Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business Intro (2019) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business Intro |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 29.847 km |
Fijne hybride Toyota, ook met caravan erachter
- 29.847 km
Mijn partner mocht een nieuwe leaseauto uitkiezen. We wilden een C-segment stationwagon en binnen het (CO2-gestuurde) leasebudget waren er slechts beperkte mogelijkheden: opnieuw een VW Golf (waarmee we veel problemen hebben gehad), een kale Skoda Octavia of een Toyota Corolla Touring Sports. Eén 'probleempje': de Corolla was er alleen nog op de foto's en hoewel ik al eerder hybride Toyota's heb gehad, hebben we nog nooit een auto ongezien en ongereden besteld. Uiteindelijk konden we de Corolla in het Louwman Museum bekijken, een week voordat de auto besteld moest worden, wat een prachtbak! De tijd van saaie Toyota's bleek echt voorbij. We hebben proefgereden in een C-HR om een indruk te krijgen van de motor en het onderstel en vervolgens een parelmoerwitte 1.8 Hybrid Business Intro besteld.
De levering had wat voeten in de aarde. De eerdergenoemde leverdatum werd weken overschreden, terwijl het kenteken allang afgegeven was. Elke keer gaf de dealer in Nieuwegein een andere reden: auto nog niet binnen, auto nog niet klaar, wachten op de trekhaak. Wij vermoedden echter dat onze Corolla tijdens transport (ruit)schade heeft opgelopen, want de kitrand bij de voorruit was bij de aflevering deels kapotgesneden en deels rafelig, er zaten zuignapafdrukken aan de binnenkant van de ruit en na verloop van tijd werd de auto tijdens vochtig weer (via de voorruitranden) hartstikke nat vanbinnen. De auto is hiervoor meerdere keren teruggeweest, maar de dealer weigerde te erkennen dat er inderdaad een voorruitvervanging had plaatsgevonden.
Anyway, na deze valse start bleek de Corolla Touring Sports een heerlijke reiswagen. Het onderstel is fenomenaal: je kan er minstens zo hard mee een bocht door als met onze vorige Golf met sportonderstel, maar tegelijkertijd is de auto nooit hard of stug. Het vermogen is voldoende, maar houdt niet enorm over, waardoor de auto er soms wat harder aan moet trekken. Traag of extreem rumoerig wordt het echter nooit. Alleen de standaard Falken-banden maken veel geluid, vooral boven de 115 km/h. Ondanks regelmatig flink doortrekken haalden we een verbruik van 1:19 op zomerbanden en 1:18 op winterbanden (Michelin). Echt een nette prestatie voor een auto van ruim 1300 kg!
De uitrusting is top. Allemaal zaken waarvoor je bij VW en consorten moet bijbetalen, zoals een compleet arsenaal aan veiligheidsvoorzieningen, keyless entry, stoelverwarming, head-up display en navigatie, zijn allemaal standaard. De adaptieve cruise control in combinatie met rijbaanassistent zorgt ervoor dat je in de file eigenlijk autonoom kunt rijden. De sportieve stoelen geven ook mijn lange lichaam (1,95) veel steun en dan blijft er ook op de achterbank nog voldoende plek over. De kofferbak is een balzaal, veel groter dan de bagageruimtes van de nu zo modieuze SUV's. Ook volbeladen blijft de wegligging goed.
Tijdens de eerste wintersport met de auto kwamen we de twee enige echte minputen tegen. Allereerst: de navigatie. Bij elke vorm van wegwerkzaamheden in Duitsland stuurt de auto je van de snelweg af, ook al is de Autobahn helemaal niet afgesloten. Zo wordt de rit wel erg lang. Zelfs met TMC en online verkeersinformatie uitgeschakeld, bleef dit probleem zich voordoen. De dealer en Toyota Nederland konden dit niet oplossen. Bij het bestellen van de auto was ons verteld dat 'binnen enkele weken' Apple CarPlay zou worden toegevoegd d.m.v. een update, dus daar hoopten we dan maar op. Helaas... Pas na anderhalf jaar regelmatig zeuren bij de dealer en Toyota Nederland werd dit (tegen forse betaling) mogelijk. Het tweede punt dat zich voordeed tijdens de reis, was de gevoeligheid van het ESP en/of de tractiecontrole. Deze blokkeert te snel volledig het vermogen, waardoor de auto een paar keer niet of nauwelijks van zijn plek kwam op een besneeuwde parkeerplaats. Het lukte ons niet om het systeem dusdanig uit te schakelen dat een beetje wielspin (wat gewoon nodig is om op gang te komen) mogelijk werd.
Middenin coronatijd besloten we om van 2 auto's terug te gaan naar 1. Het VW-camperbusje werd verkocht en we schaften een Kip Shelter aan. Een kleine caravan, die maximaal beladen exact hetzelfde mag wegen als het trekgewicht van de Corolla: 750 kg. Mensen om ons heen zeiden: zou je dat nou wel doen? Een auto rijdt vast niet goed meer als je tot het maximale gewicht gaat. Behalve een review van een Prius-rijder was er online ook geen enkele ervaring te vinden over een hybride Toyota met een caravan. Toch durfden we de gok wel aan. En wat bleek die Corolla een goed trekpaard! Eerst wat korte tripjes in Nederland om uit te proberen, en vervolgens direct toen het weer mocht naar midden-Italië. In Nederland kwamen we er al achter dat we de caravan aan de voorkant moesten verzwaren (fietsen mee op de dissel of wat zware drinkflessen in de disselbak), omdat anders het kontje van de Corolla wat gaat 'dansen'. Maar eenmaal goed beladen voel je, behalve dat je langzamer optrekt, eigenlijk maar weinig van de caravan.
Op de snelwegen richting Italië reden we 110 km/h (op de teller) op de cruise control, een fijne kruissnelheid om goed met het verkeer mee te komen en vrachtwagens vlot genoeg voorbij te gaan. Bergop merk je wel dat de auto veel toeren gaat maken. Dit maakt meer geluid, maar alsnog rijd je niet op de limiet. Slechts één keer, toen na kilometers lang klimmen op de Brenner-pas de hybride batterij leegraakte, zakte de auto terug naar 100 km/h. Maar hé, op dat moment haalden we 'normale' auto's in die nog niet eens de 60 aantikten. Ondanks de relatief hoge snelheid en het veel hoge toeren maken, bleef het verbruik hangen op 1:10. Erg netjes, omdat ook bij benzine-auto's het verbruik met een caravan vaak verdubbelt. Bij het rangeren op de camping en vanuit stilstand nemen van hellingen (gemeengoed in het binnenland van Italië) is het ideaal dat het elektrokoppel direct beschikbaar is en er niet (door ons of de auto) geschakeld of gekoppeld hoeft te worden. We hadden trouwens veel bekijks: allereerst omdat kampeerders het niet gewend zijn dat een auto met caravan elektrisch aan komt rijden, maar ook omdat men de witte auto met zwarte accenten zo mooi vond passen bij dezelfde kleuren van de caravan.
Helaas moet vanwege een baanwissel de auto weer ingeleverd worden. Wij hebben er privé een Toyota C-HR voor teruggekocht, maar ik weet zeker dat de nieuwe berijder een heerlijke auto heeft aan de Corolla.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Corolla
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic | 1e Eigenaar | Dealer onderhouden | Trekhaak | Stoelverwarming |
- 2022
- 51.734 km

Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Executive / Pano / JBL
- 2019
- 92.615 km

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Executive | 1e Eigenaar | Dealer onderhouden | Trekhaak | Blindspot | Navigatie | Stoelverwarming |
- 2020
- 50.025 km