Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2007)

autoreview

Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2007)

Signalement

UitvoeringAygo 1.0 12v VVT-i +
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf79.900 km
KM-stand laatst137.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een traag en oncomfortabel koekblik?

  • 80.500 km

De Aygo heeft ons verrast met zijn guitige uiterlijk, pittige motor (wel toeren maken!) en rijeigenschappen. Een leuk gooi en smijt wagentje voor in en om de stad, maar de snelweg hoef je ook zeker niet te schuwen. Komende uit een Opel Corsa uit 2000 is de Aygo voor ons in alle opzichten vooruitgang. Alleen qua kofferbak gaan we er op achteruit, maar de in delen neerklapbare achterbank compenseert dit weer. De auto is bovendien voorzien van airco, vier airbags, ABS, elektrische ramen, afstandsbediening...prima!

Eerste tank nu leeg gereden, een dikke 1:20 gehaald (met airco regelmatig aan) en niet eens ons best voor hoeven doen. Ik lees links en rechts wel eens dat men deze auto’s (ook Citroen c1 en Peugeot 107) onzuinig vindt, je moet denk ik echt je best doen om onzuinig te rijden. Alhoewel ‘lekker doorhalen’ en stadsverkeer vast een groot verschil maakt. Ik ben wel een zuinige rijder dus ben benieuwd wat haalbaar is als ik er echt eens goed voor ga zitten. We zullen zien.

Eerst kilometers maken, dan meld ik me weer.

Prima, alhoewel...

  • 90.000 km

In goed 5 maanden 10.000 km erbij. Op de A28 en daarna in de stad ineens een gebonk... beugel knalpot losgeroest. Gelukkig was de andere beugel nog goed en bleef de knalpot hangen. Met een klem de boel vastgezet. Ook heb ik vanwege lekkage in de kofferbak het 3e remlicht en de achterlichten opnieuw gekit. Het lijkt nu opgelost. De kleine kofferbak is irritant want nu moet er veel bagage op de achterbank, wat fijn is bij een aanrijding... Verder heb ik op de snelweg ternauwernood een aanrijding kunnen voorkomen nadat iemand zonder goed te spiegelen vanachter een vrachtwagen ging inhalen (de klassieke fout). Dan is ABS en winterbanden toch wel een goede keuze geweest, het was namelijk amper 5 graden en regenachtig. Het ontwerp van de auto zorgt ervoor dat de achterzijde erg snel vuil wordt, ik gebruik de achterwisser dan ook vaak.

Tot slot wordt je in de Aygo niet zo heel serieus genomen in het verkeer, alhoewel sommige weggebruikers toch worden verrast door de vlotte rijeigenschappen tot zo'n 100 km/h. Dan lach ik in mijn vuistje ;)

Kleine beurt

  • 95.000 km

Auto gekocht zonder onderhoudshistorie en garantie... maar verkeerde verder in nieuwstaat dus de gok genomen. €3750 voor een 4-deurs Aygo (79.000 km.) met Nieuwe zomerbanden, metallic lak, airco, ABS, Elek. ramen en zij-airbags lijkt me een scherpe prijs! Sindsdien probleemloos 15.000 km. gereden dus tijd voor een kleine beurt. Was dan ook wel benieuwd voor 'verassingen' maar het enige was de garagehouder kon uitbrengen was 'doorrijden'! Aandachtspunten waren er voorlopig ook niet. Dus €150,- afgetikt voor de beurt (olie, filters etc.) en weer door! Dus uitermate tevreden.

Wel kijk ik voor later stiekem weleens naar een Up, Citigo of Mii maar die zijn nog erg prijzig en niet eens veel ruimer. Of wellicht een Space Star? Die is nog zuiniger en tegelijkertijd wat ruimer... maar ook nog prijzig. Voorlopig blijft de Aygo!

1 ton

  • 100.055 km

6 cijfers op de teller: het is rap gegaan met de km's. Probleemloze km's! Grootste ergernis is toch het gebrek aan ruimte (met name de kofferbak) en met de airco ingeschakeld rijdt de auto echt niet lekker, het is dan moeilijk om de snelheid constant te houden. Ben ook blij dat de zomerbandjes er weer onder zitten, dan is de auto merkbaar zuiniger, laatste tankbeurt een mooie 1:22. Onlangs proefgereden in een Chevrolet Spark (nieuwer, iets groter etc.), die reed erg afstandelijk en traag en ik zat er niet lekker in. Dan rijdt de Aygo toch wel weer fijn, de motor voelt ook veel levendiger aan. Enfin, altijd leuk even auto's kijken, maar die Aygo blijft voorlopig nog wel. Binnenkort APK en Airco onderhoud, zal ik t.z.t. toevoegen.

Beetje pech

  • 110.000 km

ja er is helaas best wat te vertellen over de laatste 10.000 km's. APK pakte helaas wat prijziger uit door een versleten wiellager. Ook meende ik het druklager te horen. Wat bleek? De koppeling stond verkeerd afgesteld waardoor het druklager waarschijnlijk nutteloos meedraaide. Opnieuw laten afstellen maar het kwaad is al geschied, het druklager maakt steeds meer herrie de laatste tijd. Ook heb ik een aanrijding gehad met een fietser die plotseling overstak... band aan flarden en de bumper beschadigd. Fietser wat blauwe plekken, meer niet gelukkig. Verder trilt de auto erg bij het remmen... en lieten de dakstrips los op de snelweg.

Komende weken gaat de auto weg voor de grote beurt, waarbij de koppeling ook wordt vervangen en naar verwachting ook nieuwe remschijven + blokken.... dus dat wordt een flinke investering. Maar de auto blijft naar verwachting de komende 2 jaar in ieder geval nog wel.

Grote reparaties.

  • 113.000 km

Een tijdje geleden is de Aygo flink onder handen genomen bij de aygo/107/c1 specialist . Nieuwe koppeling (het druklager was inderdaad helemaal gaar), nieuwe remschijven, grote beurt... vooraf geraamde kosten ongeveer €800. En voor dat geld hebben ze de auto extra op alle zwakke (modeleigenschappen) punten gecontroleerd en waar nodig actie ondernomen... en hem tiptop gewassen. Bij andere garages was ik voor alleen de koppeling al €600/€700 kwijt geweest. Dus we kunnen er weer even tegenaan. We blijven er gewoon in rijden en over een paar jaar dan wellicht als auto voor 'erbij'.

APK, kleine beurt

  • 126.000 km

Helaas pakte de beurt door twee versleten wiellagers wat prijziger uit, maar gezien de kilometers die ik rij mag ik niet klagen. Wat rijdt dat slijt en ik bezuinig niet op onderhoud. Vorig jaar is er achter een wiellager vervangen dus ik heb nu nog 1 originele. De monteur wist me ook te vertellen dat de radiator in beginnende staat van ontbinding was en.... dat de originele waterpomp er nog in zit! Dat is bijna een unicum aangezien deze vanuit de fabriek al niet goed waren en massaal werden vervangen door een beter exemplaar. Dus we zullen zien hoe lang deze het nog uithouden. Kwestie van regelmatig koelvloeistof controleren en alvast wat geld opzij zetten.

Verder is er tijdens het inparkeren een paaltje in de wielkast verdwenen... modderkuip aan gort en bumper losgescheurd. Dit heb ik gelukkig zelf weer kunnen herstellen. Het gebrek aan comfort en de beperkte bagageruimte zijn nog steeds de grootste minpunten maar verder zijn we er nog steeds blij mee. We blijven er de komende jaren in ieder geval mee rijden.

(bijna) geen bijzonderheden en een waarschuwing

  • 136.000 km

Nog steeds starten en rijden, zonder morren. Op de snelweg is er wel een irritante rammel, volgens garagehouder komt het uit de versnellingsbak (een ringetje o.i.d.) maar kan het geen kwaad. Maar het irriteert wel. Verder was ik op de snelweg een paar vrachtwagens aan het inhalen toen het rechter-achterraam eruit vloog... hing alleen nog aan het klemmetje te bungelen. Raam nog heel (een wonder!) maar nu wel een paar akelige krassen in de deur. Samen met de twee eerdere schade's linksvoor is het 'nette' er nu wel af helaas. Met speciale lijm en tape het raam gerepareerd, maar kijken hoe lang het blijft zitten. Schijnt een kwaaltje te zijn bij modellen van de eerste lichting dat de lijm van de scharnieren los laat, bij deze dus een waarschuwing.

Ingeruild

  • 137.000 km

Er zaten nog een paar reparaties aan te komen. Het laatste te vervangen wiellager begint te 'zingen', is de radiator niet meer al te best en is de waterpomp nog de originele (de af-fabriek van slechte kwaliteit). Ook maakt de uitlaat steeds vaker een raar geluid bij bepaalde toeren dus ik denk dat de demper lek is. Verder trekt de auto (weer) scheef tijdens het remmen en weer last van vocht in de auto, slechte deurrubbers... al met al uitgerekend dat ik de komende 2 beurten sowieso €1000 aan onderhoud kwijt ben, en dat investeer ik liever in een andere auto, dus ingeruild voor een Toyota Yaris 1.3 uit 2008. Kreeg toch nog €3000 voor de Aygo, niet slecht. Met wat onderhoud heeft de nieuwe eigenaar er een betrouwbaar karretje aan want de meeste slijtage gevoelige onderdelen zijn dan wel vervangen. Over een tijdje dus een nieuwe review van de yaris.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Aygo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.