Toyota Camry 2.5 Hybrid Executive (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Camry 2.5 Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 67.500 km |
2022 Toyota Camry 2,5 Hybrid
- 6.150 km
Na een tijdje mijn eerste ervaring in de zogenaamde 'lease' wereld te hebben gehad, met een Peugeot 308 mocht ik uiteindelijk zelf een auto uitkiezen. Privé rijd ik alleen maar Amerikaans, op een paar uitzonderingen na in het verleden en daar heb ik zo mijn persoonlijke beweegredenen voor, maar helaas voor mij worden er eigenlijk geen 'echte' nieuwe Amerikanen verkocht in Nederland, en om met mijn eigen klassiekers te gaan rijden dagdagelijks 1000 kilometer in de week, is natuurlijk een optie maar die tijd heb ik gehad.
Dus dan ga je verder in de markt kijken, en kom je toch best wel veel leuke bolides tegen. Denk aan een Volvo S60, A4 of A5, en zelfs de Giulia... maar ik vond ze eigenlijk wat te sportief, stug en een vrij prijzig als ze eenmaal aangekleed zijn. Maar om een segment lager de gaan zitten vond ik eigenlijk toch maar niks. Dus toen ben ik systematisch gaan kijken wat er op de markt is. En in mijn achterhoofd wist ik het wel, want sporadisch zie je ze nog weleens rijden (oudere modellen en heel soms een nieuwe) de Toyota Camry.
Na wat reviews bekeken te hebben was ik eigenlijk redelijk enthousiast, wel was er een hoop gemopper over afwerkingen, gebruik van materialen, korte stoelen en nog meer wat de beste mensen konden verzinnen. Wel merkte ik op dat de auto voor een andere markt gebouwd is, het is namelijk een van de meest verkochte wagens in de States en dat idee kon mij wel bekoren.
Dus toen maar een proefrit geboekt. Eenmaal bij de Dealer aangekomen was ik zeer te spreken over de looks en grootte van de auto. En vooral van binnen heb je een zee van ruimte. Na een korte proefrit was ik toch stiekem wel een beetje verkocht. De doorslag was de combinatie van comfort, rust en toch een hoop pit dat hij met zich meebrengt, het is en blijft immers een van de weinige motoren die nog redelijk riant zijn in vergelijking met de concurrentie, het is immers een 2.5. Dus, we zijn voor de Camry gegaan!
En na een ruime 6000 kilometer verder, maar dan in de Camry naar mijn smaak. Dus een een grijs, champagne achtige kleur in combinatie met een crème leder interieur maakte het voor mij helemaal af. De auto is comfortabel, zweeft heerlijk over de weg. Hij is wel wat aan de zware kant, maar deinst totaal niet terug voor wat bochtenwerk en kan op zijn sloffen meekomen in Duitsland op de autobahn. Mijn gemiddeld verbruik is 5.5L op de 100 kilometer en dat zijn grotendeels snelweg kilometers. De CVT hoor je alleen bij stevig rijden, maar als je normaal met het verkeer meegaat of lekker relaxed rijd (wat ik het meeste doe) heb je er totaal geen hinder van, en schakelt hij gevoelloos heen en weer van elektro naar benzine en weer terug. Over de opties hoef ik niks te melden, alles zit erop en eraan. Het enige wat ik bij een eventueel volgende wel zal kiezen is een schuif/kantel dak. Hele grote nadelige dingen heb ik niet kunnen vinden, en zijn er denk ik ook niet echt. Het is net waar je voor wilt gaan maar een ding is zeker : Toyota heeft met de Camry een puike auto neergezet in het grote segment, voor een nette prijs!
Kortom het is een klein inzicht wat ik jullie geef vanuit mijn persoonlijke optiek. Wel is het leuk om terug te lezen dat ik de enige ben in Maart die voor de Camry gekozen heeft (feit).
Tevens houd ik jullie op de hoogte over de levensloop van de grote Toyota.
2022 Toyota Camry 2,5 Hybrid
- 21.250 km
Update : De eerste beurt van de 'grote' Toyota is inmiddels weer achter de rug. En zoals je van een auto van dergelijk kaliber verwachten mag : geen problemen.
2023 1 jaar Camry
- 67.500 km
Een update over de ervaringen met de Camry.
Na 1 jaar rijd ik er nog steeds elke dag met plezier in. De auto laat zichzelf nog steeds van zijn beste kant zien. Er heeft zich in totaal geen enkel probleem zich voorgedaan. Helaas is er wel iemand achterin gereden en duurde het erg lang voordat de Camry weer gemaakt was. Dit omdat de onderdelen (optische) slecht verkrijgbaar zijn.
Het enige wat ik zelf tegen ben gekomen is dat de kleine en grote beurten in de basis goed worden uitgevoerd. Echter is de interval van 90.000 kilometer voor de bougie`s erg lang. Ik heb ook gevragen deze te vervangen bij de aankomende beurt omdat ik het idee heb dat de auto af en toe wat inhoud.
Buiten die dingen om is het nog steeds een elegante en praktische auto prima voor dagelijks gebruik en vakanties. Het verbruik gemiddeld over de laatste 10.000 km is ongeveer 5.9 L/ per 100 kilometer.
Ik was zelf op het eerst wat sceptisch over de CVT automaat, echter heeft het tegendeel zichzelf bewezen. Op steile lange klimmen blijft de Camry in zijn kracht, plus het feit dat hij spaarzaam met de brandstof om blijft gaan. De mogelijkheid om terug te schakelen bij een afdaling is dan daarbij ook ideaal zodat je gewoon goed op de motor kan afremmen.
Grappig dat ik er nog steeds zo weinig tegenkom. Kortom een ondergewaardeerde aanrader.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.