Toyota Corolla (2020) #2
autoreview

Signalement
Bouwjaar | 2020 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 28.810 km |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Toyota Corolla Touring Sports
- 45.000 km
Alhier, mijn eerste leaseauto. Ik heb er nu bijna 20.000 km in gereden en vond dat wel een juist moment om er een recensie over te schrijven. Ik reed hiervoor in een Seat Ibiza uit 2011 met een benzinemotor en na het wisselen van een werkgever, heb ik de Seat verkocht. Ik ging meer kilometers rijden en had meer ruimte nodig in de auto vanwege een verbouwing en een kind.
De Toyota Corolla Touring Sports uit 2020 was beschikbaar en ik kon deze voor twee jaar leasen. Daarna is het de bedoeling dat er een BEV komt vanwege het beleid van de werkgever.
Uitvoering
De disclaimer is dat ik een niet-gigantische autofanaat ben, dus qua merk maakt het mij allemaal niet zoveel uit. Ik ben een rustige rijder, maar ik rijd zoveel mogelijk wel de maximaal toegestane snelheid. Ik zocht een C-segment station met automaat en ik wilde graag een auto die prettig rijdt op lange afstanden vanwege de grote toename van snelwegkilometers die ik ging rijden. Deze Corolla is de 'Business Plus edition'. Hier zitten dan verwarmde voorstoelen in, keyless entry, maar verder geen weelderige bijzonderheden. Ik mis wel een trekhaak, maar helaas mag een hybride toch weinig trekken.
Het exterieur vind ik er mooi uitzien. De Corolla vervangt de Auris en ik vind de Corolla luxueuzer en sportiever ogen, met mooiere en strakkere lijnen, betere verlichting en velgen. Een nette middenklasser.
De kwaliteit van het interieur is prima. Het materiaalgebruik voelt aan de bestuurderszijde goed en stevig aan. Het stuur is netjes afgewerkt en ligt goed in de hand. De stoelen zitten prima, al zijn ze voor een lange Nederlander een beetje kort en hebben ze weinig verstelmogelijkheden. De opbergvakken voorin zijn bijzonder spaarzaam en zijn onhandig ingericht. De achterbak is relatief groot, maar door het aflopende dak niet handig voor grote voorwerpen. Het materiaalgebruik is niet consistent; de achterklep klinkt wat blikkerig en de achterbak bevat ook veel plastic onderdelen die net niet goed inelkaar passen of makkelijk losraken. Ik vind de verfijning qua materiaalgebruik in zijn geheel niet zo indrukwekkend; het voelt alsof hier en daar shortcuts zijn genomen bij de ontwikkeling.
Het scherm met de standaard software en navigatie voelt alsof het uit begin 2000 komt, maar tegenwoordig hebben alle auto's Apple Carplay en Android auto of moderne eigen software, zoals Tesla. Als je dat gebruikt werkt het allemaal goed. Het is wel fijn dat er nog veel fysieke knopjes op zowel het stuur als rond het scherm zitten.
Toyota heeft een goede naam hoog te houden qua betrouwbaarheid van de techniek. Ik heb geen storingen meegemaakt, wat je overigens mag verwachten van een auto met dit kilometerage en deze leeftijd. Ik zou particulier wel een Toyota overwegen door de hoge betrouwbaarheid en zuinigheid, maar als leaserijder maak ik mij er niet zo druk om, al rijd ik zoals eerder gezegd niet te hard en haal een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 op 21.
Rij-eigenschappen en comfort
Ik zocht een comfortabele auto en qua rij-eigenschappen vind ik deze auto prachtig rijden. De lange wielbasis zorgt ervoor dat de auto geriefelijk rijdt en de vering dempt de oneffenheden van de weg goed. Hij stuurt fijn en de motorprestaties zijn voor het platte Nederland ruim voldoende om goed met het verkeer mee te komen. Ik vind de traploze automaat een genot om mee te rijden. Ter vergelijking: een kennis heeft een Peugeot 308 van hetzelfde bouwjaar, met een 8-traps automaat en dat schakelt toch een stuk minder verfijnd.
Voor volwassenen is het zitten op de achterbank prima, maar voor langere afstanden niet zo geschikt. De been- en hoofdruimte zijn niet zo goed. Ik gebruik bijvoorbeeld een 'base' waar het autostoeltje van mijn kind in moet en dan moet één van de twee voorstoelen te ver naar voren.
Het grootste nadeel is het geluidsniveau in de koets: ik vind op snelheden >100km/u het geluid in de auto veel te luid. Het is alsof er allerlei isolatiemateriaal vergeten is bij de wielkasten. Het wind- en bandengeruis is dusdanig, dat je de radio erg luid moet zetten om deze nog te kunnen horen. Van passagiers die achterin zitten heb ik ook begrepen dat ze het betrekkelijk luid vinden. Ik dacht eerst dat het aan de banden lag, maar na een bandenwissel met andere banden bleef het probleem bestaan. Dit zal vast persoonlijk zijn, maar ik hoor het van meer mensen die meerijden of deze auto hebben. Ik heb het vergeleken met een recent Volkswagen Golf en dat is een opmerkelijk stillere auto.
Al met al een mooie, prettig rijdende auto met voor mij duidelijk plus- en minpunten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren