Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid Style Premium Pack (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Corolla Cross 1.8 Hybrid Style Premium Pack |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 6.000 km |
Tijdelijke oplossing
- 6.000 km
Deze auto het afgelopen jaar gereden vanuit Private Lease. Heb veel Toyota’s gereden en het leasen bracht de ruimte om eens bij een merk te kijken wat ik bij particuliere aankoop als risico zou beschouwen. De voorwaarden bij Toyota waren echter dusdanig goed dat ik toch weer bij dat merk uit kwam. De voorganger was een Kia Niro EV uit 2019 (gekocht als occasion), dus qua motorisering een flinke stap terug.
Het uitzoeken van de juiste versie was niet lastig; de Style uitvoering is goed voorzien van alles wat ik wilde en met het Premium Pack erbij zit er ook stoel- en stuurverwarming in. Bij een efficiënte hybride wel fijn want het interieur warmt niet snel op.
Qua kleur werd het Manhattan Grey, lichtgrijs, beetje richting grondverf. Viel niet mee om een kleur te kiezen; zwart wil ik eigenlijk niet meer en donkerblauw staat deze auto niet. Na een klein jaar nog steeds niet helemaal gewend aan het grijs.
In het verleden heb ik diverse Toyota hybrides na enige tijd weer ingeruild omdat ik het schokje bij het aanslaan van de benzinemotor heel vervelend vind. Meest mensen merken het niet eens (of zeggen dat hun auto dat niet heeft), maar ik helaas wel. Bij deze Corolla Cross, die volgens Toyota voorzien is van een vijfde generatie hybride aandrijving, merk ik het ook niet meer. Fijn.
De eerste proefrit was met de 2.0 motor, die reed erg prettig en heeft merkbaar een grote reserve qua vermogen. Uiteindelijk bij het bestellen toch voor de 1.8 gekozen. Zoveel rijd ik niet en de 2.0 heeft een in het oog springende lelijke uitlaatconstructie (ivm de voor die motor ook geleverde vierwielaandrijving). De 1.8 maakt de auto niet snel maar voldoet prima. Je gaat wel wat sneller de hogere toeren in dan in de 2.0. Verbruik is tot nog toe gemiddeld 1 op 19,5 (van februari t/m november).
Zitpositie en dergelijke is goed. Beenruimte voorin voldoende en over de wegligging ook niets te klagen. Minder vind ik de keyless entry die net te traag is. Deuren sluiten is soms ook een uitdaging, de auto kan de luchtdruk blijkbaar niet altijd goed kwijt waardoor soms een tweede poging nodig is.
Het multimedia systeem met draadloze Carplay is fijn, als het werkt. Als je de auto binnen een half uur na het parkeren weer start dan komt er geheid een foutmelding dat het profiel niet gevonden kan worden. Irritant, vooral omdat deze melding een paar keer herhaald wordt. Na een keer een “voice command” te hebben gegeven aan een navigatie app ging het systeem helemaal in storing. Bij de beurt die de auto in januari krijgt zal ik dit aangeven, misschien is er een update beschikbaar.
Grootste minpunten van deze auto, daar kan Toyota vrij weinig aan doen, die zitten in de tegenwoordig wettelijk verplichte voorzieningen. Het trekken aan het stuur om binnen de lijntjes te blijven blijft irritant en kan niet helemaal uit. Ik woon in een regio met veel optische wegversmallers en dat vind het systeem maar lastig. Het lezen van verkeersborden is bij elke rit het eerste wat uit gaat, anders blijft de auto aan een stuk door piepen.
Tot slot nog even de app voor de smartphone die er bij zit, die vind ik echt heel fijn. Op afstand kan je diverse zaken regelen en uitlezen. Voorverwarmen vorige winter paar keer gebruikt, dat is best lekker al voelt het wel wat asociaal. Wel apart dat wanneer je de stoel- en stuurverwarming bij het voorverwarmen aan wil hebben dat je die bij het uitstappen de dag ervoor “aan” moet zetten met de ouderwetse tuimelschakelaars, anders werkt het niet. Dat kan echt moderner.
Eind maart houdt de lease op en lever ik de auto weer in. Op dit moment is dat iets waar ik naar uit kijk, maar ik denk ook dat ik deze goedzak toch wel ga missen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Corolla Cross
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Toyota Corolla Cross Hybrid 140 STYLE NAVI BLIND SPOT EL-ACHTERKLEP 18'' LM-VELGEN PARK-SENSOREN CAMERA APPLE/ANDROID LED CLIMA AD-CRUISE KEYLESS NL-AUTO 1E-EIG
- 2024
- 28.921 km

Toyota Corolla Cross 2.0 High Power Hybrid First Edition
- 2022
- 75.066 km

Toyota Corolla Cross 2.0 High Power Hybrid First Edition
- 2022
- 109.578 km
Lees ook

De Nissan Qashqai facelift is duurder dan de Toyota Corolla Cross, maar dat merk je - Vergelijkende

Toyota C-HR en Corolla Cross zijn anders, maar ook hetzelfde

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid - Afscheid Duurtest

Waarom je bij de Toyota Corolla Cross aan de basismotor genoeg hebt









Lezersreacties (0)
Reageren