Toyota Corolla Touring Sports 1.2 Turbo Comfort (2020)

autoreview

Toyota Corolla Touring Sports 1.2 Turbo Comfort (2020)
Toyota Corolla Touring Sports 1.2 Turbo Comfort (2020)Toyota Corolla Touring Sports 1.2 Turbo Comfort (2020)Toyota Corolla Touring Sports 1.2 Turbo Comfort (2020)Toyota Corolla Touring Sports 1.2 Turbo Comfort (2020)Toyota Corolla Touring Sports 1.2 Turbo Comfort (2020)Toyota Corolla Touring Sports 1.2 Turbo Comfort (2020)Toyota Corolla Touring Sports 1.2 Turbo Comfort (2020)Toyota Corolla Touring Sports 1.2 Turbo Comfort (2020)Toyota Corolla Touring Sports 1.2 Turbo Comfort (2020)

Signalement

UitvoeringCorolla Touring Sports 1.2 Turbo Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf92.000 km
KM-stand laatst114.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste keer een Toyota

  • 92.700 km

Nadat we bij de garage en TÜV voor onze Ford Focus MK3.5 met 1.5 TDCI motor een onheilspellend bericht kregen werd het hoogste tijd dat die de deur uit gaat.
Het blijkt dus dat bij de Focus met de 1.5 TDCI en 2.0 EcoBlue grote problemen zijn met het roetfilter. Dit sinds vorig jaar toen de nieuwe regel ingevoerd is omtrent de roetdeeltjes.
Kort gezegd komen de meeste Fords niet door de zogenaamde Abgasuntersuchung hier in Duitsland. Onze Ford stootte ipv de toegestane 250.000 deeltjes rond de 5 miljoen uit. Advies van garage en Dekra was om de auto zsm in te ruilen.

En hebben hem dus ingeruild op deze Corolla 1.2T uit 2020.
Moet eerlijk zeggen dat een Toyota niet gauw op de shortlist stond wanneer en een andere auto gekocht zou worden.
Maar ben het gezeur spuugzat en het vertrouwen in een aantal Europese merken is aanzienlijk gedaald….
En ik moet zeggen…. Het rijdt heerlijk en zit echt goed in elkaar geschroefd!
Was wat sceptisch over het kleine motortje met slechts 116pk en 185Nm. Maar het is geen auto die je uitnodigt om hard te gaan rijden. Daar waar de Ford je meer betrok bij het rijden doet de Corolla het meer met de nadruk op comfort. En dat is stiekem ook wel erg lekker!

Moet wel erg wennen aan alle piepjes, belletjes en bemoeizucht van de auto. Adaptieve CC is fijn maar remmen gaat wel heel bruusk, en de Lane Assist werkt prima maar voor m’n gevoel (of is het wennen?) erg enthousiast en stuurcorrecties zijn erg wennen.

Verder is de motor heerlijk stil en maakt betrekkelijk weinig toeren. 2600rpm bij 130 is meer dan prima. Dit komt het comfort en verbruik ten goede natuurlijk. Verwacht geen flitsende prestaties in de vorm van in je stoel gedrukt worden of schroeiend rubber achterlaten op de weg. Maar easy going en je komt er dan ook wel
Wel hoor je wat meer rijgeluiden van voornamelijk banden en lijkt de auto minder goed geïsoleerd te zijn wat resulteert in meer omgevingsgeluiden.
Daar was de Ford stiller.

Het verbruik is tot nu toe (heb er nog maar 400km mee gereden voornamelijk Autobahn) op de autobahn bij gemoedelijke 125 km/h rond de 1 op 16 en dat is gewoon netjes vind ik. Denk alleen wel dat ie boven de 130 flink meer zal verbruiken. Maar dat is inherent aan een klein motortje. De tijden dat je hier op A3 tussen Köln (daar wonen wij) en Arnhem ongelimiteerd kan jakkeren is allang voorbij. En met vrouw en 2 kinderen is ietsje rustiger rijden wel zo veilig en ontspannen natuurlijk.

De eerste indruk is tot dusver boven verwachting. De auto stuurt lekker, zit goed, is heerlijk ruim, audio klinkt prima en de auto geeft ons een veilig gevoel wat ik persoonlijk erg fijn vind.

Zal proberen af en toe een update te plaatsen en onze bevindingen zowel positief als ook negatief hier op te schrijven.

Eerste tankbeurt

  • 92.745 km

Net de eerste tankbeurt gehad en mij is opgevallen dat er opvallend weinig benzine in ging. Had volgens de boordcomputer nog een actieradius van 25km en er ging 35l benzine in. Aangezien er volgens het boekje een tank van 50l onder zit zou er dus nog 15liter inzitten!
Dat betekent dat of de boordcomputer niet klopt of dat er toch misschien een kleinere tank van de hybride van 43l onder zit….
Ga dit wel even in de gaten houden…. Hebben meer Corolla rijders dit fenomeen ook?

Verder een beetje de rijstanden uitgetest en het is duidelijk merkbaar in welke stand je rijdt. Eco is ie traag en lastig soepel te schakelen, Normaal rijdt al een stuk beter maar in de Sport stand merk je dat de auto veel directer reageert en ook door de i-MT functie zelf wat tussengas geeft bij schakelen. Leuke gadget maar denk dat ik het voorlopig bij de normale stand hou.

De eerste langere rit

  • 94.500 km

Vandaag voor het eerst op pad met het hele gezin en 3 fietsen voor een paar dagen vakantie.
Ruimte in de kofferbak valt me eerlijk gezegd een beetje tegen. Waar de Focus een mooie rechte achterkant had en je dus een mooie vierkante bak hebt, is het in de Toyota door de schuin aflopende achterkant iets minder praktisch stapelen. Wel fijn is de enorme ruimte onder de bagagevloer. En met de variabele laadbodem in de laagste stand paste het uiteindelijk allemaal prima.

Fietsendrager erop (voor ons is dit een primeur) en met 2 e-bikes en kinderfiets was ie lekker beladen. En we zaten keurig op de 75kg kogeldruk :)

Tijdens het rijden merk je qua vering niks van de fietsen achterop en rijdt de auto lekker comfortabel. Alleen in bochten merk je het extra gewicht achterop de auto.
Wat wel opviel zijn de hoeveelheid rijgeluiden vanuit de wielkasten en voorruitstijlen in de vorm van windgeruis. Hier was de Ford duidelijk stiller.
En over geluiden gesproken… sinds een paar dagen een rammel in/bij de uitlaat bij lage toeren. Dus daar moet even naar gekeken worden. Nu moet de auto terug naar de dealer voor een terugroepactie omtrent de brandstofpomp. Daar zal ik het aanspreken. In principe heeft de auto nog fabrieksgarantie tot 100.000km en anders moet de handelaar waar ik de auto gekocht heb de handen uit de mouwen steken en het fixen.

Verbruik lag met de fietsen achterop en flink beladen en veel wind op 6.9 liter per 100km. Hebben constant 125 km/h op de autobahn gereden. Leeg doet de auto rond de 6 liter wat niet uitzonderlijk is maar gewoon netjes.

Rammel uitlaat gefixt

  • 95.480 km

Afgelopen maandag bij de dealer geweest voor de terugroepactie voor de brandstofpomp. Deze zou op de lasnaad kunnen gaan lekken. Door middel van de QR code op het onderdeel was heel gauw te zien dat deze tot de goede behoort en niet vervangen dient te worden.
Gelijk de rammel in de uitlaat aangesproken. Volgens de dealer deden alle Toyota’s met de 1.2 liter motor dit.
Dit kon ik niet geloven en heb de auto maar weer eens opgekrikt en zelf op onderzoek gegaan. Bodemplaat eronder uit gehaald en daar zag ik een beugel zitten die wat speling leek te hebben. Beetje lopen duwen en trekken en gezorgd dat de beugel (over de aandrijfas) geen contact meer kon hebben met andere delen. En wonder boven wonder…. De rammel is weg!!
Ergens triest dat een dealer er geen energie en tijd in wil stoppen ondanks dat het een werkje was van hooguit 5 minuten wanneer de auto op de brug staat.

1 juli gaat de auto voor een grote beurt en is dan ook gelijk de laatste keer dat de auto naar de dealer gaat. Begreep dat de beurt me 800€ gaat kosten. Dit omdat volgens de dealer de bougies voor dit type motor 72€ per stuk kosten. Zelf even wezen kijken op internet en daar vond ik de DENSO bougies voor 75 voor 4 stuks!
Snap best dat een dealer moet verdienen maar dit slaat nergens op. Voordeel is wel dat we dan weer een jaar fabrieksgarantie op de auto hebben (Toyota Relax garantie) maar je betaald er ook een flinke prijs voor….

Wordt vervolgd….

Afgeladen door en over de Alpen

  • 96.400 km

Korte update over hoe de Corolla het heeft gedaan tijdens de vakantie naar Italië.

Laat ik positief beginnen.
Het is een heerlijke auto voor de lange afstand mits je geen haast hebt. Hij is stil, ruim, fijne stoelen en zeer goede airco. Ook de adaptieve cruisecontrol heb ik zeer gewaardeerd tijdens de rit door Zwitserland. Ook verbruikt hij niet al teveel. Kwam op een verbruik van 6,9 liter uit. Dat is inclusief de volgeladen de Gotthardpas en San Bernardino en veel filerijden.

Minder is bevallen de toch wel slappe achtervering wanneer de auto vol zit incl 2 ebikes en 1 kinderfiets.
Het nadrukkelijk aanwezige turbogat wat het rijden vanuit stilstand op een helling niet makkelijk maakt. En (hier had ik al rekening mee gehouden) de iets onderbemeten motor. Is het vlak dan is het allemaal dikke prima. Maar in de bergen heeft ie dan weinig over. Relatief veel in de Sport stand gereden omdat daar de auto gevoeld net lekkerder oppakt.
Nu is dat vooral te wijten aan het feit dat ie flink beladen was. Wij wonen aan de rand van het Sauerland en hebben genoeg hellingen hier en leeg is het absoluut geen probleem.
Dat is eigenlijk het enige “nadeel” waar ik tegenaan ben gelopen. Ik zou het ook niet aandurven met een caravan erachter de Alpen over te gaan.

Olieverbruik was 0! Auto heeft nu net de 100.000 gepasseerd en de volgende upgrade worden goede all Season banden. Deze van Fulda bevallen niet echt goed. Voelen bij regen niet prettig en maken best wat lawaai op slecht asfalt.

Inmiddels alweer 106.000km op de klok

  • 10.600 km

Inmiddels alweer heel wat ritten gedaan met de Corolla. Dit tot volle tevredenheid!
Olieverbruik kent de auto niet en na zo’n 8000km na de beurt is de olie nog heel mooi goudkleurig. Dat heb ik nog niet heel vaak meegemaakt.
Verbruik schommelt tussen de 1 op 15 bij woon werk verkeer en lange ritten autobahn op de cruisecontrol met 130 zitten we op bijna 1 op 18!
Kom je boven de 130 (motor draait dan 2600 rpm) dan gaat ie flink meer verbruiken is mijn ervaring.

Is het dan allemaal hosanna? Nee dat niet….
Zo is de wang van de bestuurdersstoel na 100.000km al flink aan het slijten en is het schuim eronder ook gescheurd. Eens kijken of dit onder de garantie valt…
Ook de mat in de kofferbak is van slechte kwaliteit en rult als een malle.
Dit zijn natuurlijk maar kleine dingetjes maar het past niet echt bij de rest van de auto wat kwaliteit uitstraalt.

Is er verder nog wat te zeuren?
Tuurlijk doe je een soort van concessie wanneer je een 1.2 in een grote auto rijdt. Maar het is soms best hinderlijk dat de auto maar weinig over heeft bijv na wegwerkzaamheden vanaf pak en beet 80 naar de 130 is de auto allesbehalve vlot. Ook de sport modus helpt daar maar weinig aan. Misschien toch eens overwegen om een chiptuning toe te passen.

Verder op zoek naar een paar goede all Season banden. Deze zijn bij vochtig weer echt slecht!

Binnenkort maar weer verse olie en een airco check en dan hopen we maar dat de auto zo goed blijft bevallen!

Inmiddels de 114.000km gepasseerd

  • 114.000 km

De kilometers tikken beetje bij beetje aan…. Op het moment iets minder snel doordat we wat minder vaak naar NL op en neer rijden. Maar de 60km woon-werk kilometers gaan natuurlijk lekker door.

De auto bevalt nog steeds prima. Paar kleine dingen die iets minder goed bevallen. Dit zijn de toch wel erg dunne bekleding waardoor je op de wang van de bestuurdersstoel wat „schade“ gaat zien. Verder is de mat in de kofferbak van bedenkelijke kwaliteit wat resulteert in een rulle mat.
Het zijn geen grote issues maar vooral de bestuurdersstoel valt negatief op, zeker gezien de relatief geringe kilometerstand.

Qua rijden is er geen vuiltje aan de lucht. Ook met kou en sneeuw deed de auto het prima en gaf een veilig gevoel. Wel een set nieuwe banden laten monteren. Wederom all Season banden van Goodyear. En deze bevallen tot op heden heel erg goed. Veel grip bij regen en sneeuw. En in vergelijk met de oude banden ook een veel beter gevoel bij lange bochten.

Ook heeft de auto weer een beurt gehad. Ditmaal niet bij de Toyota dealer maar gewoon bij de ATU (Duitse Kwikfit) Dit omdat ik weiger €100 meer uit te geven voor dezelfde olie. Het jaar fabrieksgarantie is natuurlijk een leuke bijkomstigheid, maar wanneer je de kleine lettertjes leest dan valt toch best veel buiten de garantie.
En van een Toyota mag je verwachten dat ie het gewoon blijft doen toch 😜

Verbruik is overigens wel sterk afhankelijk van de buitentemperatuur. De auto heeft erg lang nodig voordat hij op temperatuur is, wat resulteert in een hoger stationair toerental en op mij een beetje doet denken aan de tijd dat ik nog een handchoke in de auto had.
Maar goed, we schommelen met woon- werk verkeer wat vooral terug bergop is rond de 1 op 15. Op de autobahn is dit wanneer je niet boven de 130 komt naar een kleine 1 op 17 te brengen. In de zomer doe je rond de 1 op 18 ongeveer. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik vooral in de sport stand rijdt en mijn vrouw in de eco stand. Of dit een echt verschil maakt qua verbruik kan ik niet inschatten. Wel is ie in de eco stand wel heel erg traag! Maar ook ik de sport stand wordt het nooit een snelle auto hoor. Daarvoor mis je met 116pk en 185Nm op 1350kg gewoon vermogen. Plan is om eens te informeren of chiptuning mogelijk is….

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.