Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style (2019)

autoreview

Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style (2019)
Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style (2019)Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style (2019)Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style (2019)Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style (2019)Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style (2019)

Signalement

UitvoeringC-HR 1.8 Hybrid Style
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst90.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Coupe High Rider

  • 7.000 km

De zoektocht
Na 5 jaar een Fiat grande Punto, vond ik het tijd om mezelf eens te verwennen met een andere auto.
Ik ben bijna 2 meter, dus de eis was dat hij groot genoeg moest zijn. Hoe klein de Punto er ook uit ziet, deze gaf heel veel ruimte voor mij als bestuurder, meer nog dan de CHR. Ik was ook opzoek naar iets hogers en 5 deurs. Zo kwam ik bij een aantal auto’s uit met elk hun plus en minpunten. Ik ben begonnen bij de Toyota CHR, omdat ik het design erg mooi vind, maar eenmaal in de auto te zitten viel me de ruimte als bestuurder tegen dan wat ik in eerste instantie had verwacht. Ik ben toen verder gaan kijken bij andere merken.
Nissan Juke is me net te klein en de Qashqai vond ik niet spannend genoeg. Hoewel ik niet merkgetrouw ben, trekt een Franse auto mij niet echt, dus die vielen ook af, al vind ik de Peugeot 3008 wel mooi gestyled. Fiat 500xl, een leuk wagentje om te zien en weer heel anders als de Jeep Renegade, en beide met voldoende ruimte, maar niets voor mij. Nog even gekeken naar een Suzuki Vitara, maar ik vond de afwerkkwaliteit binnenin een beetje matig. De Mazda CX30 was nog niet op de markt en de CX3 vond ik te klein en de CX5 is net iets boven mijn budget. Mazda had bij mij wel een streepje voor, door het gebruik van volledig atmosferische motoren in plaats van kleine turbo motoren. Auto’s waar ik ook nog in heb gezeten zijn de Hyundai Kona, de Ford Ecosport en de Opel mokka.

De keuze
Uiteindelijk kwam ik terug bij Toyota en kwam ik tot de conclusie dat alle bekeken en sommige bereden auto’s ongeveer dezelfde ruimte bieden voor mij als bestuurder. Je zit tegenwoordig gewoon ingebouwd in een cockpit. Het besluit was definitief, het zou de CHR worden en nu nog kiezen welke. Ik hou van een kleurtje op een auto, je ziet te veel saaie zwart/wit auto’s op de weg hedendaags. Ik zat te twijfelen tussen de twee blauwe varianten. Het moest sowieso een blauwe worden, aangezien ik nog een andere blauwe Toyota in de garage had staan. Op dat moment was er een actie dat je op een Style uitvoering gratis een ombouw naar vol leder kreeg. Het is dus een Style hybrid in Hydro blue met zwart dak geworden.

De auto
Ik heb ongeveer een maand moeten wachten op de auto, sneller dan verwacht. Ik ging over van handgeschakeld naar automaat. In het begin bracht dat wat lompe acties op, door het zoeken naar een schakelpook en het intrappen van de rem omdat ik de koppeling zocht. Maar nu zou ik niet anders meer willen. Ik heb hem twee weken normaal gereden tot dat ik op vakantie ging de Franse Pyreneeën in.
In het begin veelal de ACC (adaptive cruise control) gebruikt, dit rijdt erg relaxt, alleen bij enige vorm van verkeer is de ACC erg vervelend. Elke keer moet je de afstand opnieuw instellen en als nog vindt ik één streepje erg ver van de voorganger af. Hierdoor heb je veel ruimte tussen jou en je voorganger en daardoor kruipt er soms een auto tussen met als gevolg dat de ACC abrupt gaat afremmen. Bij vrij verkeer voor je geeft de ACC weer abrupt gas. Hierdoor reedt ik gemiddeld 1/16, maar in de bergen gaf de auto geen kick van moeite, hij reedt heel makkelijk 130 de berg op van 8%.

Je hoort hier en daar veel negatieve klachten over de CVT automaat, persoonlijk vind ik het geluid niet storend. De auto zit heerlijk en rijd nog beter. Ik heb een reservewiel voor de CHR gekocht, hierdoor komt de laadbak iets omhoog en gelijk aan de achterbank als je deze neerklapt. Het enige nadeel is dat de laadvloerbescherming die ik had gekocht nu niet meer past. Bij een reservewiel set krijg je een nieuwe en tevens kleinere laadvloer. Ik heb meteen een RVS kofferbakrand beschermer gemonteerd, zo kan ik de kratten er makkelijk in en uit kan schuiven zonder iets te beschadigen. Laatst een parasol gehaald in een doos van net iets meer dan 3 meter en dat paste prima in de auto met gesloten klep. Mijn vriendin heeft een Suzuki Swift en daar past net aan een kratje bier in de kofferbak. Des al niet te min, blijft de Swift wel de boodschappenauto.
Ik zou de auto niet aanraden voor jonge gezinnen, maar wij zijn nog maar met z’n tweeën en voor ons dus prima. Ik gebruik de auto dagelijks en het komt sporadisch voor dat er iemand op de achterbank mee gaat, hoogstens mijn hond die daar zit. Ik ervaar verder geen negatieve dingen met het zeer beperkte zicht naar achteren. Met parkeren werken de sensoren en de camera meer dan voldoende. De parkeer assistentie is erg grappig, maar in de praktijk gebruik ik hem eigenlijk niet.

De auto heeft 122pk, dat is niet veel voor z’n zware auto, maar als nog vind ik hem vlot zat. Ik heb immers de hybrid gekozen met het idee om zuinig te rijden. Als nog heeft de auto een bijzonder goed onderstel die soms wel eens snakt naar 100pk meer. Op hogere snelheden gaat de CHR erg strak door de bocht en ervaar ik weinig roll. Het accelereren van 0 naar 100 is niet om over naar huis te schrijven, want die brief komt eerder aan dan dat jij bij de 100 bent. Voor mij is het voldoende, ik hem immers nog een Toyota MR2 voor de vlotte leuke ritjes.

Op marktplaats kwam ik een setje DRL met knipperlichten tegen voor in de voorbumper. Om toch weer net iets anders te zijn heb ik deze gemonteerd en vind het een leuke modificatie om te zien.

Het infotainment systeem is erg gedateerd, alles werkt, maar daar is ook alles mee gezegd. Voor een auto van 36k+ had Toyota hier wel wat meer moeite in mogen steken. De hele interface kan wel wat modernisatie gebruiken. De navigatie is erg traag en ziet er uit als een systeem van 10 jaar geleden. De DAB+ valt soms nog wel eens weg. Ik erger me echter wel aan het traag reagerend touchscreen, vooral voor de volume van het geluid. Er zit geen draaiknop op en tevens ook geen mute functie. De handsfree werkt prima en is erg duidelijk en verstaanbaar. De spraakbesturing voor handsfree komt soms niet erg lekker over, waardoor hij verkeerde personen begint te bellen. Het JBL systeem klinkt erg goed, het systeem speelt moeiteloos FLAC bestanden af en het geluid klinkt zeer goed.

Het verbruik
Het verbruik valt me erg tegen, ik heb een vlotte rijstijl en nog geen hybrid rijstijl. Hierdoor kom ik net niet aan de 1l/19km. Ik rij veelal 80 wegen, ik stel de cruise control in op 85 en dan rijdt ik op een vlakke weg 1/22 a23. Op de snelweg 130 op de CC rijdt ik 1/18. Ik had wel iets betere cijfers verwacht. Ik rij gemiddeld 600km voordat ik moet tanken, althans dan geeft hij aan dat ik moet tanken. Ik tank dan telkens 32/ 33 liter, dat is erg weinig, er had wel een veel grotere tank in gemogen. Ik constateer een afwijking van ongeveer 6% met de aangegeven snelheid en die van GPS.

Dit is mijn 10e auto en mijn eerste nieuwe auto, ik heb altijd sportievere auto’s gehad tot dat ik een praktischere auto nodig had en de Fiat Punto kocht. Elke keer geniet ik weer als ik in de CHR mag rijden. De rust en comfort maken het voor mij een erg prettige auto en ik heb nog altijd geen spijt van de aankoop gehad. Op naar de eerste service beurt!
Nu iets meer dan 3 maanden in bezit en 7000km verder.

Mini update

  • 11.000 km

Verbruik
Het verbruik is er niet veel beter op geworden. Ik heb ook het idee dat het ligt aan de route die ik elke dag rij. Ik rij elke keer de accu leeg tot op 2 streepjes. Als ik dan weer de auto in stap en weg rij met een accu met 2 streepjes, rij ik niet elektrisch en is de motor voornamelijk bezig om de accu weer vol te krijgen. Het helpt dan ook niet dat ik dan meteen de snelweg (130km) oprij. misschien dat anderen hier ook ervaring mee hebben?

Het valt me op dat er toch behoorlijk wat C-HR rond rijden. Wat mij dan opvalt zijn de bestuurders. Ik had vernomen bij de introductie van de C-HR, dat Toyota voornamelijk had gemikt op de millennials als doelgroep. Ik ben zelf van de eind jaren 80, maar ik zie veelal een oudere generatie in de C-HR rijden. Misschien heb ik het wel helemaal mis.

In 2020 is wordt de facelift van de C-HR geïntroduceerd met een nieuwe aandrijflijn, de 2.0 high power hybrid die ook in de Corolla zit. Ik verwacht dat het extra vermogen een goede toevoeging wordt in de C-HR, welke nu met de 1.8 soms wel eens snakt naar iets meer vermogen. Een andere grote verandering is het infotainment systeem. Deze krijgt Apple carplay, Android auto en fysieke knoppen. Ik verwacht dat er mensen zullen zijn die dit systeem in de pre 2020 zullen inbouwen.

Er is al het een en ander verkrijgbaar om de C-HR te personaliseren. Ik zelf heb nu buiten de DRL's en RVS kofferbak beschermer, ook RVS skidplates en treeplanken toegevoegd. Jammer genoeg heeft de C-HR geen type goedkeuring voor een bullbar, maar dit had ik puur gedaan ter bescherming. Ik ben heel zuinig op mijn spullen, helaas denken anderen er niet altijd ook zo over. De meeste schade op een auto wordt toch vaak veroorzaakt door anderen.

Tot zo ver rij ik nog elke dag met plezier!

90K update

  • 90.000 km

Ik heb de auto nu een kleine 5 jaar en was het tijd voor de 90K beurt, de duurste van een kleine 900 euro tot zo ver.
Ik ben tot nu toe erg tevreden over de auto en heeft die me nog nooit in de steek gelaten. In de vijf jaar heb ik ongeveer 4K aan kosten gehad met één keer APK.

Tot nu toe heb ik alleen nog maar de voorbanden bij 50K vervangen en 2X de ruitenwissers. Typisch Toyota betrouwbaarheid! Ook nu de garantie is verhoogd naar 10 jaar geeft dat veel vertrouwen.
Ik ga nog steeds goed met het verkeer mee en het design verveelt me ook nog steeds niet, ik vind hem zelfs mooier dan het facelift model (2020-2024). Het nieuwe model is uitgekomen, maar ik vond 36K al behoorlijk, maar een kleine 50K voor een degelijk uitgeruste model vindt ik te veel van het goede. Voor dat geld kan je een mooie tweedehandse RAV4 kopen, het is voor mij een privé aankoop, maar als lease vind ik hem ook te duur.

Ik heb in de tussentijd het een en ander aangepast aan de CHR, buiten de al genoemde aanpassingen zijn de treeplanken er niet op gekomen vanwege de mudflaps die dan niet meer passen.
De DRL's die ik had werden slecht, er vielen ledjes uit en het plastic werd geel. Tjah ome Ali kwaliteit. Ik heb nieuwe geplaatst in een ander design en ik heb tevens de kofferbakspoiler vervangen voor een zwarte met lichtbalk. Zoals Toyota is alles makkelijk los te klippen en te plaatsen.

Ik heb de originele velgen voorzien van winterbanden, Nederland en winterbanden = overkill 😅. Ik heb een extra set gekocht voor zomerbanden, 19"x8,5"et43 met achter 245/45/19 en voor 225/45/19. Ik had de voorbanden gekregen en die hebben ongeveer dezelfde omtrek als de originele 18"banden, maar vanwege de 6% afwijking wilde ik groter, vandaar de achtermaat. De achterbanden heb ik ook voor gepast, daar komen ze ook uiteindelijk op, met het insturen en inveren zijn er geen problemen en de afwijking is kleiner, plus dat ik niet in comfort achteruit ga van dikte banden.

Ik heb tot zo ver nog geen complicaties gehad met de CHR, één keer dat mn sensoren het begaven met heftige sneeuwval, maar ook zeker dat het radar systeem me heeft geholpen met heftige mist. Het is een erg fijne auto!
Ik heb een dual dashcam in de auto (blackvue 750) met parkeerstand via de OBDII en ik heb nog nooit een lege accu gehad, dat terwijl ik niet altijd de auto gebruik. In de zomer heb ik nog een MR2 die ik dan pak en staat de CHR stil.

Nu wil het zo zijn dat ik als ondertussen mid dertiger, binnenkort een kleintje verwacht en ga ik met de CHR een compleet nieuw avontuur aan. Mijn vriendin heeft een I10 (2024 model) en zal mijn auto de hoofd auto worden. Het wordt de aankomende tijd dus veel passen en meten wat betreft kinderwagens en kinderstoeltjes, maar hierover volgt zeker nog een update!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota C-HR

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.