Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive (2018)

Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive (2018)

UitvoeringC-HR 1.8 Hybrid Executive
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019

Betrouwbaar en zuinig

Ik rij inmiddels ruim 1 jaar in de C-HR. De afgelopen jaren aardig wat auto’s gehad: Opel Zafira 1.8, Renault Megane 1.6, Toyota Avensis 1.8, Toyota Prius 2 en 3, 2x Lexus 200 CT en dan nu de C-HR. Ik ben speciaal op zoek gegaan naar de Executive versie met premium pakket, omdat ik ook volledig Led verlichting wilde met stuurverwarming. De auto was precies 1 jaar oud toen ik hem kocht. Ik ben de laatste jaren blijven hangen bij hybride van Toyota/Lexus om de simpele reden dat het zuinige, betrouwbare en, indien nodig, vlotte auto’s zijn. Mijn ervaring is dat je een hybride auto moet leren rijden dus plankgas weg rijden heeft geen zin en zorgt voor extra herrie. Traploos versnellen werkt prima zolang je dit met beleid doet.
Inmiddels de Michelin banden vervangen voor Continentals en wat een verschil zeg! Zowel in geluid als het rijden zelf maar vooral het nog lagere verbruik. Inmiddels zit ik bij een normale rijstijl op ruim 1:20. Vorige week 215 km snelweg gedaan met snelheden wisselend tussen de 100 en 120 en ik kwam op een verrassende 1:21,5 uit. Dus ook op de snelweg kan je zuinig met een hybride rijden.
Ik maak vaak gebruik van de cruise control. De keuze hierin is adaptive en gewone cc. Bij de adaptive cc moet je vooral heel goed anticiperen om te voorkomen dat de auto te vroeg gaat vertragen. Soms gebruik ik de normale cc maar merk ik bij 110 km dat de cc enigszins onrustig is. Dan lijkt de auto constant iets in te houden en weer te versnellen, heel subtiel maar wel irritant. Misschien een softwaredingetje?
Positieve punten:
-zuinig
-prima wegligging
-betrouwbaar (ook gezien hybride ervaring)
-veiligheidssystemen werken goed (dode hoek, lane departure allert, achteruitrij camera, sensoren etc.)
-top audiosysteem van JBL

Mindere punten:
-Tragere opstarten audio/navigatie en intikken bestemming
-geen update naar android/apple carplay
-zicht schuin naar achteren (maar door dode hoek herkenning weer aardig gecompenseerd)
-board computer verbruik wijkt negatief af

PRIVATE LEASE Toyota C-HR