Toyota Corolla (2020)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2020 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 71.700 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Nieuwe auto!
- 71.700 km
Yes, aansluitend op de review van de (oude :p) Cactus, volgt het begin van mijn ''nieuwe auto''. De nieuwe werkgever heeft voor mijn proeftijd deze Toyota Corolla geregeld bij de leasemaatschappij. Afhankelijk van hoe de auto bevalt, is het vooralsnog maar een tijdelijke oplossing.
De start verliep wat stroef door wat slordigheden van de werkgever, maar het is uiteindelijk goed gekomen. De eerste indruk was goed! Hierbij moet benoemd: ik heb de auto niet zelf uitgezocht en dus ook niet gezien van te voren.. niet dat ik een doemdenker ben, maar ik hield rekening met het ergste. Gelukkig viel dat alles mee! bij aankomst stond er een mooie zilver-/zwartkleurige (foto's volgen), sportief ogende Corolla op zijn nieuwe baasje te wachten. Wat opviel is dat hij redelijk op zijn buik ligt, lekker laag. Mooie strakke lijnen en sportieve lijnen, ondanks dat het een '''station'' is.
Over het interieur ben ik zeer tevreden, mooie sportstoelen, leren inleg, lekker overzichtelijk en mooi ingedeeld. De opbergruimte voorin... daar ben ik iets minder enthousiast over. Dit is vrij minimaal. Het handschoenenkastje heeft een kleiner oppervlak dan een A4 en in de deuren kan je ook niet zoveel kwijt. De twee bekerhouders zijn wel erg prettig én gewoon lekker diep!
Achterin is het zeer ruim voor knie en kruin. Was ook de mededeling van mijn teamgenoten die ik heb moeten verschepen voor de voetbalwedstrijd. Drie volwassen mannen in de auto is een prima test voor de ruimte op de achterbank én de bijbehorende grote sporttassen is juist weer een prima test voor de kofferbak! Past allemaal makkelijk! Zeer tevreden over!
De eerste indruk qua uiterlijk is dus goed, vind ik zelf, maar hoor ik ook om mij heen. Qua rijeigenschappen ben ik in grote lijnen ook tevreden! Al is het wel even wennen aan de hybridetechniek welke is verwerkt in de auto. Je rijdt zuinig, dus het concept is top met een verbruik van 1:19. Echter is het overschakelen van elektrisch naar benzine wel rumoerig. Waar je bijvoorbeeld lekker door het dorp hobbelt op de elektra, maar even vlug een fietser moet inhalen, grijpt de motor in om het proces te versnellen, dit gaat heel soepel, máár wel met een grote brul.. In dit soort gevallen valt het misschien ook gewoon net iets sneller op, maar last heb je er niet van. Wat wel wat gewenning en geduld vraagt, is het constant in hoge toeren rijden als je echt even wil versnellen (50 naar 85, bijv.). We lopen dan echt richting de 4k toeren en houdt dit dan ook een 15 seconden vast.
Verder is het qua rijden echt prima. Het gecombineerde vermogen van de benzine- en elektromotor is ruim voldoende en je komt echt meer dan goed mee met het verkeer. De besturing is vrij direct en communicatief en de rijhulpsystemen werken (grotendeels) goed! Hoewel in ''het-tussen-de-lijntjes-houden'' heb uitgeschakeld, werkt het prima! Beter dan die van de Opel Astra (2019?/-20?/-21?) die je simpelweg van lijn naar lijn stuurt, hier word je keurig in het midden gehouden. De sensoren rondom zijn ideaal, de inhaalindicatielampies zijn prettig en de camera is oke, alleen had die net iets scherper beeld mogen hebben, dat maakt het achteruitrijden in het donker makkelijker. De adaptive Cruise is een beetje gevoelig gebleken voor de sneeuw van gisteravond en daardoor werd ik eraan herinnerd waarom ik eigenlijk liever ''normale cruise'' heb. De sneeuw die aan het logo vastplakte, bedekte dus de sensor en hierdoor was het niet mogelijk de cruise te gebruiken....... Maar goed, we wonen gellukkig in Nederland, dus het sneeuwt niet vaak, dus we klagen er niet over.
dit was 'm voor nu! Tot de volgende.
Laatste update
- 80.000 km
Zo, dit was de auto alweer. Zoals eerder benoemd in het verslag, verliep het een en ander al vrij moeizaam bij mijn nieuwe werkgever. Dit heeft uiteindelijk tot frustratie geleid en heb daarom besloten de stekker eruit te trekken.
Dat betekent dus dat we afscheid gaan nemen van de Corolla, dus hierbij mijn conclusie:
Het oogt redelijk stoer en sportief voor een ''station''. Het rijden is prima! Hij stuurt strak, ligt goed op de weg en zit uitstekend. Wel is het even wennen aan de automatische transmissie. De CVT is toch een apart stukje techniek.
Wat betreft het verbruik kan je bij een normale rijstijl zo'n 1 op 19 aanhouden, wat echt heel netjes is voor dit formaat auto. Daarbij moet wel benoemd dat ik redelijk veel snelwegkilometers maak, of binnen dorpen, waarbij uitsluitend elektrisch wordt gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.