Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Aspiration Red (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i Aspiration Red |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Toyota Aygo 1.0 Navigation edition
- 50.000 km
We leven inmiddels begin 2014. De stoere, spartaanse Viking-Volvo 440 heeft het leven gelaten en net op tijd krijg ik de voorloper voor mijn leaseauto! Ik zal hiermee naar klanten gaan en ongeveer zo'n 25.000km per jaar mee gaan rijden. Een A-segmenter. Ik pas er met 1.86m goed in. Stoeltjes zijn wat klein, smal en hard. Stuurtje is van plastic en de navigatie is van TomTom. Palastic plastic. Minimalistisch. Massaproductie remt de kosten. 10,5k kostte 'ie nieuw. Starten; gretig pruttelt de 1.0 driepitter erop los. Lekker rauw. Lekker pittig!
Oké, eerlijk is eerlijk. Ik heb een voorkeur voor Europese auto's. Bij voorkeur Duits, maar Frans en Zweeds kan ik ook waarderen. En dit is wel een Japanner. Ondanks de re-badge naar C1 en 107 is en blijft deze auto gemaakt van, voor en door Toyota...
Instappen. Rijden. Wat is íe zuinig! Wat is 'ie fel! In de stad komt hij helemaal tot z'n recht. Stoplichtsprintjes win je niet; maar de tegenstander verbaast zich hoe lang de kleine Jap bij blijft! Een klein bijtertje. Het weggedrag is goed voor zo'n kleine auto. Stuurt fijn, parkeren is één groot feest en deze auto laat je aan alles merken: Technisch ben ik niet kapot te krijgen.
Dorstig? Hó maar! Je best moeten doen om onder de 1:20 te komen! Zelfs met mijn nogal lompe rechtervoet. De spaarzame Jap zal alles er aan doen om je centjes in je portemonnee te houden. Prijs/kwaliteit is top! Zeker in de ''rijdende'' kosten (onderoud, benzine, verz., MRB). Ongeevenaard. Hierdoor valt de afschrijving ook relatief mee. Een budget-topper! Ook voor de leaserijder. Ga maar na; 14% bijtellen op een waarde van 10.500?! Ik geef nog een rondje in de kroeg!
Ach ja, het probleem van een stads-budgettopper... De grote enge (snel)weg. Ik rij vaak grotere afstanden en nogal eens in Duitsland. Op de Autobahn moet men niet aankomen met een 1.0. Daar is hij niet voor gemaakt. Is niet zijn habitat. In Nederland voldoet de Aygo. Met snelheden tot 130km/u is er niks aan de hand. Daarboven treedt de Jap uit z'n comfort-zone. En de bestuurder letterlijk. Het is geen snelwegtijger en zal 't nooit worden. Maar een ontzettend goede stadsauto. En tevens een budget-topper. Je krijgt absoluut waar voor je geld.
Na 8 maanden heb ik 'm ingeruild; Tijd voor een leasebak die van de snelweg houdt. Tijd voor een diesel. Zie volgende review.
Conclusie:
De Jap is goed. Degelijk en ontzettend zuinig met je zuurverdiende geld. Alleen daarom al bijna ongeevenaard. Maar toch is hij niet zo goed als z'n Duitse concurrent; de VW Up!. Die is iets verfijnder en qua interieur en infotainment. Over uiterlijk valt te twisten en ook op de autobahn doen ze niet veel voor elkaar onder. Maar alle plussen en minnen: De VW Up! wint. En dat voor een nagenoeg vergelijkbaar prijskaartje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.