Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid Style (2024)

autoreview

Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid Style (2024)

Signalement

UitvoeringCorolla Cross 1.8 Hybrid Style
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst9.550 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prettige wagen, snel vertrouwd

  • 301 km

Voor het eerst sinds 2015 heb ik weer een gloednieuwe wagen in mijn bezit. Het keuzetraject bracht mij langs verschillende dealers. Ik ben onder andere bij Mercedes, Volvo, Hyundai en Toyota op de koffie geweest. Uiteindelijk besloot ik te kiezen tussen een Volvo XC40 en een Toyota Corolla Cross. Laatstgenoemde is het geworden, niet in de laatste plaats omdat de inruilprijs voor mijn vorige wagen bij Toyota maar liefst 6.000 euro hoger lag. Ik heb de Toyota Corolla Cross Hybrid in de Style uitvoering, kleur Manhattan Grey metallic, begin september 2023 besteld. Uiteindelijk werd deze eind februari dit jaar geleverd. Uit de optielijst heb ik nog aangekruist: aluminium dorpelinstaplijsten en bagageruimte, Luxe matten en Protect exterieur- interieur- en velgenbescherming.
Naar aanleiding van de uitgebreide vergelijkingstest in Autoweek heb ik gekozen voor de 1.8 uitvoering. Ruim voldoende voor het gebruik dat ik van de auto maak.
Ik had bedongen dat, wanneer de wagen eind december niet geleverd kon worden, ik een voorloopauto zou krijgen. In deze wagen – zelfde als ik zou krijgen, alleen een uitbering ‘minder’ - heb ik dus een kleine 2 maanden rondgereden, waardoor ik al goed heb kunnen wennen aan de Toyota eigenschappen.
Mijn ervaringen tot nu toe zijn louter positief. De auto rijdt prettig, stabiel, comfortabel en zuinig. Waar ik best aan moest wennen is de bediening van de rijhulpsystemen via de knopjes aan het stuur. Je kunt hiermee niet goed stilstaand oefenen en al rijdend is het toch een afleider. Maar inmiddels kan ik goed met alles overweg en ik ben er inmiddels achter dat de auto zo goed als zelfstandig kan rijden, remmen en sturen.
De Toyota geeft werkelijk overal waarschuwingen voor, zelfs als je wilt uitstappen en je jas ligt nog op de achterbank…..
De groot uitgevoerde zijspiegels bieden een geweldig zicht, maar veel mensen die bij me instappen vinden ze wel wat plomp. Ikzelf vond vooraf de elektrisch opengaande achterklep een prettig idee, maar erger me nog net niet aan de langere tijd die dit in beslag neemt ten opzichte van een klep die je handmatig opent en sluit.
Het is al in de tests gezegd, de middenarmsteun is te kort om er goed gebruik van te maken, dus ik ga waarschijnlijk aftermarket een langer, verschuifbaar exemplaar bestellen.
Wat me verder opvalt aan het gebruik is, dat – hoewel ik weet dat dat niet het geval is – de wagen een choke lijkt te hebben. Je start elektrisch, maar soms slaat de motor vrij snel na het starten aan. Deze loopt dan enigszins rauw en maakt meer lawaai dan je normaliter hoort. Verder is de wagen tijdens het gebruik erg stil en merk je niets van het samenspel van de electro- en benzinemotor, dat je desgewenst op het scherm kunt zien.
Over het verbruik kan ik nog niet al te veel zeggen. Het lijkt er op dat ik ga uitkomen op gemiddeld zo’n 5 liter op 100 kilometer, zo’n 1:20 dus. Hier kom ik later op terug.
Tot slot de Toyota app. De koppeling van zowel mijn telefoon als de app was een fluitje van een cent. In de app kun je de status van de auto bekijken, service afspreken en op afstand de auto vergrendelen, ontgrendelen en de klimaatregeling bedienen. Dat laatste heb ik uitgeprobeerd en werkt prima, kan ik melden. Dus in de zomer nooit meer in een snikhete auto stappen!
I’ll keep you informed.

Super tevreden

  • 1.104 km

De eerste 1.100 kilometers zitten er op. Ik zeg het maar gelijk: ik ben superblij met deze wagen! Het rijdt heerlijk rustig op iedere snelheid (ben nog niet boven de 150 geweest) en wat een verademing in de file. Met af en toe een tikje op het stuur volgt de wagen mooi de voorganger en blijft keurig middenin de rijbaan. Alleen uitkijken voor motorrijders, want je blijft echt precies in het midden van de rijbaan rijden.
Ik heb gemerkt dat de benzinemeter super voorzichtig is.
Toyota geeft een tankinhoud aan van 36 liter. Maar met nog ruim 13 liter aan boord is het laatste tankstreepje al bijna weg. Dan kan ik nog ruim 250 kilometer rijden. Maar kennelijk is dat een merk-eigenschap, je wordt voor van alles en nog wat gewaarschuwd. Voorzichtigheid troef!
De lane warning vind ik overigens té: als de weg vochtig is krijg je een soort gevoel van aquaplaining, niet fijn.
Het gebruik van de Toyota app valt me niet tegen. Met name het tevoren koelen van de auto lijkt me een uitkomst (ik heb tot nu toe eenmaal het verwarmen uitgetest, werkte goed). De adviezen die worden gegeven naar aanleiding van mijn rijstijl blijven bijzonder: vaak gaat het over niet tijdig gas los en een keer werd ik beticht van het teveel rijden met wisselende snelheid. Dat waren precies de kms die ik reed op de automatische cruisecontrol!
Verder krijg ik steevast de opmerking dat ik bij het naderen van een rotonde eerder mijn voet van het gas moet halen. Nu doe ik dat al vroegtijdig (achterop komende auto’s komen dan dicht op mijn bumper rijden), maar de motor remt gewoon onvoldoende af. Laatst, op een laat tijdstip zonder verkeer achter me, heb ik een rit met diverse rotondes en kruispunten volledig zonder remmen kunnen rijden. Toch merkte mijn ‘hybride coach’ in de app op dat ik voor rotondes mijn voet eerder van het gaspedaal moet halen…..
Het 'rapportcijfer' bij deze rit was wel 99. Heeft iemand ooit de 100 gehaald?
Je zou het regeneren moeten kunnen instellen, want het afremmen op de motor valt best tegen. Nu lees ik op een forum dat sommige bestuurders de ‘B’ gebruiken om beter af te remmen. Heeft iemand ervaring met deze rijstijl?
Tot slot kan ik melden dat ik isolatie heb laten aanbrengen in de vier wielkasten. En onder de motorkap. Dat scheelt echt veel in geluid in de auto. Aanrader! Voor de 4 wielkasten betaalde ik 499 euro, voor de motorkap 150 bij Schut Car Systems in Arnhem.
Ps mijn verbruiksmeter staat nu op 4.7/100.

Opmerkelijkheden

  • 1.532 km

Toyota heeft een mooie oplossing gevonden tegen vuil op de deurdrempel. Onderaan de deur zit een rubber strip die het vuil opvangt. Dat werkt prima, alleen moet je wel erg bukken om deze strip - die vuil lijkt aan te trekken, zoveel zit er aan - schoon te maken. Ieder voordeel heeft z’n nadeel zullen we maar zeggen.
De 1.8 uitvoeringen worden standaard geleverd met een thuiskomer. Lof, ik vind het een prettig idee om een reserveband bij me te hebben. Let op bij de aanschaf van een gebruikte wagen. Niet alle buitenlandse uitvoeringen beschikken over een thuiskomer. Sterker nog: niet alle uitvoeringen (2.0?) hebben een voldoende diepe ‘inham’ om een thuiskomer te plaatsen. Koop je er een los, check dan vooraf de diepte onder de bodemklep, anders blijft deze omhoog staan.
Wat ik verder heb opgemerkt, is dat de motor soms opeens een aantal toeren minder maakt. Alsof er wordt opgeschakeld naar een verzet hoger, wat natuurlijk niet het geval is met deze bak. Het lijkt willekeurig te gebeuren, niet op een vast moment.
Tot slot: de DAB radio wil nog wel eens geen verbinding hebben, maar dat euvel kunnen wij Toyota niet aanrekenen.

Fijne wagen

  • 4.050 km

Nou, de eerste 4.000 km zitten er op. Tweederde er van waren kortere ritten (tussen 50 en 250 km), met name de laatste kms maakte ik binnen één week. Door Belgie over slechte wegen is het comfort prima, de airco werkt perfect bij de hoge temperaturen. In Duitsland, op een limietvrij stuk, heb ik een kwartiertje 180 gereden, geen centje pijn. De wagen blijft stabiel aanvoelen, ook bij fors remmen werd het niet spannend. Het verbruik tijdens deze rit, met verder 120/130 op de teller bleef met 5.6/100 voor mij netjes. Het verbruik over alle gereden kms is nu 4.7/100. In heuvelachtig gebied maakt de motor bergop een ‘hoog-in-de-toeren-geluid. Het stoort niet echt, maar soms krijg je het idee te moeten opschakelen. Op de kleinere wegen (6 - 10% daling) gebruikte ik enkele malen de B stand van de bak: de wagen remde hiermee prima af op de motor.
Waar ik nu goed aan gewend ben is het navigatiesysteem met spraakbediening. Het is niet alleen handig voor een rit van/naar, ook commando’s als ‘navigeer naar een bloemenzaak’ of ‘navigeer naar een tankstation’ werken perfect.
Wat ik nog niet helemaal doorheb is wat de wagen allemaal naar mij communiceert, of (soms) niet doet. Bij het stilzetten van de motor krijg ik onregelmatig het verzoek om de achterbank te controleren, waar niets te zien is.
Ook krijgt mijn vrouw de kofferbak niet open wanneer ik in de auto zit. Tot slot maakte ik de eerste achteruitrij-noodstop mee: ik reed achteruit en er zat een knikje in de weg dat kennelijk werd aangezien voor een persoon dicht achter de wagen. Je schrikt er van.
Maar al met al schrijft een zeer tevreden rijder dit review!

Pech!

  • 7.512 km

Deze week voelde ik me in de steek gelaten door het o zo betrouwbare merk Toyota! Na een paar weken vakantie, de wagen stond in de parkeergarage, wilde de auto niet meer starten. De deuren gingen nog de eerste keer nog open op de afstandsbediening, daarna op de startknop drukken en vervolgens doofden alle (dashboard-)lichten. Alleen het woordje 'Acc' ging branden in het dashboard. Accessoires betekent dat, volgens de garage. Na de pechmelding via de app, stond er na één uur en een kwartier een sleepdienst voor de deur. Na een korte verbinding met een starter liep de motor direct. 'Rondje ermee rijden en naar de garage', was het advies. Daar aangekomen ontstond mijn 2e teleurstelling. "Zet hem daar maar neer, na 2 uur heeft de monteur misschien even tijd," was de reactie. Uiteindelijk werd er een meetrapport getoond, waarop niets opmerkelijks te zien was. Zoekend op diverse forums vond ik heel wat Toyota rijders met eenzelfde ervaring. Voor mij is het in ieder geval een deuk in mijn vertrouwen in Toyota!

1e Beurt

  • 8.083 km

De eerste beurt, kosten 372,99 euro.
Op het rapport overal vinkjes, dus de wagen is ok. Het niet-starten verhaal (zie vorige review) nog even aangehaald bij de dealer. Komt vaker voor, misschien komt er nog een update, net als bij de Yaris, was de voorspelling. Ik blijf het opmerkelijk vinden dat de auto van mijn vriend na 13 weken stilstand startte als een zonnetje. Zijn auto komt uit Denemarken, zou dat het verschil maken?
Ik heb nog maar ruim 8.000 km met de auto gereden, wat opvalt is dat de banden rondom nu nog maar 5 mm hebben. En het zijn toch echte Dunlops (Dunlop SP Sport Maxx 050)! De slijtage wordt trouwens ook al in een ANWB test genoemd: “De slijtage is dan weer hoger dan gemiddeld.”
Tijdens de beurt is er ook een programma update gedaan en de camera vervangen. Nu lees ik op het toyotahybrideforum dat dit te maken heeft met het veiligheidssysteem. Sommige mensen plaatsen al opmerkingen over een veranderde werking, met name bij het adaptive cruise control systeem. Ik hou het in de gaten!
Oh ja: mijn verbruiksmeter staat op 4.6/100.

Deuk in het vertrouwen vergroot

  • 9.550 km

Nou, daar gaan we weer. Dit is wat ik dacht toen ik deze week, na een vakantie van 19 dagen de Corolla probeerde te starten. Niks, noppes nada!
Ik belde eerst de hulpdienst en tijdens het wachten stuurde ik een bericht aan Toyota Nederland. Het moet gezegd: men reageerde binnen 5 kwartier. Hieronder de volledige correspondentie. Hierin is tevens mijn belevenis in de garage verwerkt. Lees het en verbaas u:
Goedemorgen! Leest u mijn bericht zorgvuldig? In maart 2024 werd mijn Corolla Cross Hybrid afgeleverd. Ik dacht met een Toyota een uiterst betrouwbare auto te hebben gekocht…. In december 2024 startte de wagen niet na 5 weken vakantie. Nadat de pechhulp mij op weg had geholpen, kreeg ik in de garage te horen dat ‘alles 100% was’ en dat de oorzaak ws was ‘te weinig mee gereden cq korte ritjes’. Dat was niet het geval, maar ok. U begrijpt dat ik bij een volgende vakantie al enigszins gewaarschuwd vertrok. Ik durfde de auto niet op Schiphol te plaatsen, omdat…. Vult u zelf maar in!
Gisteren ben ik thuisgekomen na 19 dagen vakantie. De auto, thuisgebleven en geparkeerd na een rit Hellevoetsluis - Eindhoven vv, dus vol, startte vanmorgen opnieuw niet. Ik zit inmiddels opnieuw te wachten op de pechdienst! Inmiddels heb ik van een monteur in een andere garage dan de mijne vernomen dat het euvel van niet starten heel vaak voorkomt bij de Yaris en Toyota Corolla. Wilt u voor mij asap regelen dat er een definitieve oplossing voor mijn probleem komt, voor ik mijn volgende reis ga maken?
Bvd.
De reactie van Toyota:
Goedemorgen meneer, wat vervelend om te horen dat u opnieuw met een lege accu bent geconfronteerd – dat is uiteraard niet de ervaring die u mag verwachten.

Een hybride zoals de Corolla Cross gebruikt een relatief kleine 12V-accu die via het hybridesysteem wordt opgeladen. Bij veel korte ritten of langere stilstand kan die spanning langzaam teruglopen. Dit probleem komt met name voor bij een kleine groep gebruikers die weinig kilometers maken of de auto langere tijd niet gebruiken.🔋

Voor die situaties is er sinds kort een zwaardere 12V-accu beschikbaar via de Toyota-dealer, speciaal ontwikkeld om dit soort problemen te voorkomen. Ons advies is dan ook om hierover even contact op te nemen met uw dealer. Zij kunnen beoordelen of deze oplossing voor u geschikt is en wat de mogelijkheden zijn.🔧

Als er nog vragen zijn staan we voor je klaar!

Groetjes, Sara van Toyota Nederland✨

Beste Sara, dank voor de snelle reply! Ik ben inmiddels in de garage geweest. Ik geef je een update. Voor ik je bericht kreeg was de auto doorgemeten: alles 100% was te lezen op de print die mij werd voorgehouden.
Vervolgens liet ik jouw bericht lezen: ze kennen geen zwaardere accu voor de Corolla Cross. Alleen voor de Yaris….
Ik moest dus toch maar weer naar huis gaan, was het advies. Vervolgens startte de wagen in de garage weer niet! Nu is er een vervangende accu geplaatst, maar geen zwaardere.
En de garage gaat verder op onderzoek uit met jullie. Bijkomstigheid: mijn vriend heeft een Corolla cross uit Denemarken. De startte recent nog na 13 (!) weken stilstand. Men heeft nu gevraagd om foto’s van de accu die in deze wagen zit.
Je begrijpt: het fijne gevoel bij mijn nieuwe Toyota is nog niet terug. Ik zie er tegenop om met vakantie te gaan, of de wagen een weekje niet te gebruiken.
En dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Wordt vervolgd.........

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla Cross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.