Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style (2018) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | C-HR 1.8 Hybrid Style |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 21.500 km |
Downsizing en Upsizing
- 21.500 km
Review Toyota CHR Style
Downsizing in technisch vermogen en Upsizing in praktische mogelijkheden.
Motieven om te veranderen :
Na 6 jaren Lexus ( CT 200h en IS 300h ) had ik geen moeite om over te stappen op de Toyota CHR Hybrid omdat :
Economisch : bij mijn gemiddelde van 15.000 km/jaar is de afschrijving toch erg hoog ,ook voor een zeer jong gebruikte auto met weinig km’s op de teller. Bovendien is er voor een Lexus sedan slechts een beperkt kooppubliek.
Praktisch : ik wilde een hatchback met voldoende achterruimte voor de hond, een trekhaak voor het fietsenrek en mooi mee genomen een hogere zit.
Technisch : de aandrijving van de CHR Hybrid is gelijk aan de aandrijving van de Lexus CT200h.
Ik wilde wel een Hybrid met een voorkeur voor CVT, dit geeft rust, comfort, zuinigheid en is milieuvriendelijk en ik wilde blijven rijden in een betrouwbaar product.
Eventuele opties waren de Lexus UX , toen nog niet leverbaar of een KIA Nero, na een proefrit toch duidelijk niet mijn auto.
Nu na ruim 1 jaar en 20.000 km hierbij mijn ervaringen :
Exterieur :
Deze auto heeft me van het begin aangetrokken door zijn dynamisch uitstraling, zijn afwijkende vormen , zijn 18” wielen, het is een echte aandachtstrekker.
De brede deurstijlen beperken het zicht op o.a. rotondes met fietsers, dit vraagt om extra aandacht zeker als passagiers ontbreken.
Interieur:
De verhoogde voorzetels zitten comfortabel ook bij langere afstanden en geven een goed overzicht en zijn bovendien aangenaam bij het in- en uitstappen.
Deze Coupe High Rider is praktisch gezien een ruime 2-zitter, volwassen achter-passagiers hebben wel voldoende beenruimte , echter een beperkt uitzicht en een weinig comfortabele achterbank, in- en uitstappen vraagt de nodige aandacht.
De cockpit is mooi omsloten en goed gestructureerd, het Touchscreen zit op goede hoogte, is toegankelijk en werkt naar behoren. In combinatie met de knoppen op het stuur zijn alle functies goed te bedienen. Het Infotainment systeem met het JBL audio systeem functioneert goed, maar de navigator is traag en laat regelmatig steken vallen. Onbegrijpelijk dat een concern als Toyota met zoveel kwaliteit in haar producten
het op dit aspect laat afweten en opvallend over de hele productielijn, zelfs bij Lexus.
De bagage-ruimte is niet ruim ( 335l) maar voor onze vakantie bagage voldoende, met neergeklapte rugleuning ( 2 delen ) hebben we in het dagelijkse verkeer nog alles mee kunnen nemen.
Rijeigenschappen en prestaties:
De Chr rijdt lichtvoetig, stuurt prettig, is redelijk comfortabel, neemt met gepaste snelheid de drempels. In de stad en op binnenwegen kan men op korte afstanden grotendeels en vrij stil elektrisch rijden, op snelwegen boven de 110 km komt er toch veel wind- en weg-geluid binnen door de beperkte isolatie.
De prestatie is ruim voldoende om in het verkeer in Nederland mee te komen. Invoegen op korte stroken vragen wel aandacht , maar men hoeft toch niet altijd direct op de linkerbaan te zitten.
In het buitenland over bergachtige wegen moet de CHR toch erg zijn best doen om met het personen-auto-verkeer mee te komen. Het donkere gehuil van de motor is dan duidelijk hoorbaar, volgens kenners is het toerental begrensd en hoeven ons daar geen zorgen over te maken. Hier mis ik dan de pk’s van de Lexus, maar dat gebeurt slechts 2-3 keer per jaar, niets om te zeuren.
Verbruik :
Ik rij de CHR altijd in zijn normaal modus met een verbruik van 1 op 19.7 (verbruiksmonitor autoweek.nl ) , rij ca 5 maanden op winterbanden , de rest op zomerbanden.Ook met een fietsendrager met 2 fietsen loopt het verbruik duidelijk terug naar gemiddeld 1 op 15-16 in de zomermaanden.
Veiligheidsystemen:
de noodrem assistent heeft me al eens voor een doorrijder gered , mijn complimenten.
het adaptief cruise control werkt naar behoren en mits je op de zelfde baan blijft is dit een heerlijke mogelijkheid om ontspannen te rijden.
de Blind Spot assist en alle omgevingssensoren is een must bij de CHR.
de traffic Sign Recognition en snelheidsoverschrijding helpen mee om wat attenter en met minder boetes te rijden.
de rijstrook assistent en vermoeidheid waarschuwing is zinvol bij grote trajecten op
brede wegen , wordt minimaal gebruikt.
Automatisch parkeren werkt correct, ik gebruikt het af en toe.
Samen met de achteruitrijcamera zorgen deze systemen ervoor dat ik in het turbulente
Nederlandse verkeer een attente en betrouwbare deelnemer ben.
Resume: Een auto, die gezien mag worden, je komt ze ook regelmatiger tegen. Een auto
met karakter voor jong en oud, een auto die om meer vermogen vraagt ( wordt volgend jaar ook ingevuld). Een opvallende, degelijke en lekker rijdende Toyota met veel pluspunten, maar ook wat minpunten, ik rij er graag in en met mij vele duizenden andere Nederlanders.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.