Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business (2021)

autoreview

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business (2021)

Signalement

UitvoeringCorolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf360 km
KM-stand laatst8.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rij-impressie van een gevestigde waarde

  • 8.000 km

Dit is meer een rij-impressie dan een review. Deze auto is een huurwagen, gehuurd door m'n werkgever ter vervanging van een gesneuvelde Avensis (zie eerdere review).

Afgehaald bij de huurfirma met 300km, in 2 maand naar 8000km gereden. Wat zegt dat?

Toyota Corolla TS Dynamic 1.8, Ultra Silver + Fleet Pack

VORMGEVING
Smakelijk verschillen, gelukkig maar. Exterieur is niet mijn ding, te veel gekke plooien en lijnen. Zo saai was mijn Avensis, des te agressief lijkt de Corolla. Echter, deze wagen in een donkerdere kleur met iets grotere velgen smoelt mijns inziens behoorlijk. Zelf kijk ik echter meer op het interieur. Logisch, ergonomisch en bovenal mooi. Ruimte op de achterbank behoorlijk, maar de koffer...
Deze hybride is uitgerust met een verstelbare kofferbodem. Of op hoogte van de drempel van de klep, of 20 cm lager. Als werfleider wil je zo veel mogelijk plaats onder het rolscherm, dus vloer op laagste stand. Onder de vloer een onhandige ruimte waar een particulier een reservewiel wil. De laatste 15cm in de koffer zijn niet verstelbaar, dus zit daar soort van irritant drempeltje (zie foto), jammer, echt jammer. Het beschikbare volume is ook moeilijk bruibaar door de schuine kofferklep. Doet z'n voorganger (Auris) beter.
De zetels zitten (althans vooraan) goed met mooie zijdelingse ondersteuning. De zittingen zijn echter vrij kort en niet verstelbaar. Had met mijn niet zo gigantische 1m85 graag iets meer ondersteuning gehad, het zou op langere ritten zo veel ontspannender geweest zijn.

Verder: geen plaats om de blauwe parkeerschijf of zonnebril op te bergen! Zonnebril moet in het als bestuurder moeilijk te bereiken handschoenenkastje. Vooral voor een fragiele zonnebril wil je toch gewoon een apart vakje ergens?

RIJ-EIGENSCHAPPEN
Na enkele jaren overwegend diesel, is dit type hybride enorm wennen. In stand "normaal" trekt de CVT de motor zonder gene naar 4500 toeren bij oprijden autosnelweg, niet eens plankgas. Na 8000km nog steeds wantrouwig, de naald zo dicht bij het rood bij vrij normaal rijden.
Accelereren gaat onnatuurlijk lineair, doch erg vlot. Stuurgevoel is goed, alvast stuk beter dan in de Avensis. Deze wagen is goed om de bocht te krijgen en het is voorspelbaar waar je de bocht uitkomt.
De ACC doet z'n job, maar minder goed dan in een Passat. De Corolla remt vrij fors en ziet geen wagens op de rijstrook links van waar je rijdt. Maw: hij ziet geen middenvakrijders en rijdt er schaamteloos rechts voorbij. Mij goed, ik doe dat zonder ACC ook geregeld bij deze asociale randgevallen. Een Passat uit 2018 neemt auto's rechts wel waar, dus het kan zeker.
Line keeping assist: eerste ritten meteen uitgezet, maar na verloop van tijd aan kunnen wennen. In combi met ACC en de CVT is het zodanig zorgeloos rijden, dat het soms gevaarlijk werd. Veel "rijden" is er niet meer aan en dat verslapt m'n aandacht. Meer een default van mij dan van de wagen natuurlijk.

MULTIMEDIA
Android Auto, wat een gemak! Werkt echter alleen via USB onder het scherm en niet met USB supercharge-stekker in de middenconsole. Systeem werkt relatief snel, aangenaam en vrij intuïtief. Het multimediasysteem zelf is maar mwah. Zo kan je bijvoorbeeld niet naar DAB-radio luisteren en ondertussen op het scherm met Waze navigeren. Personaliseren is erg beperkt.

Verbruik ligt op 5,2l/100km gemiddeld, veel autosnelweg en eerder stevige rijstijl. Heb hem eens tot range 0km (eigenlijk -2km) gereden en kon slechts 35l tanken in een tank van 43l.

Ik heb even opgezocht wat deze wagen +- nieuw kost particulier en viel bijna van mijn stoel (€32 000 in België). Is deze wagen dergelijke prijs waard? Dat zal de tijd moeten uitwijzen. Ze voelt vrij solide, maar dan nog. Voor een auto van "slechts" dit formaat met relatief weinig opties...
Qua aandrijving wel een degelijke indruk. De overgang van elektrisch naar benzine en omgekeerd is gewoonweg niet op te merken. Absoluut technisch hoogstandje.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.