Toyota Corolla Touring Sports 1.2 Turbo First Edition (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Touring Sports 1.2 Turbo First Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 21.000 km |
KM-stand laatst | 42.500 km |
Wow, wat een verbruik!
- 22.900 km
Er is nog geen review op autoweek van een niet-hybride Corolla, zeg maar met het kleine blokje , de 1.2T. Onze oude Avensis uit 2012 ging richting de 170.000 km. Nou was er geen aanleiding om 'm in te ruilen, maar richting de 2 ton wordt voor mij altijd een moment om naar iets anders uit te kijken. We hebben bijna 90.000km met de Avensis gereden en het was een topproduct uit de Toyotastal. (review hier op AW ook te lezen). Maar na 4 jaar begon het toch te kriebelen en ik wilde ook een Toyota die iets zuiniger omsprong met de brandstof. De Avensis was bepaald niet dorstig: Over het geheel van 90.000 km kwam ik uit op 1:12,7. Niet gek voor een 1800cc automaat van 1600kg. Zonder de zomervakantie met caravan was het verbruik zelfs ruim boven de 1 op 13 gebleven. Maar op zoek naar iets anders. Liefst ook iets kleiner, niet teveel, we hebben een sleurhut, dus... Aangezien ik zonnepanelen op het dak heb, leek stekkeren me ook wel wat, PHEV. Rond gekeken, maar voor een beetje PHEV uit '19 of '20 met niet al teveel kilometers ga je al snel ver over de 30K heen. Aangezien ik de auto gewoon zelf betaal, moet het wel een beetje leuk blijven. Private lease werd ook erg duur, want wil je een beetje een uitrustingsniveau, dan schieten de tarieven omhoog. Probeer er ook een trekhaak bij te leasen en het lijkt wel of die dingen van edelmetaal gemaakt worden. ook winterbanden jagen het tarief stevig op. Dus gewoon 2e hands en zelf aftikken.
Maar dan komt het probleem: Ik wil heel graag Toyota blijven rijden. Dat doe ik al bijna 40 jaar en het bevalt gewoon goed. Nooit gedoe. 1x per jaar een beurt en dan weer probleemloos verder. Maar Toyota is dé hybridespecialist en dat gaat nou net niet samen met een caravan. Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom andere merken wel een PHEV aanbieden met 1600cc en een trekvermogen van 1400kg (KIA/Hyandai) of VAG met een 1.4PHEV waar ook een caravan achter mag. Toyota lepelt 1.8 en 2.0L blokken in allerlei hybridemodellen, maar een fatsoenlijk trekgewicht mag dan niet. Vreemd. Dan blijven drie Toyota modellen over: RAV4 2.5 AWD. (duur en niet mooi) een Corolla en een CHR met het 1.2 Turboblok. Ik kom van een automaat, maar de CHR met automaat mag maar 110kg trekken en de Corolla is er niet eens met automaat. Dus was de keuze: een CHR of Corolla met handbak met 1300kg trekgewicht. Ik vind de CHR wel leuk, maar tja, weet niet. Ben niet zo'n SUV-fan. De Corolla station daarentegen vind ik zelf erg mooi. Ben sowieso een liefhebber van stationwagons. Bijna altijd mooie lijnen: vooral niet te bol. Ben niet zo van de bolle ronde modellen. Plat en een beetje brede wagon vind ik mooi. Dus op zoek gegaan naar een Corolla Touring Sports zonder batterijen in het vooronder. Wit en zwart vallen af. Komo-grijs en rood vind ik wel mooi voor de auto. Bij van Leussen in Zwolle stond een rode. Weinig km's een een gunstige prijs. Was benieuwd wat ik voor mijn 10jaar oude Avensis terug zou krijgen en mailde de garage. Het bod viel me erg mee en dus op naar Zwolle voor een proefrit. In het echt is de auto nog mooier dan op de foto's. Het is een plaatje, dat rood staat m goed. Ik vind het toch al een erg mooi model. platte neus, scherpe koplampen. Na de proefrit nog even thuis overlegd en de koop gesloten. We waren al twee Toyota's met automaat/CVT verder en nu moesten we weer gaan schakelen. Mijn vrouw vond het geen probleem: "we hebben 30 jaar geschakeld, dus dat zal nog wel lukken"!
De eerste 1500 km zitten er nu op. En het is een fijne auto. Je voelt wel dat en een generatie verder is dan de Avensis uit 2012, maar je merkt ook dat het een kleinere auto is in elk opzicht. De Avensis was een heerlijke stille limousine. Er kwam bijna tot geen geluid de cabine in. Dat is in deze Corolla toch echt anders. Hij staat op All weather banden en die maken meer lawaai dan de zomer Michelins onder mijn oude Avensis. Ik weet niet of ik op allweather blijf rijden of dat ik voor zomer en wintersets ga. Ook het windgeruis in de Corolla is meer dan in de Avensis. In het begin leek het wel of er aan de linkerzijde een raampje open stond. Na wat zoek werk van mijn kant kwam ik tot de ontdekking dat de afdekplaatjes op de B-stijl van de auto aan de linkerzijde iets los zaten. Daar had de wind vrij spel. De plaatjes zitten in een klemmetje en klaarblijkelijk is dat los. Het probleem wordt binnenkort netjes door de garage opgelost: er zijn twee afdekplaatsjes besteld en dan zou het windgeruis verminderd moeten zijn. We wachten het af.
Dan de verbeteringen: Laten we beginnen met het verbruik. De laatste 2 tankbeurten laten een verbruik zien van 1 op 17,3. Da's beter dan ik had gehoopt. De boordcomputer geeft slechtere cijfers. Die wijkt bijna 2 km af van het echte rekenwerk. Maar gelukkig valt het dan mee aan de pomp. Andersom is frusterender. Ik rij momenteel in eco-stand. Ik weet niet of het veel scheelt met de normaal-stand. Ga ik nu uitproberen. Het nadeel van de eco-stand is wel dat de auto tussen de versnellingen door duidelijk even inhoudt. Het rijdt niet heel soepel. Voor de critici: het ligt niet aan mijn schakel vaardigheid. In Normaal of in Sport gaat het wel soepel. In Sport kleurt de teller in het dasboard rood. aardige gimmick. Verder is de auto uitgerust met veel veiligheids voorzieningen. Van gewone cruisecontrol naar adaptieve cruisecontrol is een zaligheid. Wat een rust onderweg. Ook Lane assist werkt goed. Je merkt heel iets aan het stuur als je over de lijn dreigt te gaan, en geluissignaal en een lichte bijsturing. Geen gekke stuurbewegingen zoals je weleens leest in reviews. De achteruitrijcamera is veel beter dan in mijn oude Avensis, maar ze hebben pareersensoren weer achterwege gelaten. vreemd. Misschien laat ik die nog wel achteraf inbouwen. eerst maar eens kijken hoe dit werkt.
De stoelen zitten echt prima, goede zijdelingse steun. Alles handmatig, niet elektrisch zoals in de Avensis. maar het werkt prima. Wel lastig is dat de gordel over de handel loopt van de rugverstelling. beetje onhandig. Android auto werkt goed, met een kabeltje. Het infotainment systeem werkt verder prima. Het schijnt in andere merken beter te zijn, maar voor mij is dit al heel erg fijn. Prima radio, goede airco, gewoon nog veel fysieke knoppen. Ik merk dat ik niet zo goed kan autorijden én het touchscreen kan bedienen. Dus echte knoppen zijn een pré.
Al met al ben ik erg teverden met de Corolla. Er zijn wel wat puntjes van kritiek, maar over het algemeen zijn we er heel erg mee opgeschoten t.o.v de Avensis. Met als groot pluspunt het brandstof verbruik.
Als ik de caravan er achter heb gehad, laat ik jullie meer weten.
heerlijke auto
- 42.500 km
De eerste 20000km zitten er op. Normaal rijd ik dat in een jaar, maar nu met kinderen en kleinkind aan de andere kant van het land, wordt er beduidend meer gereden. Geen straf gelukkig. Het is nog steeds een fijne reisgenoot. De zit achter het stuur is prima, al zijn de zittingen Japans-kort. Maar geen probleem om een goede zitpositie te vinden. Ik blijf het een erg mooie auto vinden, al is dat natuurlijk een kwestie van smaak. De rode kleur staat m gewoon goed. Ik ben sowieso van de stationcar modellen. Het heeft ook het grote voordeel dat je veel mee kunt nemen. Aangezien er geen reservewiel wordt meegeleverd, zit er onder de laadvloer een enorme ruimte waar je erg veel spullen kwijt kunt. Handig op vakantie. De afgelopen zomer hebben we de caravan er achter gehad. De corolla mag 1300 kg trekken en de caravan weegt max 1100. Dus dat moest geen probleem zijn. Dat was het dan ook niet. Wel blijkt het verbruik, ook met een kleiner blok dan de 1800cc van de vorige Avensis, hoog wanneer je er zo,n sleurhut achter hangt. Het verbruik met caravan schommelt tussen de 1 op 7,5 en 1 op 9. Iets beter dan mijn Avensis, die kwam nooit boven de 1 op 8 met caravan. Over de gehele periode, dus inclusief caravankilometers bedraagt het verbruik 1 op 14,1. Zonder caravan is het verbruik 1 op 15. Alles gemeten aan de pomp, dus niet via de boordcomputer. snelwegritten leveren een verbruik op tussen de 1 op 15-16. Rondom huis net onder de 1 op 14. Al met al prima. Ik doe ook niet meer zo heel super mijn best om zo zuinig mogelijk te rijden. op de snelweg cc en 110. Daarbuiten vaak ook de Sportstand omdat de auto dan veel lekkerder op het gas reageert. Een weekje in Yorkshire over die glooiende kronkel wegen was een genot. De auto reageert heel lekker in sportstand. Het is natuurlijk geen GTI, maar het rijdt wel fijn.
Na 20000km kan ik wel aangeven wat me bevalt en wat me inderdaad bevalt. De ACC bevalt goed, maar ik vind dat deze al erg vroeg gas terug neemt als je richting een voor ganger gaat. Bij 100m neemt de Corolla al gas terug om dan langzaam de voorganger tot 30m te naderen. Dat had van mij wel minder gemogen. Ook als de voorganger weg is, is de Corolla traag in het oppikken van de oorspronkelijke snelheid. Vaak regel ik dit even zelf door de CC uit te zetten en dan even later weer aan.
De grootlichtassistentie is perfect. Heerlijk zoals de Corolla door heeft wanneer het licht te dimmen en weer terug naar groot licht. Zeker in donker Yorkshire washet e uitkomst.
Android auto werkt prima bedraad, maar het werkt. Soms is het systeem wat traag en duurt het even voordat hetdoorheeft, dat mijn telefoon is aangesloten. Ronduit irritant is de startmelding dat je opdoet letten, veiligheid, blablabla. Dat weet ik 20000km wel. Kon dat maar weg.
Fijn is ook dat Toyota in 2021 de garantietermijn op 10 jaar heeft gezet, maar ook met terugwerkende kracht. Dus mijn 2019 Corolla komt ook in aanmerking voor die 10 jaar. Bleek handig toen in december bij de grote beurt er roest was geconstateerd op de achterste remschijven. Zowel de schijven als de blokken werden door Toyota vervangen. Hulde.
De achteruitkijkcamera werkt prima, Ik was bang dat ik de sensoren zou missen, maar het beeld is dermate helder dat je goed ziet waar je opaf stuurt.
Een grote misser is het gebrek aan een sproeier op de achteruit. Dat is verkeerde zuinigheid van Toyota. De ruit wordt gewoon smerig en het zicht vermindert. Jammer.
Een ander matig punt is de audio. Er zit niet heel veel geluid in de boxen. Ik zit graag in het midden van het geluid, maar als ik meer geluid naar achteren instel, lijkt het wel of ik de muziek zachter zet. Ik heb al gecheckt of de luidsprekers in de achterportieren wel werken, maar dat is zo.
Het dashboard achter het stuur heeft mooie graphics, maar het scherm in het midden heeft erg simpele graphics. Vreemd dat die twee zo verschillen.
Ik moet ook nog nadenken of ik doorbijten rijden op Allseasons of dat ik over stap op zomer- en winterbanden. Dit voorjaar maar eens beslissen.
Al met al is het een erg fijne en ruime auto, hier en daar wat tekortkomingen, maar daar valt prima mee te leven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.