Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style (2018) #6

autoreview

Toyota C-HR
Toyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HRToyota C-HR

Signalement

UitvoeringC-HR 1.8 Hybrid Style
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf82.000 km
KM-stand laatst164.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1 jaar C-HR

  • 82.000 km

Na jaren een leaseauto te hebben gereden kreeg ik de mogelijkheid een contract te tekenen bij mijn opdrachtgever. Gedaan, maar dan wel een de auto van de zaak inleveren. Na een misstap met een Megane diesel uitgekomen bij Toyota. Een Prius 3 van 8 jaar oud wel te verstaan. In 2,5 jaar de auto zonder probleem naar 205k gereden. Zuinig en comfortabel. Netjes bij de dealer in onderhoud. Alleen paar keer een kentekenlampje moeten vervangen, verder niets.

Toen ik de Prius een keer ging ophalen na een onderhoud, zag ik bij de dealer een zwarte C-HR bij hem staan uit 2018 met 82k op de klok. Origineel NL auto en dealeronderhouden (veel van deze auto's worden geïmporteerd). Nachtje over geslapen, want de Prius is nog dikke prima. Toch besloten om de auto na een uitgebreide proefrit aan te schaffen. Inmiddels zijn we een jaar verder en staat de km stand op 117k.

RIJDEN
Het rijdt erg goed, maar dat is natuurlijk subjectief. Met 122 pk is hij iets minder krachtig dan de Prius 3. Er zit eenzelfde aandrijflijn in als de Prius 4 volgens mij. Een hybride is niet om te planken en doe dat dan ook vooral niet. Hij laat dan zeker van zich horen. Heeft ook niet veel nut, want het is sowieso geen strepentrekker. Je komt zeer goed met het verkeer mee, maar heb uiteraard ook af en toe te maken met medeweggebruikers met een continue aanhoudende haast (zo rap is hij ook weer niet mensen...) Bij het wegrijden is de auto snel van zijn plaats. Bij het invoegen, op bijvoorbeeld een snelweg, merk je dat hij wat meer zijn best moet doen.

Het sturen gaat licht en direct. Een bochtje met wat hogere snelheid nemen vindt de auto niet zo erg. Wegligging is dik voor elkaar. De hogere drempels vindt hij niet zo fijn. Je schraapt al snel met je voorbumper over het wegdek. In tegenstelling tot de Pius 3 gebruikt de C-HR meer en langer de elektrische aandrijving. Ik rij soms wel 90km/h op elektriek. Ondenkbaar in de Prius 3.

De rijhulpsystemen vind ik zozo... Verkeersbordenherkenning werkt niet altijd (vaak negeren dus) en de lane-assist heb ik uitgeschakeld. De ACC gebruik ik wel altijd, al wil de auto nog wel eens abrupt en te snel afremmen wanneer een auto voor je uitvoegt of afslaat. Wanneer je met te hoge snelheid op je voorganger afkomt, wordt het scherm tussen de tellers rood en piept als een malle. Dikke prima, al heb ik deze melding alleen nog maar gekregen in bebouwde kom bij een slingerende weg met geparkeerde auto's en ik meen bij een snelheid hoger dan 30km/h. De blindspot monitor in de buitenspiegels zijn top. De zicht naar achteren of opzij is ruk, dus dan is het gepiep welkom wanneer er een auto of fietser nadert. De achteruitrijcamera is prima. Geeft een goed beeld. Al met al prima. Schuin zicht naar achteren alleen af en toe lastig bij rotondes met fietsers, maar kwestie van goed en vooral op tijd opletten.

INTERIEUR
De stoel was even wennen voor mij doordat de wangen van de stoel duidelijker voelbaar zijn dan in de Prius. Zitting wat kort (Japanse eigenschap?), maar leuning geeft voldoende steun (ook zijdelings). De stoelverwarming is echt geweldig overigens.

Hoge instap vind ik heerlijk (ja, ik weet het... Middelbare leeftijd en grijs) en het dashboard vind ik prachtig en mooi afgewerkt. Subtiele mooie blauwe sfeerverlichting bij nacht. Alles is simpel te bedienen. Cruise control, gescheiden clima met knoppen (pfff, wat had ik een hekel aan temperatuur verstellen in de 308). Ook hier, hoe lager hoe meer hard plastic. Meerdere opties met de aanwezige boardcomputer, maar gebruik eigenlijk altijd hetzelfde scherm. Digitale snelheidsmeter en de actieradius. Zit positie is goed in te stellen, al had ik graag gewild dat het stuur nog iets verder naar je toe kan. Het grote scherm centraal op het dashboard start wat traag op, maar is goed te gebruiken, redelijk tot goed afleesbaar en doet het altijd. Gebruik ook altijd de navigatie van de auto zelf. Ben daar tevreden over. Bellen en gebeld worden gaat prima. Scherm is overigens nog nooit op zwart gegaan. Doet het altijd. Ik heb geen Apple carplay of Android Auto. Jammer, maar geen must voor mij. Alles werkt verder prima.

Het doet allemaal luxe aan in de C-HR. Zeker met de zwarte hemelbekleding en de JBL audio met subwoofer in de kofferbak. Mooi geluid en met een goed bas. DAB doet het vaker niet dan wel in mijn omgeving. Vaak is het FM of ik stream radio via Ipod aansluiting. Velen zullen het binnen te donker vinden. Ik zelf heb daar geen problemen mee. Ook achterin is het goed zitten, maar erg donker. Kan goed achter mijzelf zitten. Voldoende hoofdruimte en beenruimte (ik ben 178cm klein). Mijn jongste dochter rijdt af en toe eens mee achterin en heeft geen last van een gebrek aan licht achterin. Ruimte in kofferbak is ruim voldoende voor ons. Slepen overigens niet onze hebben en houwen mee op vakantie. Daar ben ik mee gestopt... De sleutel kun je met alles in de broekzak houden. Ideaal.

EXTERIEUR
Het is een mooie auto om te zien. Komt wel wat propperiger over in de het zwart t.o.v. van andere kleurstellingen. Mooie 18inch velgen met zwart en zilver maken het af. Had nog wel klein beetje meer chromen afwerking mogen hebben denk ik. Nu alleen een chromen randje onder de ramen.

De kwaliteit van de lak kan ik nog niet goed beoordelen. Het lijkt wat kwetsbaar net als het blikwerk zelf. De deuren ploffen niet zo lekker dicht zoals bijvoorbeeld bij de wagens die onze oosterburen bouwen. Ik heb laatst enkele parkeerdeukjes laten repareren. Mensen gooien hun deuren zonder boe of bah tegen je wagen aan. Jammer, maar zo gaat het nu eenmaal. De C-HR lijkt er wat meer vatbaar voor.

VERBRUIK
Het verbruik ligt na een jaar en ongeveer een 35k rijden zo rond de 1 op 19. Heb ook mijn verbruik sinds de aanschaf structureel bijgehouden op deze site. Zeer netjes lijkt me, ook al haal ik de fabrieksopgaves natuurlijk nooit. Ben geen hypermiler, heb hele jaar de airco aan op ECO stand en radio en stoelverwarming gebruik ik veelvuldig. Hou mij wel altijd aan de maximum snelheid (+3km ivm afwijking km teller). Lijkt wel of ik één van de weinigen ben ;-). Verhouding ligt zo op 60% snelweg, 30% provinciaal en 10% in de stad. Geen stress en geen boetes, wel zo fijn...

BOUWKWALITEIT EN BETROUWBAARHEID
Met de betrouwbaarheid tot nu toe geen klagen... Geen rare dingen buiten reguliere onderhoud om. Op een kentekenlampje en een dimlicht na is er niets kapot gegaan en de APK was zoals verwacht ook geen probleem. De auto krijgt om de 15k onderhoud en een hybride zekerheidscheck bij de dealer en heb daardoor tot 200k of 10 jaar garantie en mobiliteitspas. Op het hybride gedeelte zelfs dan tot 15 jaar wanneer je onderhoud door dealer laat doen. Kunnen nog even vooruit.

Toch zijn er dingen die beter kunnen. Carrosserie heb ik al benoemd. Het plastic op de achterste deuren krast al als je er naar kijkt. Ook deed 1 van de luidsprekers het niet en kraakte het wat in de voortrein (opgelost onder garantie). Verder rammelde de achterklep. Zelf opgelost door wat tape op de rubber te plakken waar de achterklep op rust als je sluit. Tenslotte heb ik het idee dat de bestuurdersstoel langzaam naar beneden zakt met de tijd. Het is niet extreem. Kan mijn verbeelding zijn. Weet niet of er meer mensen zijn die hier last van hebben. Even aankijken.

Tot nu toe dus zeer tevreden over de Toyota. Geen bijzondere reparaties en geen olie en andere vloeistoffen hoeven bij te vullen. Ik zal proberen hieronder bij te houden hoe de auto zich houdt en welke kosten er worden gemaakt. Misschien zal ik met de tijd wat foto's plaatsen.

Regulier onderhoud

  • 99.500 km

Geen bijzonderheden. Kosten EUR 315.

Banden voor

  • 100.200 km

2x Hankook Ventus Prime 4 voor incl. balanceren en uitlijnen. Kosten 491 EUR.

Lamp defect

  • 107.100 km

Lamp rechtsvoor defect. Kosten EUR 45.

APK

  • 111.700 km

Geen bijzonderheden. Kosten EUR 30.

Regulier onderhoud

  • 115.900 km

Geen bijzonderheden. Kosten EUR 463.

Regulier onderhoud

  • 132.100 km

Geen bijzonderheden. Kosten EUR 332,00.

Regulier onderhoud en een trekhaak

  • 148.000 km

Onderhoudsbeurt gehad a EUR 430, 00. Verder geen bijzonderheden. Auto rijdt nog hetzelfde als toen ik hem bijna 2 jaar geleden heb gekocht. Inmiddels ruim 65000 km mee gereden zonder problemen. Nadeel blijft wel de lak en plaatwerk. Deukjes in het dak (Prius had hier ook last van) en wat beschadigingen op deur en bumper. Iemand heeft met trekhaak tegen de bumper aangezeten. Nu zelf ook maar trekhaak laten monteren voor een fietsendragertje… Nu nog een set anwb jasjes en we’re good 2 go… Afneembare trekhaak bij dealer. Kosten 1220 euro. Op naar de 165k beurt.

Regulier onderhoud

  • 164.000 km

Onderhoudsbeurt en aircoservice. Kosten EUR 405,00. Geen bijzonderheden verder. Banden zullen er wel aan komen binnenkort. Achter zitten er al ruim 80k km op en voor ruim 60k . Wordt prijzig geintje, maar ben van plan de auto nog lang te rijden. We gaan het zien.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota C-HR

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.