garantie vanuit Broekhuis, deze hebben dit zonder probleem in overleg met de dealer volledig vergoed. Echter vreemd dat deze module zo snel stuk is gegaan, bij de dealer vermoeden ze iets met te weinig spanning gehad over een langere tijd. (vind ik het nog steeds vreemd, maar het is gerepareerd en werkt goed tot nu toe in ieder geval)

105000 km beurt

  • 109.219 km

105000 km beurt laten uitvoeren bij de dealer, weer 15000 km of een jaar garantie erbij. Geen bijzonderheden verder, op advies ruitenwisser achterzijde vervangen en airco onderhoud. Ruitenwisser inmiddels zelf vervangen (was achteraf niet nodig kwam ik achter, de oude is wat ik zo zag bij Broekhuis vervangen denk ik en de nieuwe ruitenwisser van Bosch blijft ook een beetje strepen trekken) Airco laat ik de volgende keer denk ik doen. Ook is er overigens eind augustus 2024 een vaste trekhaak gemonteerd en heb ik een tweedehands set winterbanden op velg aangeschaft.

Ervaringen tot nu toe

  • 117.034 km

Mijn ervaringen met de auto zijn, op de reparaties in het begin na, goed. De auto doet zijn werk, rijdt prettig en zuinig. Een keer ondervonden dat de 12v accu snel leeg gaat met de radio aan onder het poetsen, dus heb toen de pechhulp moeten inschakelen om de auto te kunnen starten. Het geluid van de audio installatie vind ik vrij goed, deze valt mij niks tegen! Wel vind ik het bandengeluid aanwezig in de auto, daarnaast heb ik ook wel moeten wennen aan het geluid van de automaat (wist ik van tevoren). Het vermogen is voldoende, verwacht echter geen super snelle auto wanneer je de 1.8 kiest. De vering is een stuk soepeler dan bij mijn oude Ford Focus, even wennen maar wel comfortabel. De auto is gewoon een prettige, rustig rijdende, zuinige en voldoende comfortabele reisgezel. Het is geen auto die emotie oproept, en is een beetje saai wat vermogen betreft, maar daar koop je deze auto immers ook niet voor.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.