Toyota bZ4X Premium (2023)

autoreview

Toyota bZ4X Premium (2023)

Signalement

UitvoeringbZ4X Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf3.700 km
KM-stand laatst19.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Over op elektrisch

  • 19.000 km

Na een Peugeot Partner, Skoda Roomster was onze laatste auto een Toyota Corolla 1.8 Touring Sports. Deze voldeed op zich goed: grote bagageruimte, zuinig en de hybride aandrijflijn, inclusief automaat dus, paste prima bij mijn rijstijl. Maar ook: een lage instap, en voor de achterpassagiers is de ruimtebeleving wat krap. Met oog op de toekomst (klimaatimpact verbrandingsmotoren) en de voorkeur voor een hogere instap de overstap gemaakt naar volledig elektrisch. We hebben zonnepanelen en 11 KWh laadpunt op de oprit. Nog kort gekeken naar Skoda Elroq, Volvo EX40 en Mercedes EQB, maar uiteindelijk toch besloten om bij Toyota te blijven: er was (november 2024) een redelijk aanbod van jonge tweedehandsmodellen van de BZ4X en met name het topmodel is rijk uitgerust voor zijn prijs, vergeleken met de 3 andere genoemde merken.

Bij diverse tests kwam de BZ4X, ook na updates van 2023 niet als de beste naar boven. Sommige zaken zijn voor mij met de update wél voldoende ondervangen en dat het verbruik niet echt concurrerend is vind ik voor een hoge auto niet vreemd. Dat het snelladen nog steeds met maximaal 150Kw gaat en dat de accu hiervoor niet gepreconditioneerd kan worden, die kritiek mag Toyota zich wel aantrekken.
Het werd een BZ4X Premium, 1e inschrijving juni 2023, gekocht in november 2024, geleverd januari 2025 met ruim 3700 Km op de teller. In nieuwstaat dus, met 1e update: 3-fasen laden, software update verbruiksweergave op dashboard en verhoogd aantal keren snelladen binnen 24uur. Inmiddels staat de teller op ruim 19000 Km.

Navigatie – Laadstops
Er was in diverse tests kritiek op het feit dat er oorspronkelijk geen suggesties voor laadstops werden gegeven. Hier kan ik 4 dingen over zeggen: 1 Als ik in de navigatie een bestemming ingeef die buiten de actieradius van dat moment valt, verschijnt hierover een opmerking en er worden suggesties gedaan waar tijdig opgeladen kan worden. 2 Zodra accu nog maar 10% heeft, verschijnen waarschuwingen en worden alle beschikbare laadstations in de buurt getoond. 3 De kaartweergave kan zo ingesteld worden dat een cirkel rondom de huidige positie de reikwijdte aangeeft, gebaseerd op de dan geldende actieradius. 4 Als dat nog niet genoeg zou zijn, dan hebben we nog onze ANWB laadpas- en -onderweg apps die via Apple/Android op het scherm getoond kunnen worden.

Navigatie - Routeplanning
De routeplanning zelf verloopt voor ‘98%’ naar behoren. Een enkele keer werd een adres niet gevonden en we werden 2-3 keer in 10 maanden bij een ingewikkeld verkeersknooppunt op de snelweg van snelweg (onnodig) eraf en meteen weer erop geleid.

Actieradius - Niet grensverleggend
De WLTP voor onze Premiumuitvoering is 446 km (met de standaard 20 inch velgen), voor de Dynamic uitvoering (18 inch) 503 Km. Wij hebben mede om die reden 18 inch laten monteren, met Yokohama 4-seizoenenbanden. Toen we de auto kochten (januari, ongeveer 5 graden Celsius) was de actieradius bij 100% 278 Km… Tja, dat is wat anders dan 889 Km bij een volle tank benzine. Maar ik was erop voorbereid en zou ik fanatiek wintersporter zijn, dan was mijn keuze anders uitgevallen. Met dit bereik kunnen we nog altijd het hele jaar door onze familie (ruim 100Km enkele reis) bezoeken zonder tussentijds laden. Doorgaans is de actieradius voor ons dus ruim voldoende: 350 tot ruim 400 Km bij 100% in voorjaar-zomer-herfst. 100% laden doen we alleen voor langere ritten, van pakweg >300Km en die maken we wellicht 1x maand of minder. Voor dagelijks gebruik is laden tot 80% meer dan genoeg.
Er zijn auto’s met grotere accu’s, dat is zeker fijn voor het bereik. Maar hoe groter de accu, hoe zwaarder en duurder de auto wordt. BZ4X modeljaar 2025 krijgt inmiddels een iets grotere accu, gecombineerd met een nog effectievere netto capaciteit. Maar ze bieden nu ook nog een versie met kleinere accu. Een kleinere accu voor zo’n redelijk grote auto zou ik alleen doen indien de auto echt alleen voor beperkte afstanden wordt gebruikt.

Verbruik - Acceptabel
Bij overwegend stadsverkeer ongeveer 16,8Kwh, bij wat meer snelweg 17,3Kwh (snelheid max 100). Ik heb standaard de Eco rijmodus ingesteld en zet regeneratie meestal aan. Bij snelweg 120 km/u loopt het verbruik snel op naar meer dan 22 KwH, bij 130-140 km/u naar 24Kwh. Nu in november met airco en ruitontwaseming veel aan is het verbruik buiten de snelweg ook al snel 22KwH. Er zijn auto’s die het beter doen (bijv. Kia EV6), maar wij hebben bewust gekozen voor een hoog model met hoge instap. Dan is het logisch, met een groter frontaal oppervlak, dat het verbruik hoger uitvalt. Wellicht zou het verbruik met zomerbanden nog iets beter zijn dan onze Yokohama 4-seizoenenbanden?

Verbruik – Verwarming, ventilatie & airco.
Dat vraagt wel enige gewenning... Iedereen weet dat bij gebruik van airco het verbruik toeneemt. Ik heb me er nooit erg druk om gemaakt bij onze vorige auto’s met verbrandingsmotor. Maar ja, er was dan ook geen terugkoppeling qua actieradius. Nu wel. Als je verwarming, ventilator en/of airco inschakelt zie je voor je neus de direct de aangepaste (lees: lagere) actieradius. En omdat die actieradius sowieso maar maximaal de helft is van onze vorige auto’s met brandstofmotor, valt dat op. Truc is dan ook om verwarming, ventilator en/of airco bewuster te gebruiken, oftewel niet te gebruiken als het niet nodig is. Daarom was ik blij met stoelverwarming voor én achter.
De beperking blijkt echter te zitten in de beslagen ruiten, die snel ontstaan met kouder vochtig weer en meerdere mensen in de auto. Dan ontkom je er, net als op warme zonnige dagen, niet aan om ventilatie en evt. airco te gebruiken. Overigens zit er een aparte knop ‘voorruitontwaseming’: dan gaat alle ventilatie naar de voorruit, de airco gaat aan en de ventilator blaast op hoog volume. Dit kun je vervolgens handmatig bijstellen (ventilator zachter of uit en airco uit) terwijl dan toch alle lucht naar de voorruit geblazen wordt: soms is dat ook net genoeg, waarmee de actieradius dus weer wel groter is.

Snelladen – Maximaal 150 KWh
Dit is niet baanbrekend en zou wel wat beter gemogen hebben. Over het algemeen is het niet erg om, zeker bij langere vakantieritten 20-30 minuten pauze te moeten nemen tijdens het laden. Maar aangezien snellaaddstations met vermogens van 300 en meer geen uitzondering meer zijn had Toyota, als hybridespecialist, op dit punt wel wat vooruitstrevender mogen zijn. Ik ben geen techneut, maar wellicht dat nog een rol speelt dat snelladen de accu meer belast, hetgeen hun garantie onder druk zou zetten?
Een warmtepomp is wel (standaard) aanwezig. Jammer dat de aanwezige techniek in onze 2023 uitvoering niet ingezet kan worden om de accu te conditioneren voor snelladen. Ik vraag me af of dit via software update alsnog mogelijk is?

Laadklep - Linksvoor
Dit komt kennelijk niet overeen met de voorkeurslocatie van veel EV-rijders? Ik weet niet beter en in mijn privésituatie is het geen enkel probleem en bij veel laadstations ook niet. Bovendien, ik vind het wel handig dat je als chauffeur in-en uitstapt direct bij de laadklep. Maar indien je vaker langs een doorgaande weg, in de rijrichting geparkeerd, moet opladen is het niet veilig en het uitstekende klepje met kabel is dan schadegevoelig.

Interieur - Saai en pianolak?
Wij vinden het allemaal prima. Het is functioneel, voelt over het algemeen stevig aan, het (kunst)leer doet luxe aan en het ruimtegevoel, zowel voor als achter, is prettig en ruim. Wij vinden pianolak mooi en een paar vlekjes/stofjes erop storen ons niet. De voetenruimte is subtiel verlicht, en geen ‘kermis’ met allerlei gekleurde ledstrips in de deuren. Wel storend (in het donker) is dat het knopje van de deurvergrendeling niet verlicht is, m.n. bij het in-uitstappen van passagiers. De voorstoelen staan omschreven als sportstoelen maar de wangen aan de zijkant zitten voor mensen zonder overgewicht te ver naar buiten om je lekker stevig in de stoel te houden. De polstering van de middenarmsteun vind ik te dun, het voelt een beetje hard aan.

Interieur - Geen dashboardkastje
Jammer maar niet onoverkomelijk, er is genoeg opbergruimte in de deuren en 2 middenvakken. Huidig topmodel (2025) heeft inmiddels de aangekondigde infraroodverwarming op plek van het dashboardkastje en ook voor bestuurder. Helaas hebben wij dat nog niet, dus hebben we ‘voor niets’ geen dashboardkastje. Logica infraroodpanelen snap ik wel: gerichte warmtebron spaart energie.

Bagageruimte - Geen frunk
Kofferruimte 452 liter is niet bijzonder, zeker gezien buitenmaten van de auto. We waren het groter gewend bij onze Peugeot, Corolla en zelfs de Roomster, maar buiten verwachting voldoet het nog steeds prima voor ons 2 persoonshuishouden.

Instrumentarium – Over het stuur heen af te lezen
Boven stuurwiel aflezen van dashboard went meteen vanaf de 1e rit. Ik ben 1.82m. Gewoon slim om het zicht op de weg te behouden zonder dat er een extra head-up display gemonteerd hoeft te worden. Ik begrijp de kritiek hierop helemaal niet.

Elektromotor – Aangenaam
De enorme trekkracht die in stilte geleverd wordt blijft ook na maanden iets wat opvalt als verfijnd en aangenaam. Bij te fel accelereren kun je bij je passagiers makkelijk wagenziekte opwekken. Ook slaan de voorwielen dan makkelijk door. Om die reden wordt achterwielaandrijving wel gepropageerd, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar het principe van voorwielaandrijving. Al is het 50 jaar geleden, ik zie nog steeds het beeld voor me van mijn oom in een zwabberende Ford Escort (achterwielaandrijving) in de sneeuw, terwijl mijn vader in de Simca 1100 (voorwielaandrijving) er rustig achteraan reed.
De maximumsnelheid is begrensd op 160 Km/uur. Ik zie hier geen probleem in, eerder realisme. Hoewel je die 160 moeiteloos haalt, dergelijke snelheden vind ik vermoeiend rijden, drijven het verbruik dramatisch op en kunnen toch alleen nog in Duitsland.

Vering en demping - Vrij hard.
Dit valt nog het meeste tegen. Alle drie de testritten waren gemaakt met de standaard 20 inch velgen. Deze bij bestelling laten vervangen door 18 inch velgen met tweeledig doel: zuiniger/grotere actieradius én meer veercomfort. Welnu, af en toe komt er commentaar vanaf de achterbank indien iets te snel over een drempel wordt gereden: de achteras is te stug afgeveerd om comfortabel te kunnen zijn. Op glad wegdek is het uiteraard geen probleem.

Carrosserie – Niet overzichtelijk
Misschien is het ook een beetje gemakzucht, maar bij inparkeren maak ik veel gebruik van de camera’s en sensoren. Zeker schuin naar achteren (brede C-stijl) en recht naar achteren (hoog geplaatste achterruit) is het zicht slecht. Maar met alle hulpmiddelen lukt het allemaal best, al is het de eerste auto waarbij we soms selectiever een parkeerplekje (moeten) zoeken. Het ruime interieur is fijn, maar het had qua buitenmaten allemaal net een paar centimeters minder gemogen. Dat had Toyota helaas nog niet als EV in het gamma.

Verlichting - Perfect
Het Adaptive High Beam System (AHS) werkt perfect, we hebben het permanent aan en in al die tijd maximaal 2x een lichtflits van een tegenligger gehad die dan -misschien?- bedoeld was voor ons grootlicht... Een enorme stap vooruit vergeleken met de Corolla.

Samengevat – Tevreden
Ik heb er geen spijt van: de hoge zit, het stil en soepel elektrisch rijden, de aanwezige accessoires die het verblijf veraangenamen. En minder lawaai en geen lokale uitstoot, ook dat ‘voelt lekker’. Ik hoef niet meer terug naar een verbrandingsmotor.
Maar het vraagt zeker wel om ‘omdenken’. De ritjes van 7 km naar België om te tanken, die zijn vervallen. Maar daarvoor in de plaats is gekomen het regelmatig ‘stekkeren’, nadenken over opladen met overschot zonnepanelen of kiezen voor daluren. In de winter valt er weinig te laden vanuit de zonnepanelen. In buurland Duitsland was de benzine goedkoper, maar de stroom is duurder. Bij lange ritten elke 200-300 Km een laadstop. Allemaal niet onoverkomelijk. Voor mij is dat het zeker waard.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota bZ4X

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.