Toyota C-HR 1.8 Hybrid Premium (2017)

autoreview

Toyota C-HR 1.8 Hybrid Premium (2017)

Signalement

UitvoeringC-HR 1.8 Hybrid Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst197.250 km
Lezerswaardering: 69%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 900 km

Motivatie voor aanschaf en eerste ervaringen.

Wat zocht ik in mijn nieuw aan te schaffen auto en wat vond ik hiervan terug in mijn nieuwe auto? De volgende punten:
- automaat
- zuinig i.v.m. mijn ongeveer 30.000 km per jaar. Liefst een gemiddeld verbruik van rond de 1/20, ga ook een verbruiks monitor bijhouden
- adaptive cruisecontrol
- LED verlichting, vind ik er voornamelijk erg mooi uitzien als je zo om je heen kijk bij andere merken
- minimaal ongeremt trekgewicht van 600 kilo, de C-HR mag 725 kilo geremt en ongeremt. Ben vooral ook nieuwschierig hou hij dit doet en wat het extra verbruik word. Zal een opmerking zetten in de verbruiksmonitor na een tankbeurt.

Eerste ervaringen.

Rijd ontspannen en relaxt. Rijd erg stil en rustig alleen bij het accelereren een duidelijke brom hoorbaar. Niet van het bekende CVT geloei, maar gewoon door een mindere isolatie van het motor geluid. Valt misschien ook wel extra op, doordat als hij op snelheid is, gewoon erg stil is. Het bekende CVT geloei vind ik daarintegen niet hinderlijk. Is alleen duidelijk aanwezig bij invoegen en snellere inhaal acties.

Been en hoofdruimte voldoende met mijn 1.90 meter. Ook op de achterbank alleen met instappen wel goed met het hoofd bukken, zoals bekend. Vanaf 1.95 meter word het denk ik wel krap met hoofdruimte op achterbank en bijrijders stoel.

Het zicht naar achter is vanwege het coupe model vanzelfsprekend niet geweldig. Maar tot nu toe geen problemen mee gehad. Het standaard aanwezig BSM systeem, is hierbij een goed hulpmiddel.

De afgelopen week ook ontvangst problemen met de DAB+ radio op mijn route gehad ( Roterdam en omgeving). Varierend van kompleet wegvallen van de zender tot het overspringen naar een andere zender. Geeft wel nog steeds dezelfde zender aan in het scherm maar gaat dan van Qnonstop naar een klassieke zender. Ook valt het volume van het geluid soms vanzelf erg ver terug.

Ook het RSA systeem uitgezet. Komt niet betrouwbaar over omdat hij soms helemaal geen snelheidsborden aangeeft of het bord van de naastgelegen parallelweg. En ook op het navigatiesysteem word de maximumsnelheid goed aangegeven. Voor snelheidsbeperkingen bij wegwerkzaamheden en dergelijke heb je het naar mijn idee ook niet nodig. Dit is meestal wel duidelijk aangegeven of zichtbaar.

Nieuwe voorruit

  • 6.600 km

Auto bevalt nog steeds zeer goed. Rijd ook met aanhanger erachter erg goed. Loopt dan nog steeds ongeveer 1/13.
Boordcommputer geeft t.o.v. de verbruiksmonitor 0,3-0,4 liter/100 km zuiniger aan.

Bij 1150 km kwam er een barst in de voorruit in de rechter bovenhoek en enige weken later ook aan de bestuurderskant. De barst zit alleen aan de binnenkant in de binnenste ruit. Schijnt een regelmatig voorkomend productiefout te zijn. Vandaag een nieuwe voorruit erin gekregen.

Als leenauto de, voor een grote gedeelte gelijk aan de c-hr, nieuwe prius meegekregen. Heb hier maar ruim 100 km meegereden.
Positief aan de prius t.o.v. de c-hr:
- veel stiller tijdens accelereren, motorgeluid lijkt beter geissoleerd
- DAB+ radio valt een maar een heel enkel keer even weg op Q-nonstop en verspringt niet naar een klassieke zender
- de adaptive CC reageerd beter en vloeiender op voorliggers
- zicht rondom
- meer ruimte op achterbank maar voorin niet noemenswaardig meer

Minpunten t.o.v. c-hr:
- overzichtelijkheid en bedienings gemak dashboard en instrumentarium minder (ben zelf ook geen fan van centraal geplaatst instrumentarium)
- zitpositie minder doordat de c-hr iets verhoogd is en ook zou, net als bij de c-hr, het stuur net iets verder op je aan moeten kunnen zodat de pedalen net iets prettiger te bedienen zijn, en bij het rijden op de CC mijn voet gemakkelijker naast de pedalen kwijt kan, voor mij persoonlijk
- grootste en doorslaggevenste minpunt blijft voor mij ook altijd nog het uiterlijk
- en ook niets gemerkt van het in theorie gunstiger verbruik maar ik heb dan ook maar een dag ermee gereden

Dus het eindoordeel is eigenlijk dat ik totaal geen spijt heb voor de c-hr gekozen te hebben i.p.v. de prius.

15000 km beurt

  • 14.500 km

Onlangs heeft hij zijn eerste beurt en de recall gehad.
Kosten €192 voor hoofdzakelijk olie en oliefilter verversen.
Bevald verder nog steeds erg goed.
Ook de ervaringen met het RCTA (rear cross traffic alert) systeem zijn goed en soms erg handig met achteruit uitparkeren en de weg op rijden. Alhoewel ik als het even kan achteruit inparkeer.
Het AHB (automatic high beam) systeem werkt over het algemeen vrij traag. Heb ik zelf verder geen problemen mee maar voor tegenliggers duurt het soms net te lang voordat het grootlicht automatisch weer dimt. Ga uitproberen of vuil op de voorruit van invloed is.
De radarsensor onder het embleem in de gril is wel erg gevoelvoor vuil of grote waterdruppels. Met als gevolg soms meldingen van een niet goed werkend radarcruisecontrol systeem en PCS (pre crash safety).
Ook storingen gehad in het navigatiesysteem. Varierend van een zwart scherm tot dat het systeem zelf de weg kwijt was. Dan was de locatie op de kaart 20-30 km verwijderd van de werkelijke locatie. Heb ik opgelost door een systeem update te downloaden op mij toyota. Stond daar niet echt duidelijk vermeld maar stond en werd wel mee geladen met het kaartconfiguratie programma. Op het scherm in het systeem in de auto werd het wel gemeld.

Update

  • 19.500 km

Eind oktober het navigatie systeem geupdatet.
Het systeem en de wegenkaart hebben een update gehad.
De wegenkaart is nu weer helemaal bij. De radio zender springt nog af en toe over ,en ook de ontvangst valt nog maar heel af en toe even weg ,over de afgelopen vier weken.

30000 km beurt

  • 29.100 km

Vandaag heeft hij zijn 30000 kilometer beurt gehad. Kosten € 363 voor de standaard 30000 kilometer pakketbeurt inclusief een hybride zekerheid controle. Word in het vervolg altijd standaard uitgevoerd. Verder geen problemen. Wel is er ook een fabrieks terugroepactie uitgevoerd in de vorm van een extra brug die voor de handrem knop geplaatst is. Dit om te voorkomen dat er kleine dingen onder de knop terecht kunnen komen.
Sinds de laatste navigatie update is er wel een klein probleem met de navigatie. Iedere keer na het opnieuw opstarten wil hij zichzelf aanmelden bij coyote. Wat niet lukt omdat ik daar geen abonnement voor heb. Met als gevolg dat ik iedere keer de melding weg moet drukken dat ik naar toyota.com moet gaan om mezelf hiervoor aan te melden. Voorzover ik begrepen heb, is dit een flits service. Heb hier nog geen oplossing voor gevonden dus ik hoop dat het na een volgende update ook weer verdwijnd.

Tweede nieuwe voorruit

  • 36.000 km

Onlangs is onder garantie een tweede nieuwe voorruit geplaatst. Schijnt een enkele keer voor te komen dat de ruit voor een tweede keer scheurt.

45000 km beurt

  • 44.800 km

Vandaag 45000 km beurt laten geven. Gewoon standaard beurt met verder geen bijzonderheden. Kosten €217.

Terugroepactie

  • 47.000 km

Onlangs de navigatie weer geupdated naar de nieuwste versie van vorig jaar oktober.
Ook vandaag de terugroepactie aan de bedrading van de vermogensregelaar uit laten voeren. Er is een verdikking om de kabel aangebracht.

Sterretje

  • 49.033 km

Onlangs sterretje in de voorruit laten repareren. Zat midden in het gezichtsveld en daarom mocht ik, ook vanwege de grote, een nieuwe voorruit laten plaatsen. Want het zou na reparatie nog zichtbaar blijven en eventueel hinderlijke reflecties kunnen geven. De ster is na reparatie nog steeds zichtbaar als je het weet en er naar gaat zoeken. Maar voor mij niet irritant en om er nu een derde ruit in te laten zetten leek mij ook niet alles. De huidige is met alle weertypen en temperatuurs wissellingen nog steeds scheur vrij gebleven.

60000 km beurt

  • 61.000 km

Onlangs de 60000 km beurt uit laten voeren. Niets bijzonders gewoon het gebruikelijke en een nieuw setje ruitenwisser bladen. Ook is de kaartupdate van het voorjaar 2019 geplaatst. Had vorig jaar zelf de najaars update geplaatst. Het coyote probleem is nog niet over maar het overspringen naar een andere zender lijkt nu wel helemaal opgelost. Alleen gaat nu nog wel het geluid zachter als het onvangst minder word. Kosten van deze beurt €390.

75000 km beurt

  • 75.490 km

Vandaag de 75000 km beurt uitlaten voeren. Was gewoon een standaard zonder bijzonderheden. Kosten € 251

90000 km beurt

  • 90.560 km

Vandaag de 90000 km beurt laten geven. Ook de ruiterwisserbladen en de banden zijn vervangen. Dit word mijn eerste nieuwe set banden en heb er nu michelin cross-climate onder laten zetten. De kosten waren in totaal voor deze beurt en banden €1525.

105000 km beurt

  • 104.000 km

Vandaag de eerst APK gehad en een kleine 105000 km beurt. Verder geen bijzonderheden te melden en de kosten waren €181.

120000 km beurt

  • 119.500 km

Vandaag weer voor een grote beurt naar de garage gebracht. Kosten €383 en verder geen bijzonderheden.

135000 km beurt

  • 135.605 km

Vandaag 135000 km beurt uit laten voeren. Inclusief nieuw interieur filter en een achterband laten proppen (zat spijker in). Tussentijds zelf nog een setje nieuwe ruitenwisserbladden er op laten zetten (€72,65) ,zijn beter dan die van de dealer . Kosten €327,50.

150.000 km beurt

  • 151.000 km

Vandaag de 150.000 km beurt laten uitvoeren. Kosten €467.
Als enige bijzonderheid stond er nu op het formulier van de hybride health check stond er bij het kopje opladen hulpaccu:

Ondanks dat de hybride health check succesvol was, hebben we een vermindering in prestaties van de conventionele 12V accu gedetecteerd. Raadpleeg uw onderhoudsadviseur.

Waarom is mij hier niets over verteld toen ik de auto op kwam halen en waarom moet ik dit thuis zelf lezen? Is de melding toch niet ernstig genoeg voor om de accu te vervangen? Of moet ik eerst start problemen ervaren.

165000 km beurt

  • 165.001 km

Vandaag de 165.000 km beurt laten uitvoeren.
Op het vervangen van het achterste ruiterwisserblad na , geen bijzonderheden te vermelden. Kosten €370.

180000 Km beurt

  • 182.000 km

De 180000 km beurt uit laten voeren. Op een paar nieuwe cross-climate's voor na, niets bijzonders te melden. Kosten €1285.

195000 Km beurt

  • 197.250 km

Heeft zijn 195000 km beurt gehad. Kosten € 331 en verder geen bijzonderheden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota C-HR

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.