Toyota Celica 1.8 VVT-i (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Celica 1.8 VVT-i |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 17.000 km |
KM-stand laatst | 135.000 km |
ERVARINGEN
- 135.000 km
Wat is het keer op keer weer genieten als ik op pad ga met deze wagen. Ok, het is geen supersportwagen maar meer een sportieve GT. Deze auto kan een sportieve rijstijl heel goed aan, maar toch voelt hij zich meer op z’n gemak tijdens ritten op bochtige landwegen. Hard rijden op de snelweg is immers geen kunst!
Het is absoluut het beste wat je voor zo’n aanschafprijs in huis kan halen. Ga deze auto niet vergelijken met bijvoorbeeld een Nissan 350Z maar iets in zijn klasse en je zal zien dat deze auto echt de beste in zijn soort is. Het prachtige tijdloze design, de uitstraling en de betrouwbaarheid zijn slechts enkele punten die deze auto rijk is. De Celica heeft het vermogen om mensen te laten opkijken als je langs komt rijden of een gesprekje met je aangaan nadat je uitstapt. Kijk er ook niet van op als wandelaars in de stad stoppen om te blijven kijken als je ergens gaat inparkeren of uit komt rijden. En dan heb ik het zelfs over een standaard Celica zonder dikke bumpers of spoilers zoals de mijne. Dus zeg nou zelf, is dat niet bijzonder voor een ’betaalbare’ sportauto?
Het vermogen van 143pk op 1075kg is best pittig maar vandaag de dag niet echt bijzonder meer. Dat is jammer voor zo'n sportief uitziende auto. Wil je dus meer vermogen is de T-Sport absoluut het overwegen waard.
Wat ook jammer is van de '99-'02 modellen is het goedkoopuitziende interieur van grijs kunststof wat je eerder verwacht in een kleine budget auto. In het begin let je er nog niet op omdat de heerlijke rij eigenschappen en de ’looks van buiten’ alles meer dan goed maken. Maar na een tijd ga je er toch op letten.. Na de facelift in 2003 hebben ze het interieur zwart gemaakt wat al een stuk beter oogt. Het is jammer, want voorgaande modellen van de Celica hadden een stuk ’duurder’ uitziend interieur.
PROBLEMEN
- 135.000 km
Op kleine probleempjes na zoals vocht in de koplamp (bekend probleem van de T23) of een schoefje die ergens los is gaan trillen heeft de auto zelf geen problemen.
Motorisch gezien is de VVT-i van bouwjaar 1999 t/m 2002, dus pre-facelift, helaas een ander verhaal. Deze motorblokken (alleen de 1ZZ-FE! Dus niet de T-Sport!) hebben in deze periode een vervelende kinderziekte die zelfs tot vervanging van het motorblok kan leiden. De zuigerveren sluiten niet altijd voldoende aan op de cilinderwanden waardoor er olie langs kon en zo de kop en het uitlaat/katalysator traject flink vervuild kunnen raken.
Dit is bij mij helaas ook gebeurd. Omdat ik van de nood een deugd wilde maken heb ik vorig jaar het hele blok laten verbouwen. Resultaat is een 2.0 VVT-i. Voor meer info over wat ik heb gedaan met mijn blok: www.rideround.nl
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.