AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Active (2021) #2

autoreview

Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring Sports

Signalement

UitvoeringCorolla Touring Sports 1.8 Hybrid Active
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Anders dan gedacht

  • 50.000 km

Tijdelijke auto
Ik heb deze auto niet zelf aangeschaft maar langduriger als vervangende auto gehad. Dit omdat mijn Hyundai Ioniq hersteld moet worden van een forse schade.

Voordat we vier jaar gelden de Ioniq (hybride) kochten waren we ook serieus een Toyota aan het overwegen. Dit omdat we al eerder twee nieuwe Toyota's gekocht hadden en zowel met de auto als de dealer prima ervaringen hadden. Kandidaten waren de Corolla en de C-HR. Echter kwamen we na een proefrit en een meer dan uitstekende financiële deal uit bij de Hyundai dealer. Proefrit beviel dusdanig goed en de gevraagde prijs was uitstekend in combinatie met de vele opties die de Premium uitvoering biedt. Desondanks bleef het altijd in onze achterhoofd, wat als....

Na dat een vandaal meerdere auto's op de parkeerplaats had beschadigd, de Ioniq helaas het ergst, moest deze naar de schadehersteller. Reparatie zal veel tijd gaan kosten 1,5 tot 2 weken. De vraag was of ik een Auto Cross of een Corolla station tijdelijk wou gebruiken. Gezien dat de Corolla een van de auto's was waarin we eerder geïnteresseerd waren maar nooit in hadden gereden voor de Corolla gekozen. Nu na een ruime week gebruik ben ik blij dat we niet voor Corolla zijn gegaan!

Exterieur
Ik heb geen idee welke uitvoering Corolla het is maar hij ziet er van buiten prima uit. Lage carrosserie, mooie velgen en getinte achterruiten. Kortom een mooie auto om te zien.

Interieur
Bij de eerste keer instappen viel direct het gedateerde (gevoel) in het interieur op.

Snelheidsmeter
Een half digitale snelheidsmeter met analoge meters voor de tankinhoud, toerenteller en koelwater tempratuur. Daarintegen was de snelheidsmeter digitaal met een analoog uiterlijk. Voor de benzinemeter prima om goed de inhoud te kunnen aflezen, maar de snelheid wil ik graag ook digitaal kunnen aflezen. In eerste instantie kon ik met geen mogelijkheid de snelheidsweergave wijzigen. Uiteindelijk bleek dit verstopt te zijn in een submenu in de instellingen.

Stoelverwarming knopjes
Stoelverwarming alleen op de voorstoelen en de knopjes zitten ver voor de versnellingspook. De knopjes zien eruit alsof ze aftermarket zijn geïnstalleerd en kunnen twee standen (Hi/Low). Het gevoel van indrukken is klik/klak en voelt als meer dan 10 jaar geleden.

Draadloos opladen
Voor de stoelverwarming knopjes zit een vak(je) waarin je een telefoon draadloos kunt laden. Vakje is gemaakt van keihard plastic en voor de helft bedekt met een fel oranje waarschuwing sticker. Waarom geen rubber matje? Je telefoon beschadigd gegarandeerd door het keiharde plastic.

Cruisecontrol
Bij de eerste rit kreeg ik de cruisecontrol niet in werking. Ik heb toch met best veel auto's gereden, maar kwam er niet uit. Thuis even rustig gekeken en ja hoor... Ik had de versnelling in B gezet in plaats van D. B is de afremstand waarbij de auto sterk afremt op de motor. Schijnbaar functioneert de cc niet in deze stand. Op zich begrijpelijk, echter is de B stand onlogisch gekozen. Bij een rechte automaat hendel verwacht je immers dat de onderste stand D is. Nou ja, in ieder geval opgelost. De volgende rit kon ik de cc gebruiken en viel het op dat deze alleen in standen van 5 km/u is in te stellen. Niet fijn als je gewent bent om dit met de plus en min knop per km te kunnen doen. Je rijdt of net te langzaam of net te snel. Ook de snelheid waarmee de cc zijn "oude" snelheid weer gaat oppakken is niet in te stellen. Dit gaat heel erg langzaam waardoor je geneigd bent om zelf maar het gaspedaal in te duwen.

Lane keep assist
Bij de Ioniq en nieuwe Niro gebruik ik dit systeem best vaak. Daar werkt het ook erg prettig met name na lange werkdagen heeft het me meerdere keren geholpen. Bij de Corolla kan je deze aan/uitzetten op het stuurwiel. Ik heb het systeem op meerdere wegen (snelweg, provinciaal). Wat een enorm vervelend rot systeem! De auto dwingt je de hele tijd naar de rechter kantlijn. Hierdoor ben je continu naar links aan het tegensturen. Tja, het houdt je wakker en alert maar comfortabel en behulpzaam is het zeker niet. Lekker uit laten staan.

Navigatie/Multimedia
Boven op het dashboard zit het mm schermpje. Met een ouderwetse drukknoppen staan er snel keuzes aan de zijdes. Hieronder een knop Map. Echter na drukken komt er de melding: "Navigatie niet beschikbaar" , hoe dan? Er zit dus schijnbaar geen navigatie op het scherm ondanks de knop Map. Wellicht Android auto? In de instelling staat een knop wifi aan/uit. Dan zal je toch denken dat er draadloze Android Auto mogelijk is. Echter of de Wifi nu aan of uit staat, scannen naar netwerken doet hij niet. Wellicht via usb maar dit is zeker niet handig gezien de locatie van het draadloos opladen bakje. Verder is het multimedia systeem traag en biedt weinig functionaliteiten.

CVT
Ik heb eerder een Honda met een CVT automaat gehad. Ik kan me niet herinneren dat ik zoveel hinder van het loeiende geluid heb gehad. De Corolla is tijdens het rijden continue aan het loeien, ook als je continue 85 op de teller rijdt. Op de snelweg is het helemaal storend aanwezig. Wellicht ben ik teveel geënt geraakt aan de dubbele koppeling automaat van de andere auto's. Ook de wielen met de mooie lichtmetalen velgen helpen niet mee om het comfortabel stil te hebben tijdens het rijden. Wellicht door de lage wangen van de banden. Kortom een herrie auto.

Keyless entry
De Corolla heeft keyless entry. Ook deze functie gebruik ik veel bij de Ioniq en Niro. Waar bij onze eigen auto's een knopje op de deurklinken zit is dit bij de Corolla afwezig. De ene keer opent hij wel als ik mijn hand bij de klonk houd, de andere keer weer niet.
Daarnaast ben ik gewend om na het uitstappen de auto via het voorportier te vergrendelen, ik kan daarna iets uit de kofferbak pakken waarna deze na het dichtdoen de auto weer afsluit.
Bij de Corolla werkt dat anders. Na het uitstappen via het voorportier de auto vergrendelen, kofferbak open om de spullen te pakken. En de auto blijft open.... Dus weer terug naar het voorportier om de auto op slot te kunnen zetten of de sleutel weer uit de tas vissen om het via de afstandsbediening te doen. Kortom niet gebruiksvriendelijk.

Na een ruime week intensief gebruik valt me de Corolla erg tegen. Wellicht dat Hyundai en Kia echt een grote stap voorwaarts hebben gemaakt en ik dat nu gewend ben. Ik zal echt blij zijn als ik het belletje krijg dat ik mijn eigen vertrouwde Ioniq weer kan komen ophalen. Desondanks ben ik blij dat ik een Toyota voor een wat langere tijd intensief heb kunnen gebruiken. Hierdoor is het voor mij duidelijk geworden dat de opvolger waarschijnlijk geen Toyota gaat worden. We zaten al nadrukkelijk na de nieuwe C-HR te kijken als mogelijke opvolger voor de Ioniq. Ik heb echter niet het idee dat deze veel anders zal rijden en vielen als deze Corolla. Jammer want Toyota an sich is best een sympathiek merk en de ervaringen waren altijd goed.



7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren