Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic (2019)

autoreview

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic (2019)

Signalement

UitvoeringCorolla Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst22.212 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

2 Jaar hybride

  • 21.142 km

Na 18 jaar een 1,8 L Avensis Wagon automaat te hebben gereden (220.000 km), zonder enig mankement (!), was de keus simpel: weer een Toyota, maar nu een zuinige hybride.
Zodra de Corolla TS 1,8 in Frankrijk leverbaar werd, direct besteld. Gekozen voor de Dynamic, omdat ik de opties bij de duurdere uitvoeringen op een enkele na niet nodig vond (in Frankrijk geen behoefte aan verwarmbare stoelen, geen smart entry, geen 20" wielen (met 10% extra verbruik)). Wel navigatiesysteem en parkeersensoren genomen. Ik had wel graag het dode hoek detectiesysteem gehad, maar had daar niet de aanzienlijke meerprijs van een duurdere uitvoering voor over.
Het hybridesysteem werkt voortreffelijk, je merkt niet wanneer de elektromotor bij springt of stopt, ook de overgang van regeneratief remmen naar mechanisch remmen is nagenoeg onmerkbaar.
De adaptieve cruise control werkt zeer goed, ook in file rijden met starts en stops. Het systeem houdt ook rekening met snelheidsverschillen met de voorliggende auto: als een auto van links vlak voor je invoegt maar wel sneller rijdt, dan remt de auto niet, maar laat rustig de afstand groter worden tot de gewenste waarde. Gaat een voorligger plotseling afremmen (bijv. voor afslag), dan reageert de cruise control bliksem snel door ook af te remmen (op de motor, zo nodig ook met de remmen).
Lane Assist werkt overdag redelijk, maar bij passeren van vrachtauto's is hij vaak even het spoor bijster. Op rustige stukken snel/tolweg is het wel prettig. 's Nachts werkt Lane Assist veel beter, kennelijk kan de camera de witte strepen beter herkennen.
Ondanks veel negatieve verhalen over traag werkend navigatiesysteem, heb ik daar geen last van in deze uitvoering. Als je besluit om af te wijken van de route, dan wordt binnen een seconde een nieuwe route berekend.
Ook wegomleidingen in bijv. een stad weet de navigatie direct (zonder verbinding met de telefoon).
De stem in het Nederlands is matig als je in Nederland rijdt, vaak is de klemtoon verkeerd (mijn TomTom deed dat veel beter), rijdend in Frankrijk is een drama: veel plaatsnamen worden volledig verkeerd (soms zelfs onbegrijpelijk) uitgesproken, als een Nederlander die nog nooit een letter Frans heeft geleerd. Als ik voor begeleiding in het Frans kies dan wordt alles correct uitgesproken.
Bij lokaal gebruik is het verbruik ca. 1:25 soms zelfs 1:30 (op provinciale wegen), op de tolweg bij 125 km/uur (=121 km/uur echte snelheid) is het ca. 1:18.
De motor draait zelfs bij 125 km/uur ca. 2000 tpm (vlakke weg, geen harde tegenwind), alleen als hij klimmen moet (bijv. bij Luik) dan vliegt het toerental omhoog naar 4000 of zelfs meer (het kenmerkende gieren). Dus alleen bij klimmen in de bergen dan giert de motor en zou een 2.0 L dus rustiger zijn. Ook bij inhalen giert de motor, verloopt overigens behoorlijk vlot omdat de elektromotor goed bijspringt.
Gelukkig heeft de auto ook plaats voor een reservewiel, die heb ik meteen aangeschaft (het is mij in de 18 jaar Avensis 2x gebeurd dat ik een lekke band had op reis naar Nederland, waarvan 1x de band kapotgereden tegen scherpe trottoirband bij een tankstation, zonder reservewiel kun je dus meteen een (dure) sleepdienst bestellen).
Ik vindt de benzinetank van 43 L voor de lange afstanden wat krap, 50 L was beter geweest, voor lokaal verkeer is 43 L meer dan voldoende.
Tot op heden geen enkel probleem of mankement gehad.

Met de Toyota app kun je precies volgen wat het verbruik op iedere rit is geweest, alsmede hoeveel je elektrisch heb gereden (in de bebouwde kom rij je echt 50% elektrisch).
Helaas is Toyota niet duurzaam wat betreft die app, op mijn Moto G3 met Android 6.0 kreeg ik vorig jaar plotseling de melding dat de app niet meer zou gaan werken en binnen twee weken was het zover. Ik heb daarover mijn beklag gedaan en kreeg als dooddoener dat onder Android 6.0 de veiligheid van de gegevens onvoldoende zou zijn verzekerd. KUL. Mijn bank app deed het nog gewoon en die wil ik wel veilig kunnen gebruiken en de bank zal ook niet risico willen lopen dat onverlaten misbruik kunnen maken.

Bergruimte

  • 22.212 km

De bergvakken in de voorportieren zijn klein en onhandig van vorm (was bij de Avensis veel royaler en praktischer.
De bergruimte achterin is kleiner in de hoogte door de schuin liggende achterruit dan bij de Avensis Wagon. Bij neergeklapte rugleuningen van de achterbank is de laadvloer mooi vlak, maar de hoogte is aanmerkelijk minder dan bij de Avensis (daar klapte je ook de zittingen van de achterbank om en dan had je een vlakke laadvloer). In de Avenis kan ik racefietsen (zonder wielen) ondersteboven gemakkelijk vervoeren.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.