Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid First Edition (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid First Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 2.400 km |
Aankoop en eerste ervaringen
- 2.400 km
Na ongeveer 1,5 jaar in de Yaris GR Sport te hebben gereden wilden we toch weer een grotere auto. We gebruiken de auto naast een Renault Kangoo uit 2017 en een BMW Z4 uit 2005. De auto wordt hoofdzakelijk alleen bereden en de Yaris was dus groot genoeg, maar iets groter rijdt wat comfortabeler en - in ieder geval voor het gevoel - veiliger.
Waarom de Corolla?
We zochten dus iets groters. Mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar een Volvo V60. Ik heb hiervoor verschillende Volvo's gereden als lease-auto, maar de Corolla rijden we privé. Als je dan een kostenplaatje maakt kom je al snel uit bij Toyota/Lexus als je niet iets elektrisch zoekt. Laag verbruik, lage onderhoudskosten en geen verrassingen door de 10 jaar garantie.
We hebben ook nog een Lexus IS300h of UX250h overwogen. In aanschaf wat duurder, wat minder ruim en wat luxere afwerking (mits juiste versie). Tja, dan zijn we toch wat te nuchter denk ik.
Gekozen voor een First Edition die in de showroom stond bij de lokale dealer. Deze is gebaseerd op een Dynamic en net wat luxer dan de Active, die we ook hebben overwogen. De uitstraling is een stukje mooier met 17 inch wielen, donkere ramen, beetje chroom etc. En dan krijg je ook direct een regensor, keyless entry en stoelverwarming: opties die we toch wel veel gebruiken.
En hoe bevallen de eerste kilometers?
* Dat rijdt inderdaad comfortabeler dan een Yaris. En dan niet alleen het rijgedrag (vering), maar vooral ook het lagere geluid en de VEEL soepeler overgang van elektrisch naar brandstof. Bij de overgang van de Prius IV (2016) naar de Yaris (2022) viel me al op dat je een schok voelt in de Yaris, hoewel niet altijd. Vergelijk het met het schakelen met je fiets met een derailleur: je trapt gewoon door, maar soms pakt de versnelling niet direct en gaat het een beetje onhandig... Bij de Corolla merk je het alleen doordat het lampje 'EV' aan of uit gaat.
* En natuurlijk is een Corolla veel ruimer. Voorin merk je dat niet zo (hoewel de Corolla ook veel lager is), vooral op de achterbank zit je veel ruimer. De kofferbak gebruiken we vooral voor een laptoptas, dus die was al groot genoeg!
* Die faceliftversie van de Corolla is van binnen wel heel mooi met een volledig digitaal instrumentarium en groot (navigatie-/CarPlay-)scherm.
* En de faceliftversie heeft een grotere accu. Dat merk je wel. Normaal kon ik vanaf de snelweg tot aan de voordeur nèt redden op de accu (soms sloeg de motor de laatste meters nog aan), nu heb ik nog elektriciteit over.
* En de faceliftversie heeft veel betere hulpsystemen. De adapatieve cruise herkent ook auto's die vanaf de zijkant in- of uitvoegen bijvoorbeeld en anticipeert daar ook op. Kan nog wel beter hoor, maar is echt al een enorme verbetering tov eerst. Ook de lane assist is veel beter en houdt de auto beter tussen de lijnen.
En een leuke feature is dat ook zonder inschakeling van de adaptieve cruise de auto ook vanzelf harder remt (eigenijk regenereert) als je een voorligger nadert. Een beetje one-pedal driving zoals je dat bij een volledige elektrische auto ook hebt.
* Het verbruik is sinds de koop (bij 6 km, nu 2.200km) 4.6l/100km. Dat is 0,3l meer dan de Yaris en valt dus reuze mee. De Yaris was wel een GR Sport op 18 inch wielen.
* 0 storingen oid
En wat zijn de nadelen?
* Waarom is er geen functie om altijd met dimlicht te rijden? Nu moet je dat elke rit handmatig in- en uitschakelen, anders branden je achterlichten niet. En de lichten gaan bv ook niet automatisch aan als je ruitenwissers aangaan (even een keertje goed bij Volvo kijken Toyota!).
* De infotainment is verbeterd. Maar, jemig wat is het nog steeds instabiel. Regelmatig geen contact met CarPlay of gedurende de rit geen verbinding. Of invoer van een adres (via toetsenbord of met spraakherkenning) is 'tijdelijk niet mogelijk'. Eigenlijk dacht ik dat het niet beter kon of aan mijn telefoon lag. Maar ik heb een paar weken geleden voor de Kangoo een groot 10inch CarPlay scherm gekocht voor 109 Euro (inclusief achteruitrijcamera) en heb daar nog nooit een verbindingsprobleem mee gehad. Waarom lukt dit dus niet gewoon?
* En kijk eens naar die 2e foto. Als je de ingebouwde navi gebruikt klopt de tijdsaanduiding niet eens...
* Hij wordt standaard geleverd op Falken banden. Misschien ligt het aan mij, maar volgens mij is dat zeker geen A-merk.
* De vloermatten zijn wel een beetje matig en zien er al snel vies uit (zijn wel gewoon zwart). In ieder geval niet premium. Steekt een beetje af bij de bekleding, die echt wel in orde is (half stof/leer).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.