Toyota Corolla (2020) #3

autoreview

Toyota Corolla (2020)

Signalement

Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst199.897 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbaar werkpaard

  • 199.897 km

Eerste echte "eigen" nieuwe auto!

Na 3 auto's uit de pool (VW Golf 1.2 station, Nissan Quasqai diesel en een Peugeot 308 SW diesel met 14% bijtelling), was het na 2 jaar tijd voor mijn eerste echte, nieuwe auto. We leasen de auto 40.000km per jaar voor een periode van 4 jaar. Het was eind 2019 dat de zoektocht begon. Privé als laatste auto een Toyota Avensis station gereden, met veel genoegen door zowel mij, als de gezinsleden. Een betrouwbare auto met lage onderhoudskosten. Gekocht op 175.000km, verkocht met een ton er bij en 7 jaar verder.
Het kiezen voor de Toyota Corolla station was geen gelopen race. We hebben ook in een Ford Focus, een VW Golf en een Skoda Octavia proef gereden. De 2.0 liter, het comfort, rijgedrag en hybride rijden gaf uiteindelijk de doorslag naar de keuze van de Toyota. En niet onbelangrijk; ook op de achterbank is de ruimte behoorlijk. Wij zijn gemiddeld van lengte, dus de voorstoelen staan niet in de achterste stand. Ook de kofferinhoud in de achterbak is bijna altijd toereikend. Door de wat sportievere vorm met de schuin aflopende achterklep, is het soms passen en meten. Maar goed, aan de trekhaak kun je gewoon een aanhanger kwijt. Een wasmachine past er iig gemakkelijk in.

Hybride rijden
Als er één merk is die dit kunstje goed onder controle had in de vroegere dagen, dan is dat Toyota in mijn beleving. Alles gaat schokvrij en het "loeien" waar vaak over geschreven wordt, heb je zelf in de hand. Alleen bij fors accelereren hoor je de motor goed. Bij normaal rijden hoor je geen geloei van de CVT. Het hybride systeem doet zonder schokken haar werk wat het comfort voor berijder en passagiers ten goede komt!

Zuinig rijden?
Om optimaal gebruik te maken van de zuinigheid is een 80km weg het beste. Cruisecontrol aan op 90km en rijden maar. Op je display kun je dan goed zien wanneer de batterij wel- of niet bijspringt en welk resultaat dit heeft voor je verbruik. Spelenderwijs ga je met jezelf een wedstrijd aan in zuinig rijden. Hoewel er ook veel snelweg km's gemaakt zijn, is het eindresultaat op de board computer uitgekomen op 4.8L/100km. Gemeten over de totaal afgelegde afstand in 5 jaar tijd. Ook regelmatig gemeten bij het tanken, en daar komen dezelfde waarden uit. In mijn beleving is de board computer behoorlijk betrouwbaar.

Comfort
Goede stoelen in deze bescheiden business uitvoering. Met stoelverwarming, privacy glas achter en smart entry, zijn de belangrijkste comfort items aanwezig. Meer heb je volgens mij niet nodig. Even getwijfeld over een panoramadak, maar dit werd toch als "krap" ervaren bij de voorstoelen.
Wat je niet direct ervaart bij een proefrit, maar wel na lange tijd; de auto heeft last van wind- en bandengeruis. Dat kan en moet volgens mij beter kunnen Toyota? Vandaar 4 sterren voor het comfort. Op den duur ga je dat toch als storend ervaren.

Onderhoud
Daar kunnen we kort over zijn. Elke 15.000km een budgetbeurt bij de garage. Nooit opmerking gehad, noch gelezen, op de onderhoudsrapporten. Alleen normale slijtage van banden en ruitenwissers. Als lease rijder maakt de garage rekening natuurlijk niet echt uit, maar toch is het prettig dat je vol vertrouwen instapt, weg rijdt en je nooit zorgen maakt om ergens stil te vallen. De garantie is inmiddels 10 jaar of 200.000km, dus Toyota heeft er zelf ook vertrouwen in.

Einde verhaal
Aan alles komt een eind. Door corona toch een jaartje extra doorgereden in deze fijne, vertrouwde auto. Op bij bijna 200.000km ingeleverd bij de lease maatschappij. De auto is inmiddels verkocht, ik hoop aan een particuliere rijder die er nog 2 ton bij kan zetten. Ik had hem zelf zo durven kopen. De zoektocht naar een andere auto is afgerond en het is geen Toyota geworden. Wanneer je kan kiezen, is het toch leuker om weer eens iets anders te proberen. Dus, vanaf half februari 2025 staat er een Skoda Octavia station voor de deur. Een 150PK versie , geen 180PK helaas, maar gekozen op comfort.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.