Toyota Celica 1.8 VVT-i (2000)

autoreview

Toyota Celica

Signalement

UitvoeringCelica 1.8 VVT-i
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf179.000 km
KM-stand laatst188.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nog steeds messcherp

  • 188.000 km

Januari 2009:

Na veel plezier te hebben beleeft met een Celica 2.0 gti uit '91(T18) Werd het eens tijd voor iets nieuws.
Ik had al maanden het internet afgestruind op zoek naar wederom een rode Celica van het laatste type. Het mooist zou een T-Sport zijn maar die lagen rond die tijd nog rond de 15k

Uiteindelijk vond bij een Toyota Dealer in Opheusden een keurig exemplaar (on getuned)
voor de vraagprijs van 8900.

Het is niet de meest luxe uitvoering maar beschikt wel over:
Airco
Elektrische ramen en spiegels
verwarmde spiegels
Mistlampen

De Km stand was met 188000 aan de hoge kant, maar het feit dat de auto van de verkoop datum bij dezelfde dealer is onderhouden en de foto's er goed uitzagen besloot ik toch om een kijkje te nemen.

De foto's logen niet, het betrof een nieuwstaat.
Na een proefrit was ik er snel uit en heb de oude Gti nog voor een goede prijs kunnen inruilen.

Er eerste wat me opviel was hoe messcherp de besturing van de auto was.
bochten die ik voorheen met 80 nam (tegen onderstuur aan) kan ik nu met gemak met 100 nemen.
er is ook geen sprake van overhellen, en ook bij hobbeltjes geeft hij geen krimp.

Motorisch was ik ook zeer onder de indruk,
Waar de 2.0 veel toeren nodig had om iets van de power te merken begint deze al bij 2500 tpm redelijk te op te trekken, trek je'm echter door richting 5000tpm dan krijg je de welbekende vvt duw.
Daarnaast een mooi motor geluid.
Op papier dus minder pk's (143) dan de gti (156) maar deze was duidelijk sneller (natuurlijk was de gti al 17 jaar)

de motor klonk smooth en de versnellingsbak en koppeling werkten als nieuw.

Wat betreft comfort: de stoelen zijn zeer goed en houden je strak op je plek, ze zijn beperkt verstelbaar en ook het stuur is alleen in hoogte verstelbaar, maar ik ben niet zo lang (1.68)dus zit het als gegoten.

het dashboard is in tegenstelling van de gti wel van hard materiaal maar het is sterk en kwalitatief.
ik had voorheen bv. lampen in de deuren, dat zijn nu slechts reflectoren.

Echter denk ik dat Toyota dit bewust heeft gedaan om de auto lichter te maken.

Inmiddels heb ik in bijna 3 jaar tijd ongeveer 20000km gereden, wat niet veel is.
Maar rijd nu nog steeds zonder problemen. behalve standaard onderhoud zoals remblokken, banden, airco schoonmaken heb ik nog niks hoeven te laten repareren.

Ik rijdt voornamelijk korte stukjes van max 15 minuten, dit is vaak funest voor een auto maar deze Celica heeft er geen last van.

De auto is nog steeds helemaal standaard, en daar zal ik ook niets veranderen, want ik vind dat tunings praktijken je auto minder waard maken, en mocht je 'm willen verkopen dan zijn mensen altijd achterdochtig.

Ik heb de auto een aantal keren bij de Toyota dealer gebracht echter geeft mij dit geen meerwaarde boven een gewoon bovag bedrijf.

interessante facts:
1.8l 16v met variable valve timing. 143pk
6 versnellingen
ketting distributie
Mcpherson ophanging voor
Dubbele draagarmen achter
achteras stuurt ietsjes mee in de bochten
slechts 1075kg incl. airco

Pluspunten:
Handling
voldoende koppel voor een atmosferisch blok
Meer power boven de 4000tpm
6 bak waar alle verzetten nodig zijn
Koppelings pedaal geeft veel weerstand
Grote kofferbak

Minpunten
Ruimte achterbank
rolgeluiden
geen handvat passagier


Problemen zover:
Geen technische problemen zover.

Het enige is dat de lak op de wielen los laat (schijnt een bekend euvel) die moet ik laten spuiten.
Verder een aanrijding and het achterscherm ( iemand reed in op mijn geparkeerde Celica) maar dat is netjes via de verzekering gerepareerd.

Voor de rest nog steed erg tevreden.
Het is nog steeds een zeldzame verschijning op de weg dus trek er nog steeds aandacht mee (kan ook omdat standaard uitvoeringen zeldzaam zijn)

De Celica is inmiddels de deur uit en heeft plaats gemaakt voor een Lexus IS250.
Een wereld van verschil. ik zal het "hardcore" karakter van de Celica wel missen.
Ik heb de gebruikskosten bijgesteld, aangezien dat de laatse periode zeer laag is geweest. de volgende eigenaar zal er nog jaren plezier aan beleven.
de eindstand was nabij 212000.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.