Toyota C-HR 1.8 Hybrid Dynamic (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C-HR 1.8 Hybrid Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 27.968 km |
KM-stand laatst | 47.000 km |
20 kkm en 8 mnd gebruik
- 47.000 km
Toch maar een review schrijven over mijn ervaringen de eerste 8 maanden en 20 kkm.
Overgestapt van een DS3 1.6 diesel naar C-HR hybride automaat. Reden: tijd om te wisselen (luxe), weer terug naar automaat (eis), milieutechnisch je best doen, en al vanaf begin een fantastisch model. Enigszins een duwtje in de rug van de vrouw. Ben niet merkvast heb al vanalles gereden maar thuis reden ze altijd in Toyota en dit is onze tweede.
DS3 was erg fijne auto en 100 kkm probleemloos, leuk model en luxe uitvoering. Alleen jammer dat er toen geen diesel automaat was.
De overstap naar de C-HR ging niet zonder slag of stoot. Om maar gelijk met de kritische opmerkingen te beginnen (zijn er niet veel):
Cruise control: wie verzint er nu dat je de CC telkens weer aan moet zetten als je het contact uitzet. Was dit niet gewend en nog steeds niet. Toyota, AUB aanpassen!
De bediening is ook wennen tov de DS rechts ipv links en bediening is net anders. Blijft lastig ondanks dat het ding ALTIJD in gebruik is (zal de leeftijd zijn...)
Dan het adaptive van de CC, ofwel zelf afstand houden en remmen/optrekken, heerlijk (in de meeste gevallen). Maar, let op. Ook op momenten dat er niet geremd moet worden wordt er geregeld ingegrepen, vb. tijdens passeren op asw, en da's echt levensgevaarlijk bij achtervolgers. Ook tunnels kunnen een obstakel zijn voor de AdCC. Sommige kom je niet door omdat het ding op de rem gaat!!?? Gelukkig is het met de aan-knop ingedrukt houden makkelijk overschakelen naar normale CC. Toyota, AUB grote verbetering doorvoeren, en snel.
De afstand tot de voorligger is makkelijk vanaf stuur aan te passen. Maar, ook hier contact uit en de instellingen zijn verdwenen. Waarom,??!
Ook bij het infoscherm gaat het scherm terug naar beginscherm na contact uit/aan. Waarom,??!
Nog één dingetje dan. De radio, of eigenlijk het ontbreken van een draaiknop voor het volume, in plaats daarvan dient het touchscreen te worden aangeraakt maar dan wel op de juiste plaats. Ik vind het niet makkelijk om sneller het geluid aan te passen. En de knopjes op het stuur zijn makkijker. (Gelukkig zag ik in de nieuwe Corolla de draaiknoppen weer terug, hoera!)
O ja, voor mij de eerste ervaring met de optie automatisch groot licht. Ik gebruik het niet omdat het niet juist werkt. De reflexie van verkeersborden levert vaak overschakelen naar dimlicht.
Mijn vrouw vindt het beperkte zicht naar (zijkant)achter bij het achteruitrijden een minpuntje. Ik heb hier geen moeite mee omdat ik de achteruitrijcamera en de spiegels gebruik maar kan de opmerking begrijpen.
Nu over naar de positieve ervaringen. En da's heel kort. Ik vind de C-HR een GEWELDIGE auto, werkt perfect, rijdt uitstekend en met een beetje aanpssen van de rijstijl is een verbruik van 1:20 makkelijk te behalen. Als het nodig is kan er nog een aanhanger tot 750 kg achter.
Verbruik kan ik alleen bereiken door de accu op te laden door te remmen. Ik bedoel hiermee, afremmen door te remmen en niet alleen door gas los. Gas vroegtijdig los en afremmen op de motor levert naar mijn idee en ervaring te weinig energie. Het remmen in de CHG-zone levert gemakkelijker een volle accu (tot 1 streepje)tijdens het rijden, wat dan weer een positief effect heeft op het verbruik.
Verder rij ik op de snelweg normaal gesproken 110 km/u (ben even snel) en optrekken met een normale versnelling, dus niet sportief maar zeker geen slak die het verkeer ophoudt.
Als extra heb ik andere velgen aangeschaft voor de zomerbanden, 20 inch 8J ET45 met 235/45 band. En dat past net. Een drempeltje moet ietsje langzamer anders komt de band tegen de binnenzijde van de spatbordrand voor aan. Achterzijde geen probleem.
21 inch velgen zijn ook beschikbaar maar met 9J en bijbehorende band gaat dit zonder aanpassingen niet gaat passen tenzij de ET kleiner wordt, maar dan zal er aan de binnenzijde tijdens sturen iets gaan aanlopen.
De data en cijfertjes
Winterbanden op originele 17 inch velg, Good Year Ultragrip 215/65. Bijzonder stille band en uitstekende grip in nat en sneeuw. (ook onder voorgaande auto)
Originele wielen en bandenmaat geeft een afwijking op de snelheidsmeter van 8 tot 10 %, wat erg veel is (88 = 80)
Verbruik tussen 1:21 / 22
Zomerbanden op nieuwe AEZ velgen 20 inch ;-), Vredestein Ultra Satin 235/45. Geeft meer geluid, maar is goed te doen. Uitstekende grip.
Met deze wielen en iets hogere band is de afwijking op de snelheidsmeter null. Heerlijk, gewoon zien wat je rijdt.
Verbruik is iets toegenomen door de breedte en grotere omtrek, 1: 19 / 21
Onderhoudskosten 45 kkm beurt: 220 €
Geen bijzonderheden.
Extra: zomerwielen laten inlezen (toch nog).
Portierramen met afstandsbediening openen/sluiten laten installeren. Is gewoon een optie die door garage kosteloos kan worden aangebracht (zie instr.boekje). Bijzonder dat dit niet standaard is, waarom de extra handeling?)
Service Toyota 5 sterren
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.