Toyota C-HR 1.2T Dynamic (2017)

autoreview

Toyota C-HR 1.2T Dynamic (2017)

Signalement

UitvoeringC-HR 1.2T Dynamic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 46%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toyota C-HR

  • 54.000 km

Na 13 jaar met de Toyota Corolla verso wilden we weer een hoogzit benzine of een suv..
We hadden we eerst en vooral, de Qashqai N-Connect op het oog, bijna full option met dakrails en vensterdak, ook met 1.2 T motor, hoge zit, mooi design en mooi interieur, maar de vele Renault parts en motor erin + gebouwd in de UK, schrikte ons toch teveel af, deze auto is geen echte japanner meer .. en toch zie je nog veel oudere Qashqais als nieuw rond rijden.. de productie is nu ook al een 3 jaar op gang, dus zouden alle bugs eruit moeten zijn ook toch ?? .. bijna de nieuwe versie ook, altijd mooier..

Veel kortingen bij Nissan hier: liever veel verkoop en beloop zonder veel winst en dus een erg lage prijs voor wat men krijgt, in ons geval slechts 20.240 euro ( : - 4600 korting, - 3500 euro voor deze oude Toyota Verso 2003.. bij andere merken: 1.000 - 1.500.. !), met 5 jaar gratis onderhoud + eeuwige technische bijstand!
= lage prijs voor een auto van eigenlijk toch = + 28.000 euro bruto.. en goedkoper bij de officiele dealers tegenover bij Cardoen..

De Mazda cx-3 interesseerde mij ook: lijkt wat klein en smal, maar in werkelijkheid lijkt hij toch bijna zo groot als een vw golf, ok ..als men bijna nooit iets te groot moet vervoeren..
De auto is sterk, ongelooflijk mooi, superieur interieur, compleet met mooie velgen en bling stukken, en niet te duur in de Play uitvoering
( de versie onder de full option "Pure Edition", die alleen al de veiligheidselectronica en gps meer heeft ) à 20.500 euro netto - 1500 overname..= 18500 euro
De 2000 cc motor brengt wel een groot inschrijvings/rijtaks nadeel, zo'n 450 euro taks (die ik niet wou betalen aan de staat), tegenover 165 euro rijtaks voor 1.200 cc turbo motoren.. maar met wat ingehouden temperament, verkrijgt men een idem, of zelfs kleiner, verbruik van +- 6.5 l./100 en is toch sportief rijden nog mogelijk..
Zo'n 5000 euro minder duur dan de C-HR met +- dezelfde opties, mooiere velgen en meer chroom , mmh ?
.. zeker wel het overwegen waard als je het mij vraagt..

Na jarenlang een echte Mitsubishi adept te zijn geweest, alleen al voor de robustheid, ook de laatste versie van de ASX weer gaan bekijken, maar er is niets veranderd behalve de neus..
Nog altijd te luid binnen in, vanwege de motor en rijgeluiden, en ook nog een onaangename motor op toeren die ook geen koppel heeft en dus niet bij de auto past, springerige achtertrein, plastic voorvleugels, kleine koffer, holle "blong" als je de deuren sluit, harde kinder surprise plastics.., stuur met veel speling rond het middenpunt.. : nee dus, te slecht ontwerp, vind ik echt spijtig.. anders mooie auto, robust, verbruikt weinig en stuurt toch nog lekker..
Hopelijk is het nieuwe model beter.. maar waarschijnlijk weer duurder dan.. (werd bewaarheid ondertussen..)

Idem de Hyundai Tucson: zeer mooie auto, ruim, goede afwerking maar wat log, met dikke banden en met een "oudere" 1600 cc motor en daardoor veel verbruik, minimum 9 l./100.. die ik ook niet wilde betalen, de voorste kopsteunen komen ook echt veel te ver naar voren ? en geven nekpijn..

De VW Golf Sportsvan interesseerde mij ook , maar het interieur vond de vrouw niet modern genoeg ??
.. spijtig, mooie auto nochtans in Highline uitvoering, en keuze uit 1.2 TSI of 1.4 TSI motoren + vele carrosserie kleuren.. maar .. de vele motor problemen van VW, slechts enkele jaren geleden, slechts 2 jaar garantie en hun totaal gebrek aan verantwoordelijkheidszin tegenover het klienteel, moeten toch iedereen serieus doen twijfelen.. !!!
en ik had hier ook nekpijn na 5 minuten rijden met de hoofdsteunen ( ? wiplash gehad).

Idem Opel Mokka: met de oude versie gereden en niet onder de indruk, reed wat onzeker in rechte lijn, wat schommelen door korte wielbasis, hardere vering en een interieur met teveel verwarrende knopjes, de 2017 X- versie op hetzelfde chassis, is véél beter en mooier !

Tevens met de Honda Jazz en H-RV modellen testritten gedaan, altijd fan geweest van de Jazz :
.. wat ontgoochelend, hevige tegenstand van de vrouw ivm de jazz ?, de H-RV was ok voor haar, maar toen niet zo voor mij .. de styling van de modellen, vooral het interieur en ook wel de carrosserie niet echt 100% naar onze smaak, wat uniforme world design, rare velgen, versies met wat te weinig opties of te duur met opties, ook was er nooit een 1500 benzine beschikbaar om te testrijden
ok, persoonlijk, zou ik de H-RV toch een kans geven, omwille van de beschikbare ruimte, en ook de jazz omdat ik hem persoonlijk ok vind..
De Jazz voeldt wel aan als een wel erg licht autootje, als je van een wat zwaardere wagen komt..
Tevens hebben de Honda motoren echt geen koppel, zodat alleen hoge toeren en veel schakelen overblijven om enigszins vooruit te gaan, de 1600 diesels zijn wel ok ..

Na het beeindigen van Honda Belgie is de situatie in 2017:
nabij het Brusselse, slechts enkele garages, die afhangen aan de telefoon van een firma in Frankrijk.. en in Vlaanderen, zijn de garages afhangend van de Duitse importeur ? wtf..
.. resultaat: duur, bijna geen kortingen, slechts 1.000 euro overname van de oude auto, garages veraf + doffe motoren en wachttijden van +- 8 maanden.. niet ideaal om veel verkoop te realiseren..

Zeer spijtig voor het merk, ik denk dat ze 10 maal meer zouden kunnen verkopen, indien turbo motoren en slimmere verdelers politiek..
ok, de turbo motoren komen eraan..
.. idem voor Mazda: meer garages nodig, ze liggen veel te ver uiteen.. ik ga geen 4x 20 tot 35 km omrijden voor een onderhoud
Echt domme keuzes soms van de verdelers, die de verkoop volledig nekken, zonder dat ze het zelf inzien.

Belangrijke keuze tegenwoordig, een nieuwe auto kopen.. Wat ik kan aanraden: denk er gerust enkele maanden zelfs 1 jaar over tot je echt 100% zeker bent van uw keuze, en doe zeker 3 lange testritten, of beter nog : huur de auto liefst een hele dag..
Ook moet men er rekening mee houden dat binnen weinige jaren, waarschijnlijk veel kan veranderen in verband met electro aandrijvingen en de toelating om steden in te rijden met sommige autos..

Ok, voor mij geen duurdere hybride mogelijk, nu dus al 2-3 proefritten gemaakt met de nieuwe Toyota C-HR 1.2T in Center/Dynamic uitvoering..
Ik vind het op "het eerste zicht", gewoon een nieuwe mooie speciale auto, ook het interieur, een wat racy achtereind met multi spoilers, misschien te speciaal voor sommige mensen.. net een RAV coupé
Ik was wat bang voor het zicht naar achter, maar valt mee, de ganse achterruit is toch goed zichtbaar in de binnenspiegel, juist het zicht naar achter opzij is natuurlijk belemmerd, maar alle versies hebben wel een achteruit camera en radar ogen meegekregen.. (de gewoonste versie toch ook niet ..)
De wagen rijdt heel strak en stuurt vooral heel snedig, als een kart, zit goed en men hoort niet te veel lawaai van specifieke bron, snel op 90, of 130 km/u op autobaan en redelijk pittig op toeren denk ik.. geen echte sprinter maar ok, verbruik waarschijnlijk +- 6.7 l. ? en slechts 165 euro rijtaks per jaar/ toch 325 euro BIV.
Dus schijnt voor mijn vrouw en ik, naast de Quasqai, de ideale auto:
weinig taks, weinig verbruik, niet te klein, niet te groot, robust, speciaal genoeg, koffer en plaats genoeg (voor 2, + 2 eventueel achteraan)
Geproduceerd in Turkije, maar toch Toyota Japan kwaliteit ! ( 5 jaar garantie, 5 jaar assistance en nu aktie 5 jaar onderhoud + alle parts, behalve de banden... )

Waar ik minder van te spreken ben zijn de hoge prijzen en de versies politiek:
ik vind alles wat te duur geprijsd voor toch een kleine wagen eigenlijk..
Ok, men betaaldt nog voor kwaliteit hopelijk.. de laklaag ziet er in ieder geval super uit zoals bij duitse wagens

Men laat ook testrijden met de upper versies van + 30.000 euro, die er super uitzien en alle opties tonen...
De gewone center versie echter komt met andere niet zo leuke velgen, men kan er andere in optie nemen, maar die zijn ook niet zo ideaal en kosten + 1600 euro : deze auto vraagt naar de grote velgen met ook een extra fijn design en zwarte accenten.
Ook de zwartgetinte achterruiten en de chroomlijn onder de vensters ontbreken, die is hier zwart rubber, ..
Idem in het interieur, geen start/ stop button, geen opvallende kleurenband meer over het dasboard, hier onopvallend Coal black, geen contrast in de deuren
Tevens geen lakverf op de pookbak, op de portieren aan de vensteropeners en op de vensterstijlen, geen zwart-gerookte led lichten, geen sensoren...
dus infeite alles ontbreekt van wat de dure versie zo attractief maakt en chic, en toch al real 27.500 euro !.. de hybride: + 3.000 euro
Bij andere merken heeft men dan nog extra chroom sierlijsten a gogo binnen en buiten, hier dienen we die ook in nog optie te kopen..

Ok, sommige kopers zullen hier waarschijnlijk geen probleem mee hebben.. of de high grade versies kopen
Dus degelijk materiaal, maar in de basis versie wat karig uitgerust, voor de prijs, tegenover de concurrentie in dezelfde prijsrange.. eerder een Cx-3 of de Nissan Juke ( Belle en het lelijke Beest) of de Audi Q3/Q2 of de kleine Range Rover, dan de Qashqai zou ik zeggen, gezien de vormgeving, luxe en de grootte van het interieur..

Niet voor de C-HR, maar wat mij opvalt met de testritten van moderne autos is, dat ze meer lawaai lijken te maken in het interieur dan autos van pakweg 10 jaar terug..?
En de SUV mode ? : iedereen zoekt om 0.2 l. minder te verbruiken, zelfs het reservewiel moest eraan geloven, en SUV's met hun dikke banden/velgen en hoge carrosserie, verbruiken 1 à 2.5 liters meer !! en dat kan ons dan niets schelen, als we maar goed zitten, raar..!
Hoe gaat dat nog samen gaan met super economische/lichte electro autos binnenkort ??? SUV op uitsterven ?

.. Ok, auto besteld 31/01, de Center / Dynamic 1.2T uitvoering in Metal stream gray, met bestuurders pack dan maar.. ( gps, startknop, leren stuurtje, inklapbare spiegels met enkele veiligheids electronica: sensoren voor achterkomend verkeer, ...): 25.300 euro netto - overname verso à 2.000
Levering voorzien voor eind april met wat geluk
..........................................................................................
Auto in bezit genomen 21/04..

eerste 1200 kms

  • 1.000 km

...........................................................................................
1200 km gereden tot nu toe..
ja, dit zijn slechts eerste indrukken :

Leuke 1.2 T motor: bij gemoedelijke rijstijl, rijdt hij heel zacht, stil en soepel door het redelijk koppel op de laagste versnellingen vanaf +- 1400 toeren, bij bitsigere rijstijl, inhalen en ook op de hoogste versnellingen de toerenteller misschien beter boven 2500 houden
Bij plots plank gas, gebeurt er niets voorlopig.. en voel ik een echt vermogensgat .. ?
Redelijk geleidelijk optrekken schijnt de boodschap.. ik moet nog aanvoelen en verkennen hoe best te rijden..
De motor moet ook nog volledig inlopen, maar men zit al zeer vlug op snelheid en op 130/uur op autowegen, veel vlugger dan een wat zwaardere Quasqai 1.2 dunkt mij.

De versnellingsbak : werkt zeer soepel, en zonder de minste hapering, nice..
De Toyota cruisecontrol schijnt slechts vanaf +- 50 km/uur te werken, niet vanaf 30 ? dus niet zo practisch lijkt, of is het de voor mij nieuwe, adaptieve autocontrole die me parten speeldt.. nog uit te proberen.
De electrische handrem had ik liever niet, ik vind het een vervelend en onnodig syteem, maar ze werkt tot nu toe correct

Super goede remmen , pakken stevig aan
en zeer zacht sturen, heel direct met weinig weerstand op lage snelheid, zeer korte draaicirkel.. leuk
Verbruik: op 250 kms= 8.8 l., op 500 kms : 7.7 l.
op 1000 kms met allerlei werkverkeer, redelijk kalm rijden met de helft 15 kms snelweg met veel opstoppingen : 6.7 l. Heden ritje geprobeerd van 16 kms gewoon op landwegen : 5.9 l./100, dus zeer tevreden ..

De achteruit camera werkt ok
De driverspack optie is absoluut aan te bevelen, om niet te zeggen een must ! : Gps, startknop, leren stuur, C-HR hollogram op de grond s'avonds bij het openen van de portieren vanuit de spiegels!.. Deuren sluiten door met een vinger over 2 streepjes op het portier te aaien, spiegels sluiten..
Maar de sensoren voor achterkomend verkeer zijn de grootste plus.. een lampje gaat branden in de spiegels als binnen de 10 meter een auto langszij komt, of er klinkt een signaal als een onmiddelijke botsing mogelijk lijkt of als een persoon zich achter de auto bevindt of iets dat te snel op je afkomt vooraan .. zeer geruststellend
Ik had ook graag parkeersensoren vooraan gehad, want de snuit is niet goed zichtbaar bij parkeren door zijn hoogte..

2x3 led lichtjes zichtbaar bij het rijden bij de center uitvoering.. Ik vind ze zoveel leuker dan de led versie! net een Porsche suv. . de lichtblokken zijn helder, tegenover de LED blokken die een v-split tonen en black-gerookt tonen..
Automatische lichten gaan aan bij het doorrijden van tunnels, automatische hooglichten mogelijk, km plaat herkenning, city automatisch remmen, adaptieve cruisecontrol
De laan herkenning werkt heel soepel met niet te luide blieps(men hoort ze nauwelijks met de radio aan)
en een zachte tegenstuur trilling in het stuur bij overrijden van een doorlopende witte lijn.. nice

Toch wat moeite te gewennen aan de maten in het interieur :
.. Op het eerste zicht, lijkt alles wat kort bij binnenin voor een auto van dit formaat.. het voeldt aan alsof men in een kleinere auto rijdt dan in de meeste suv's, met die digitale middenconsole erg nabij gepositionneerd, ook door het zwarte plafond en vensterstijlen is alles wat donker, en het is een coupé... Moet toch effen wennen..
De bestuurder zit echt royaal voor de zeer mooie tellers, de voor-passagier voeldt zich ietwat stiefmoederlijker behandeld.. hij heeft wat minder zicht op de digitale info
en de dash uitloop met handschoenkastje reikt toch nogal ver naar hem toe, en eindigd in een halve ovaal voor de knieen.. Hierdoor heeft een persoon van normale lengte, de neiging zich iets meer naar achteren te schuiven dan de bestuurder om zich ok te voelen, waardoor de eventuele achterzitter dan weer wat minder beenruimte krijgt..
Tegenover een Mazda Cx-3: meer breedte, iets meer beenruimte, grotere koffer bij stoelen normaal, kleinere koffer bij stoelen platgelegd..

Er zijn echt heel weinig bergruimtes voorhanden : alleen het onhandige geplaatst handschoenkastje, en 2 ronde potjes voor en na de pook, plus de een-vaks midden console..
Niets onder de zetels, niets opzij van de dashboard, of voor de zonnebril in het dak, wel een vakje gevonden voor de bril onder het dashboard voor het voorste potje..
In de deuren: alleen 2 kleine vakjes, eentje voor een vod of prullaria, en eentje voor een drinkfles van klein formaat

Eveneens geen aangenaaide opbergzakken achteraan de voorzetels.. dus ook voor de achter passagiers samen met de clostrofobische raampjes, weinig luxe :
geen opberg mogelijkheden, geen aansluitingen, rest alleen 1 nog kleiner vak in de deuren als vooraan ? .. anders plaats genoeg achteraan voor passagiers

Geen reservewiel : alleen een compressor van 20x12 cms en een spuitbus, en fabrieksbijstand..
De koffer ruimte is redelijk groot, de achterklep gaat nogal hoog open voor kleine mensen.

De ophanging toont zich meestal ok, alles wordt redelijk uitgefilterd, alleen op sommige wegen, op lage snelheid, en met veel kleine oneffenheden, zoals banen met voegen van betonplaten of kleine kasseien, werd ik in het begin voortdurend heen en weer geschud ?, ook forsere oneffenheden geven meestal een hard voelende terugslag, dus de vering is ok maar wel wat sportief hard

Wat moeilijke klimaat regeling lijkt :
Het voeldt snel te warm aan in het interieur.. vooral boven rond het hoofd en borst, regeling misschien ook nog uit te vissen.. De verluchtingsgaten moeten best op de middenste stand, wat ventilator en airco bij warm weer. De airco zou nano geregeld zijn om vloeistof in de lucht te verkrijgen.. ?

Het volume van de radio moet wat luider gezet worden tegenover andere autos die ik gehad heb, om goed hoorbaar te zijn, zeker op usb ?, maar de geluidskwaliteit lijkt wel ok dan.. geen cd-speler meer..
De gps lijkt ok, alleen wat andere grafiek, minder sympatiek dan een echte Tomtom die ik had, verwittiging van snelheidsradars al van 500 meter afstand tevoren, ook heb ik voorlopig nog geen mogelijkheid gevonden, om het gps systeem uit te zetten als ik de weg toch weet, voor men het ingestelde adres bereikt, gelukkig kan de stem uitgezet worden..
..maar dit zijn allemaal nog eerste contact gevoelens met een totaal andere auto !

De afwerking is excellent :
De deuren slaan met een krachtige "bonk" toe, naden ok, geen kraakjes, interieur niets aan te merken en zachte materialen, goede zetels, leuk lederen stuurtje..
Men waant zich echt in een Audi..
Het voelt instinctief aan dat Toyota een onberispelijk meesterwerkje heeft willen neer zetten, met schijnbaar weinig fouten !..

De design is leuk om te zien, vooral het agressieve front en de racy achterkant met de spoilers en wanneer men de auto ziet rijden. Het absolute zijkant zicht, is wat rommelig met de overgang fr. to rr. met veel hoeken en kanten, eigen aan coupés.. maar in het algemeen tegenover een Nissan Juke, echt wel 20 maal mooier en harmonieuser...
Alleen soms ongerust over wat, als de carrosserie uitgedeukt moet worden na een ongeval met al die vormen,
ook zijn sommige passagiers niet zo tevreden achteraan met het beperkte uitzicht

Zoals al gezegt hogerop, bij de center uitvoering, en in een lichte kleur, passen de wat oubollig uitziende zilverkleurige 5-spaak velgen niet echt bij de wagen vind ik, beter is het half-om-half zwarte velgen te kiezen, of een hogere versie, of beter een donkere carrosserie kleur, ..

verder..

  • 3.800 km

Heden 3800 kms gereden met de C-HR 1.2T..

De auto lijkt meer een Lexus mini-SUV waar men dat label niet op durven zetten heeft.. wat een afwerking en luxe
De motor komt al enige tijd mooi los en de acceleraties worden echt vinnig, ik ga al tot +- 3500 toeren.. veel vlotter en wendbaarder als een Quasqai vind ik..
Wel een vreemd duaal gevoel van snelheid:
Men vindt dat 70 of 130 km/uur zeer vlug op de teller verschijnt, maar ook krijgt men geen echt gevoel van snelheid: is dit 70 of 130 ?? net 50 of 110, en wanneer men 50 rijdt, en zeker bij 30, heeft men het gevoel bijna stil te staan..
Waarschijnlijk komt dit door de hoge neus of de jet-like cockpit..

Ik moet er wel aan gewoon worden dat bij plankgas geven de motor helemaal niet onmiddellijk reageerdt, maar volledig inhoudt, totdat men langzaam gas geeft, en altijd met 0.5 seconde wachttijd en een gevoel van "electronische regeling", don't like it at all !! maar men wordt eraan gewoon na enige tijd... met de Mazda 6 1800 ben ik gewoon dat de wagen onmiddellijk reageerdt..

Maar men mag zeggen dat dit zeker een super leuke auto is om mee te rijden:
Heel direct sturen zonder de minste speling, tegelijkertijd heel zacht en sportief, een zeer vlotte versnellingsbak, super "electronische" remmen
en een mooi koppel dat beschikbaar is van +- 1400 toeren, zodat men meestal niet teveel moet schakelen:
in 5e versnelling bij 60, 6e al bij 70: de motor past wel bij deze moderne auto.
Ik zag juist een filmpje op YouTube waar men 220 km/uur rijdt met de 1.2T ! .. met wind mee en bergafwaarts welliswaar en à 5.250 toeren

Het verbruik blijft zoals al gezegt: erg kalm op gewestwegen = 5.8l., normaal werkverkeer 36 kms met 1/2 autowegen met opstoppingen= doorsneeverbruik toont 6,8l./100, soms bij vertraagd verkeer 6.2l....niet slecht.
Bij vlottere rijstijl gaat het vlug naar en boven 7,3 l./100
maar men mag zeggen dat men een heel laag verbruik kan najagen, als men wil..

De kleur Metal Stream Gray voeldt erg aangenaam aan, een soort licht-medium metaalgrijs met een lila tintje erin.
De interieur styling is toch super te noemen, zeer goed afgewerkt en zachte materialen, geen kraakje te horen, mooie stijl, infeite veel plastic, maar van goede kwaliteit en met de speciale vormen merkt men het zo niet..
De bekleding van de zetels zien er weer robust uit, zoals altijd bij Toyota, de kopsteunen zijn mooi geintegreerd .

Ik heb wel opgemerkt dat de overige Toyota's in de toonzaal , er nu nog meer erg gewoontjes en niet zo stylish uitzien dan vroeger.. niet zo'n goede zet in dat verband, de C-HR..

Stille auto, ook de ramen gaan geruisloos naar beneden, enz., alleen bij het optrekken wat sportief motor geluid.
Men krijgt er de vlotte vrijlopen van de E-autos natuurlijk gratis bij
Bij hevig regenweer hoort men soms wel het spatten in de wielkasten.. slechte demping dan..
De ophanging is degelijk en in normale omstandigheden zacht genoeg, maar is sportief te noemen: in putten of bij het overrijden van wat uitstekende hindernissen voeldt men duidelijk een korte smak, zeker op lage snelheid.. maar waarschijnlijk betere wegligging hierdoor in bochten bij sportief rijden
Ook schijnt de schokdemping zichzelf in te lopen: de vering schijnt zachter te worden, of is het gewenning ? Ik vind het goed zo nu..
De kuipzeteltjes zitten comfortabel en sluiten mooi aan rond het lichaam.

We moesten wel echt alles aan deze speciale auto wat gewoon worden, de styling, de binnenruimte, en ook de uitgebreide electronica regeling.
Om in de menu te gaan bij stilstaande motor of de radio te laten spelen, moet men 2 keer duwen op de Start knop.
Met de tijd ontdekt men wel dat het systeem toch eenvoudig en redelijk logisch ineen steekt, maar oudere of eenvoudige personen zouden kunnen problemen hebben en moeten alles gewoon in de garage laten regelen.

Veel van de electronica heb ik trouwens uitgezet :
de automatische ruitenwissers, de automatische high beam lichten.. ik zou ook de gewone verlichting willen uitzetten : als men onder een korte spoorwegbrug rijdt, gaan de hoofdlichten telkens aan.. onnodig
Ook de laan erkenning met de bliepjes en correcties gaat snel vervelen, ondanks zijn discretie: alleen op lange afstanden of bij vermoeidheid, zet ik het weer op..
alleen de verkeersplaten herkenning blijft interessant..

De adaptieve cruise control vind ik persoonlijk eveneens onaangenaam, hij werkt wel zeer correct: korter achter een voorligger voeldt men de wagen vertragen en zelfs remmen.. maar ik vind dat echt vervelend op snelheid en gebruik de cruise niet meer op de snelweg, alleen waarschijnlijk bij files..
Men kan wel nog zelf gas geven en daarna op de geregelde snelheid terug komen, en ik kan in het menu de afstand tot de voorligger nog verkleinen..

.. Maar een auto is gemaakt om te rollen, niet om af te remmen.. en soms kan het tot gevaarlijke situaties leiden als de auto plots uit zichzelf afremt.
Het gebeurde niet zo lang geleden op terugweg van de zee, toen ik strak wilde inhalen van het 2de naar het 3de rijvak op de autostrade en de radar de betonnen afscheidingsmuur als een voorligger zag en redelijk hard begon af te remmen.. Freaky: gelukkig was er geen andere wagen achter op

Persoonlijk vind ik deze systemen nooit 100% betrouwbaar..
Ik regel dit alles gewoon liever zelf...
Het city auto brake system had ook een paar maal last van kuren, en zag schaduwen in nauwe straten ofzo aan voor mogelijke hindernissen en bliept dan tevergeefs..
Wat bijv.als het begint de sneeuwen met de vlokken ??

Tja, moderne autos met hun electronica ? :
Ik vraag er niet achter, en vind het meestal volkomen overbodige luxe, ik had liever nog een simpele auto met weinig electronica die niet kan stuk gaan, een normale reserveband en een normale radio met cd en usb,
maar de fabrikanten hebben duidelijk het doel voor ogen, van de volledig automatisch rijdende auto ??, die ze door onze strot gaan duwen, willen of niet, en wij zijn de proefpersonen voorlopig..

Maar hoeveel gaat het kosten als de hele boordcomputer stuk gaat of een virus oploopt ?? of als men ongelukkig kortsluiting maakt..
Of wat met de electronische sleutel, startbutton en handrem, als de batterij plots de geest geeft ?? En kan men zelf nog wel de batterij vervangen zonder bang hoeven te zijn de electronica te killen?
.. Men mag er niet aan denken

verder

  • 11.250 km

Eigenlijk niets meer toe te voegen .. alles werd gezegt hierboven en de teksten werden voortdurende bijgewerkt en verbeterd
Het verbruik blijft immer 6.8 l/100 bij normaal gebruik.. vlug 7.3l. bij wat wat brusker rijgedrag
en de vering lijkt nu zachter, misschien gewoon geworden ?
.. de Corolla verso was wel erg comfortabel geveerd..

Upgrades

  • 13.500 km

Upgrade gehad van stukje plastiek voor de rem handle, zodat er niets kan onder vallen, bericht van nog een upgrade

De hybrides moeten schijnt een grote langdurige (bijna 2 weken out) upgrade onderhoud krijgen in verband met de hybride electronica ??

1ste onderhoud upgrades

  • 14.500 km

Eerste onderhoud gehad aan 14.500 kms.. gratis, want in verkoop pakket inbegrepen voor 5 jaar..
Er werd ook een tweede upgrade gedaan, van de motor chip.. de auto zou zuiniger moeten rijden nu ?
Test bij het eerste rijden, en oh oh, leuk, de auto lijkt veel vlotter weg te rijden in de tussen versnellingen.. Fabrieks chip tuning gehad dus, 5 pk meer..? Mijn vrouw, die meest met de auto rijdt, had ook minder verbruik: soms 6.5 ipv 6.8l. gemiddeld..
maar ikzelf schijnbaar van 7.3 l. naar 7.7 l. ofzo ?? .. door plezieriger rijden zeker.. Of misschien werd de tuning afgestemt op de rijstijl van de gewone gebruiker, zij houdt zich secuur aan de snelheidslimieten en rijdt erg rustig

plus en mins van de 1200 turbo

  • 25.000 km

Pluspunten:
- afwerking, Lexus-Audi kwaliteit
- rijpositie chauffeur , dashboard
- mooi modern design
- de 3 Porsche ledlampjes op de frontpartij van de basisversie
- robuste mechaniek
- stuurdt als een kart en korte draaicirkel
- super (electronische) remmen
- zeer vlotte versnellingsbak
- lage taksen en verbruik
- extreem weinig foutjes in het ontwerp, goede auto

Minpunten:
- motorregeling op last voelt erg electronisch aan en onaangenaam indirect , (op SPORT zetten na inlopen ?)
- motorkracht niet hoog genoeg voor echt sportieve rijders, voor anderen zeer ok
- nog redelijk hoge CO2 motor
- zicht naar opzij achter
- plaatsen achter en voorpassagier niet optimaal
- geen opberg pockets in het interieur
- veel opties betalend en auto duur(maar voor kwaliteit)
- de velgen van de standard versie

4 jaar

  • 45.000 km

4 jaar oud...
deze middag in panne, starte niet meer..
nieuwe batterij gekregen van Toyota !
verder, beschouw deze auto nog steeds als misschien wel de beste ooit van kwaliteit..
verbruik 7.3 l. normaal, op autostrade à 125 km/h slechts 5.6 l.

0,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota C-HR

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (60)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.