Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid Business (2023)

autoreview

Toyota Corolla Cross
Toyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla CrossToyota Corolla Cross

Signalement

UitvoeringCorolla Cross 1.8 Hybrid Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst26.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waar voor je geld

  • 26.000 km

Ik rij sinds een jaar (zakelijk) de Toyota Corolla Cross 1.8 Business. Die uitvoering is gelijk aan de Active. Hiervoor reed ik kort een Mercedes A180 AMG Edition. Dat was qua luxe een stap terug, maar de Mercedes heeft dan ook een hoog “entertainmentgehalte” met al zijn knopjes, kleurende lichtjes en frivole geluidjes.

Het interieur. Ruim, erg ruim. Er zijn maar weinig auto’s in deze prijsklasse die zoveel ruimte bieden. De kofferruimte is lekker groot, alleen jammer dat de achterbank bij neerklappen niet gelijkligt aan de laadvloer. De stoelen zitten prima, een stuk fijner dan de sportstoelen in de Mercedes. Alles is mooi afgewerkt zonder opsmuk.

Het exterieur. Wat een beetje vreemd is, is dat de Active hele andere koplamp- en achterlichtunits heeft t.o.v. andere uitvoeringen. Bij de Active is alleen het dimlicht en grootlicht met led uitgevoerd. In de ander verlichtingsunits zitten ouderwetse gloeilampen, terwijl de luxere uitvoeringen volledig led zijn. Dat is wel jammer van de mooie brede achterlicht units, want bij de Active is alleen het buitenste deel ook echt verlicht is, in plaats van de unit over de hele lengte. Het oogt daarom wat “budget”.

De aandrijflijn. Mijn proefrit met deze auto was met een 2.0L motor. Die heeft flink wat power. Maar het prijsverschil en de levertijd t.o.v. de 1.8L was de doorslag om voor de 1.8L motor te kiezen. Het is geen racemonster maar met de elektromotor erbij rij je vlot door het stadsverkeer. De motor is wel erg luidruchtig als je het gaspedaal intrapt om bijvoorbeeld op de snelweg in te voegen. Maar als je eenmaal op kruissnelheid rijdt, hoor je de motor niet echt meer. Het hoge stationaire toerental is iets waar je wel even aan moet wennen. Flink doorrijden zoals op de Duitse Autobahn voelt niet lekker aan. Je ziet het verbruik ook flink toenemen als je 130 km/h rijdt. Wat meer vermogen was wel prettig geweest. De traploze automaat rijdt heerlijk. Dat is t.o.v. de 6- en 7-traps automaten die ik eerder reed, absoluut een verademing.

Het verbruik. Ik rij zowel in de stad als op de snelweg en meestal in de Eco-stand. Ik kom op een gemiddeld gebruik van 1 liter op 19,5 kilometer.

De wegligging. Die heeft mij positief verrast. Veel SUV’s en Cross-overs voelen aan als rijden in een tank, maar de Corolla Cross rijdt super. Geen keiharde of waterige vering, gewoon comfortabel. Alhoewel de auto soms wat deint als een Amerikaan.

Aan de boordcomputer moest ik erg wennen. Het menu kan wat meer logica gebruiken. Ook het werken met een Android telefoon is wat omslachtig, draadloos Apple Carplay werkt dan wel weer feilloos. De ingebouwde navigatie is goed, maar kan niet tippen aan Google Maps. Nu ben ik erg gesteld op een goede audio en vreesde het ergste bij deze typische gezinsauto. Maar aan het geluid wat uit deze speakers komt, konden mijn vorige auto's niet tippen. De DAB+ ontvanger heeft wel wat moeite om de zenders te blijven volgen. Waar bij mijn vorige auto’s zenders zelden wegvielen, gebeurt dat in de Corolla Cross best vaak.

De veiligheidssystemen zoals collision warning en de rijhulpsystemen werken perfect. Waar mijn eerdere Mercedes nog wel eens zonder aanleiding vol op de rem trapte, of een grasspriet aanzag voor een tegenligger, weet de Corolla Cross de situatie beter in te schatten. De (adaptive) cruise control en lane assist werken prima.

De Toyota app voor je telefoon is handig, maar niet onmisbaar. Tenzij je ervan houdt om een kwartier voor je weggaat de auto alvast op te warmen of af te koelen. Of als je regelmatig vergeet waar je ‘m geparkeerd had of je deuren te vergrendelen.

Zou ik de volgende keer wederom voor de Corolla Cross kiezen? Absoluut!! Maar dan zou ik een wat luxere uitvoering kiezen met extra veiligheidssystemen, mooie ledverlichting rondom en de 18” velgen. Misschien toch ook wel met de 2.0 motor.

O ja, beste mensen van Toyota... Geef deze auto nu eens een fatsoenlijke claxon i.p.v. de Mickey Mouse-claxon die op de snelweg door niemand wordt gehoord!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla Cross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.