Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play (2014)

autoreview

Toyota Aygo
Toyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota Aygo

Signalement

UitvoeringAygo 1.0 VVT-i x-play
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf16.633 km
KM-stand laatst18.105 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen na 1.500 km

  • 18.105 km

Nadat we verhuisd zijn en daarbij enerzijds verder van ov verwijderd zitten en anderzijds niet meer de belemmering hebben van dure maandkaarten (vaarwel Amsterdam!), hebben we besloten om een tweede auto aan te schaffen.

Mijn vrouw zou deze primair gaan gebruiken voor korte afstanden naar het treinstation, de kinderen wegbrengen naar school/kinderopvang en af en toe een ritje naar familie of een uitje.

Omdat het naar verwachting om hoogstens 10.000 km per jaar zou gaan, hadden we ons budget op € 5.000 gezet. Verder moest het sowieso een 5-deurs worden i.v.m. het vrijwel dagelijks in en uit laten stappen van de kinderen. En hij moest maandelijks gewoon prima betaalbaar zijn, denk aan MRB en verzekering primair. Verbruik en onderhoudskosten waren iets minder van belang, betrouwbaarheid echter wel weer.

Als gezinsauto rijden we een Toyota Prius, waar we zeer tevreden over zijn, want: comfortabel, groot, zuinig, goedkoop in onderhoud en niet kapot te krijgen. De keuze om weer voor een Toyota te gaan lag dan ook voor de hand, maar ik wou me niet blindstaren daarop. Helaas viel de iQ al snel af door het 3-deurs concept, want ik heb die weleens meegekregen als vervangende auto bij onderhoud en die rijdt toch verdraaid goed voor zo'n klein apparaat.

Afin, al snel kwam ik er ook achter dat het budget eigenlijk best wel krap was. Leuke auto's kon je er niet echt voor vinden naar mijn mening, het meeste lag er toch wel net iets boven. Nog niet genoemd is dat wij allebei van mening waren dat de auto's in deze prijsklasse toch vaak net de ouderwetse lichting auto's betrof. Er is sinds 2011/2012 een ommekeer gekomen waarna veel A-segmenters ineens stukken volwassener gingen rijden, voorzien werden van luxe die we 10 jaar geleden zelfs in het C-segment nog moesten aanvinken op de optielijst.

Het vernieuwde rijtje auto's werd dan ook:
- Kia Picanto 2011+ v.a. € 7.000
- Fiat Panda 2011+ v.a. € 7.000
- Renault Twingo 2014+ v.a. € 9.000
- Toyota Aygo 2014+ v.a. € 10.000

De eerste proefrit was in de Renault Twingo, dat was althans de bedoeling. De plaatselijke dealer wou echter niet meewerken aan het proefrijden in het exacte occasion exemplaar dat ik via AutoWeek gevonden had, ik kon de demo meekrijgen "want die was nagenoeg identiek". Mijn argument dat ik van plan was de Twingo occasion te kopen als deze zou bevallen en ik daarom per se specifiek die auto wou rijden en geen tijd wou verspillen in een ander vergelijkbaar exemplaar, werd teniet gedaan. Ik dacht even na en besloot vervolgens om weg te gaan. Als je al zo vreemd behandeld wordt wanneer je de auto nog niet in bezit hebt, vrees ik voor alle keren die ik/mijn vrouw straks voor onderhoud daar moeten zijn. Een goed begin is het halve werk zeggen ze, maar dit begin was dat zeker niet.

Fiat Panda tijd. Vriendelijke dealer, goed geholpen, was open over wat de concurrentie te bieden had en gaf goed uitleg over de motorisering (TwinAir) en uitrusting. De auto reed ook prima, niks op aan te merken, leuk design, typisch Italiaans en diverse occasions in leuke uitvoeringen en kleuren te verkrijgen. Eentje om in het achterhoofd te houden, maar was anderzijds ook niet onder de indruk van welk aspect dan ook, behalve de prijs misschien.

De Kia Picanto vind ik persoonlijk van buiten een van de meest aansprekende A-segmenters van de buitenkant. Het interieur is ook prima, al verbaasde mij het tijdens het bekijken dat dit toch wel elementen van die oudere generatie heeft, met name het audiosysteem en alles wat daarbij hoort. Qua rij-eigenschappen was ik verbaasd over hoe snaarstrak deze rijdt, sportief zelfs, maar door de (uiteraard) korte wielbasis daarom werkelijk een stuiterbal op binnenwegen. En laten we daar nu juist de auto voor nodig hebben. Daar komt bij dat de kwaliteit van de audio werkelijk abominabel is, echt bijzonder slecht. Geen bas in te vinden, slechts 2 speakers als ik het me goed herinner, en sowieso kreeg ik het idee de hele tijd door een goedkope Bluetooth speaker naar muziek te luisteren, ongeacht of ik radio of USB gebruikte. Best bijzonder nadat de verkoper het vooraf helemaal ophemelde en achteraf excuses begon te zoeken met opmerkingen als "dit is wat je kan verwachten in deze prijsklasse". Tja, de Panda had wel anders bewezen.

Dan, als laatste, de Toyota Aygo. Het duurste van het stel en niet eens een binnen de € 10.000 bij 'onze' dealer. Toch langsgegaan (want naast Kia) en kreeg daar gelijk een vrijblijvende proefrit aangeboden, waarbij ik mocht kiezen of ik een een van de occasions ging rijden of een demo. Ik koos voor de occasion die het goedkoopst was. Nu heeft mijn zwager een Aygo uit 2008, het vorige model dus, en wat mij gelijk opviel is dat deze nieuwe Aygo net als de Picanto en Panda dus echt geen koekblik meer is. Wat mij nog het meest verbaasde was echter het comfort, redelijk zacht geveerd, maar goed gedempt en daardoor juist op binnenwegen heerlijk te rijden, een groot verschil met de Picanto en naar mijn mening een tikkeltje beter dan de Panda. Maar dat was dan ook een flink prijsverschil. Dit was echter een x-play uitvoering met nog de nodige extra opties naast de voor deze uitvoering als standaard zijnde achteruitrijcamera, Bluetooth carkit en USB-aansluiting.

De Toyota dealer vertelde dat het hier om een model ging wat in de private lease zat, slechts 16.000 km heeft gereden en net de eerste onderhoudsbeurt gehad heeft. Ik kreeg daarbij een onwijs goede deal, afleverkosten werden geschrapt én er werd nog eens € 750 van de prijs afgehaald. Nooit gedacht dat dat op een auto van deze prijsklasse mogelijk was.

Doordat de auto net 1,5 jaar oud was, zo weinig heeft gereden, aan al onze wensen/eisen voldeed en dus voor een hele goede prijs werd aangeboden bij de merkdealer, is dit hem geworden. Dat mijn vrouw dit ook nog eens de leukste auto vond om te zien, speelde totaal niet mee. ;-) Wat ook meespeelde is dat deze auto slechts 1,5 jaar oud is en qua opties/luxe echt tot de nieuwste generatie A-segmenters behoort, zodat we er in principe wel 7-8 jaar mee kunnen doen. Of dat in de praktijk ook zal gebeuren is de vraag, we zullen zien.

Er kon zelfs nog een afleverbeurt tegenaan en een week later stond hij dan klaar, een witte Aygo x-play uitvoering met nog een interieurpakket erop (witte panelen overal ipv grijs). Inmiddels heeft de auto zo'n 1.500 km gereden in de afgelopen 5 maanden, ik heb hem zelf ook af en toe voor de boodschappen in de wijk meegenomen en ik moet zeggen dat we echt een goede koop hebben gedaan.

Qua rijeigenschappen is dit gewoon een comfortabele auto, rijdt solide, zeker, koersvast en met name op drempels en slecht wegdek absorbeert hij veel voor dit segment.

Binnenin is het prima toeven, de stoelen zijn wat kort voor mij en geven weinig zijdelingse steun, wat je met name merkt als je wat vlotter door een bocht gaat (de auto helt namelijk wel wat meer over door de comfortabele afstelling). Storend is dit echter nooit en het is ook geen lange afstandsauto voor ons. Ik kan me wel voorstellen dat voor dagelijks woon-werkverkeer waarbij je bijv. van Amsterdam naar Den Haag moet, je beter een Kia Picanto kan nemen. Het is dus maar net waar je je auto voor gebruikt.

Zoals al eerder aangestipt is het ook nog eens een zeer moderne auto zowel van buiten als binnen. Het luxe touchscreen multimediasysteem is vanuit het C en B-segment naar beneden komen druppelen en dit geeft de auto toch wel een enorm gevoel van bij de tijd te zijn. Nu nog iets kopen wat dit niet heeft (Picanto), is zonde als je er zeker 4-5 jaar mee wilt doen. Tegen die tijd loop je hopeloos achter, is je auto veel minder waard omdat het tegen die tijd gewoon ondenkbaar is (net zoals Bluetooth carkit en LED-dagrijverlichting dat vandaag de dag is) dat het er niet op zit.

Het enige waar je nog echt aan merkt dat het een A-segmenter is, behalve het formaat, is het motorgeluid dat naar binnen doordringt. Dit is stukken beter dan de vorige Aygo, maar nog steeds een groot verschil t.o.v. een Yaris bijvoorbeeld.

Qua verbruik zitten we met veel korte stukjes op een gemiddelde van 5,5 liter per 100 km, oftewel 1 op 18. Dit kan zuiniger als je meer snelweg rijdt, maar is nu al goed genoeg voor ons.

De betrouwbaarheid zal zich moeten bewijzen, deze Aygo is immers krap 2 jaar op de markt en ongetwijfeld zal Toyota samen met PSA geleerd hebben van de vorige generatie en daarop verbeteringen in deze generatie hebben toegepast. Het feit dat de motor ongewijzigd is gebleven, klinkt misschien vreemd voor iets wat alweer zo'n 10 jaar geleden gemaakt is, maar dat maakt in dit segment weinig uit. De betrouwbaarheid heeft zich op motorisch gebied al dubbel en dwars bewezen en ik verwacht op de jaarlijkse onderhoudsbeurt na verder ook geen gekke dingen.

Als de eerstvolgende beurt erop zit, meld ik mij opnieuw. Vooralsnog zijn wij van mening een erg goede koop gedaan te hebben en er vele jaren plezier aan te kunnen beleven.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Aygo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.