Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-fun (2019)

autoreview

Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-fun (2019)

Signalement

UitvoeringAygo 1.0 VVT-i x-fun
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst24.867 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en eerste kilometers

  • 9 km

Onze vorige (tweede) auto was een Ford Ka, model 2, net als die daarvoor. Gereden door mijn man.
Al met al 10 jaar Ford Ka gereden, zeker als lid en organisator van de Ford Ka meetingen.
Waarom dan een ander merk?
In de eerste plaats zijn we niet gecharmeerd van model 3, die ook nog eens van de Nederlandse automarkt verdwijnt.
Daarnaast hebben we de afgelopen tien jaar aan beide Ka’s toch behoorlijk wat kosten gehad, terwijl we die nieuw kochten. Nog afgezien van de verbruikskosten (gemiddeld 1 op 15)
De huidige Ka is inmiddels 5 jaar, bij de aankomende beurt was ook de distributie riem aan de beurt (iedere 90.000 km of vijf jaar).

Tijd om voor een andere auto te gaan kijken. Er is momenteel genoeg in het A segment, van “ de drieling “ (Aygo, 108 en C1) tot de Picanto, Celerio, de Up, Mii om maar wat te noemen.
Sommigen vinden we te duur (de VAG modellen), anderen spreken ons niet aan.
De Aygo is net als de 108 en C1 een nieuw facelift model, waarbij de Aygo er ons inziens het leukste uit komt en het meest positief gewijzigd. Ook wat pk erbij (al zijn dat er maar 3) Een Toyota ? Ja, een Toyota ! Staan bekend als betrouwbaar, gunstig verbruik en de Aygo is een leuk model.

Daarom op naar de Toyota dealer in Zoetermeer.( Louwman).
Zijn we enthousiast over Louwman ? Mwahh......
Aan de showroom mankeert niks, wel aan de desbetreffende verkoper. Heeft weinig interesse om een auto aan te bevelen en doet totaal geen moeite. Ook de inruiler word afgekraakt.
De dag erna hebben we contact met een andere verkoper en daar is wel de klik en het prettige contact. Daarom toch via Louwman, dat is bij onderhoud wel prettig, gezien makkelijk openbaar vervoer in de buurt.

Wat is het geworden? Een Aygo X-fun in Fire rood met zwarte accenten.
Daarin zit in ieder geval het volgende:

Stop-start systeem
Stuurbekrachtiging (zijn er nog auto’s zonder?)
5 deuren
Veiligheid:
ABS
Vehicle stabillity control
Hill-start Assist control
Traction control
Radio met Aux en Usb
Electrische ramen voor
Bluetooth
14" stalen velgen met wieldoppen —
LED dagrijverlichting en stadslicht —
LED verlichting achter
— 12V aansluiting vóór
— Bekleding, stof antraciet
— Opbergvakken met flessenhouders in de portieren
— Snelheidsbegrenzer
— Thuiskomer reservewiel
— ISOFIX kinderstoelbevestiging (2x) —
- Klapramen achter
— Stuurwiel in hoogte verstelbaar
— Neerklapbare achterbank met. instelbare hoofdsteunen (2x)
- Instrumentenpaneel met o.a. buitentemperatuurmeter, schakelindicator, waarschuwing vergeten gordel voorstoelen en achterbank
Airconditioning
— Centrale vergrendeling met afstandsbediening
— Elektrisch bedienbare ramen vóór
— Inklapbare sleutel
— 4 speakers
— Bluetooth® connectiviteit (handsfree bellen én muziekstreaming)
— Stuurwiel met bediening voor audio en telefoon

Toyota service: bij problemen kan je het service nummer bellen. Bij iedere jaar onderhoud is dat gratis en heb je dus een “anwb” service, maar dan van Toyota.

Leuke ontvangst bij de dealer, auto staat onder een doek. Vooraf een video ontvangen met een sneak preview, leuk bedacht.
Na de administratie uitleg over met name het media systeem, koppelen telefoon en boordcomputer.

Vervolgens word de auto de showroom uitgereden en stap ik in en stel de spiegels (handmatig van binnenuit), stel ik de stoel in en het stuurwiel. Starten, auto in de versnelling, handrem eraf en rijden.
Eerste indrukken :

Mooie kleur dat Fire rood en met de zwarte accenten ziet het er mooi uit.
Kleine kofferbak, maar dat wisten we van tevoren
Onder de afdekking het thuiskomertje en het gereedschap.
Rijden: trekt snel op, geeft een seintje om op te schakelen of juist terug. Rit naar huis geeft een verbruikscijfer van 1 op 23. Of dat realistisch is daar zullen we bij de tankbeurt achter komen. Kleine tank van 30 liter, maar met 1 op 20 kom je toch een 600 km ver.
Er is binnenin plaatwerk te zien ( bij de deuren) en veel plastic. Ziet er toch wel aardig uit. Stoel zit prettig, bestaat uit één stuk. (Hoofdsteun is geïntrigeerd).
Led dagrijverlichting gaat branden bij starten. Stads en dimlicht moet je via de schakelaar inschakelen ( niet automatisch dus)
Rechts zit de stengel voor de ruitenwissers voor en achterwisser. Daaronder een stengeltje waarmee je de snelheidsbegrenzer kan instellen.
Boordcomputer: huidig en gemiddeld gebruik, trip a en b, ecostand (telt op hoe lang het stop-startsysteem in werking is), actieradius, km stand.
In de middenconsole: 12 volt aansluiting, usb en aux.
Knop voor de airconditioning, ventilator en welke stand voor luchttoevoer.
Bekerhouders, en digitaal display met radio en telefoon.
Op het stuurwiel knopjes voor opnemen telefoon en de radio.
Electrische ramen voor, achterin steekraampjes handmatig.

Eerste indrukken : volgens mijn man pittig, met een goed werkend stop-start systeem. Lekker rijdend, stille auto.
Eerste keer getankt ( weet niet of hij bij de aflevering echt goed vol zat), maar een verbruik van 1 op 17.9. Nu goed afgetankt, wachten op volgende tankbeurt. Volgens mijn man er veel bekijks mee, rood met zwart, het is ( zeg ik ) ook een leuk karretje om te zien. Mijn moeder is ook enthousiast en hoeft niet teveel te bukken/hurken om in te stappen.
Verder: hij neemt weinig parkeerplek in. Rijd iedere dag woon-werkverkeer van 15 heen en 15 terug. Waarvan deels snelweg (max van 100) en over binnenwegen.

Half jaar / 5100 km

  • 5.100 km

Inmiddels iets meer dan 6 maanden in bezit. Kilometers gaan niet zo snel, alleen woon-werkverkeer en korte ritjes in de omgeving.
Bevalt meer dan goed ! Trekt snel op ( tenminste dat gevoel geeft hij).
Het gemiddelde verbruik zit nu op 1 op 18.8 en neemt nog steeds af. Zeker nu met mooier weer word het alleen maar beter.
30 liter tank , maar door het verbruik weinig tanken.
Airco voldoet, zowel voor verwarmen als koelen.
Eigenlijk is het een no-nonsens wagen, ziet er leuk uit (maar dat is persoonlijk) en voldoet aan eisen. ( zuinig, handig, kost weinig).
Wassen doen we op straat of in een wasbox, in ieder geval niet door een kras-straat.
Straks bij beter weer opnieuw in de wax zetten, want dat is bij de aflever beurt maar minimaal gedaan.
Voorop maar één ruitenwisser, die voldoet. ( Grappig had Mercedes vroeger ook ,
die heeft er nu wel twee. )
Audio systeem voldoet, ook voor mijn man die slechthorend is.

Minpunten:
- de “hoedenplank” blijft soms omhoog staan na openen achterklep(je).
Het klepje van de toegang tot de benzinedop is niet geïntegreerd in de centrale vergrendeling. Wel een slot op de tankdop.

Samenvattend zegt mijn man : lekker rijdend, voldoende snel, zuinig, voldoet.

8725/ jaar oud

  • 8.725 km

De eerste onderhoudsbeurt. Bij Toyota iedere 15.000 km of eens per jaar. Het laatste is van toepassing, want 8725 km op de teller na een jaar.
De onderhoudsbeurt kan budget, standaard, of compleet zijn. De lease maatschappij kiest budget.

Toyota prima merk, maar het personeel bij Louwman Forepark Den Haag, verdiend een cursus “ vriendelijk zijn tegen cliënten”.
Het is vooral kortaf en klinkt weinig vriendelijk. Dat bleek al bij de aankoop/ aan gaan leasecontract en nu weer bij de beurt.
Er word ook letterlijk gezegd : “ het is maar een lease auto”.
Is helemaal waar, maar die Lease auto betalen we zelf via private lease. En vriendelijkheid kost niks. Het nodigt ook niet uit om een volgende keer (lease of niet) weer voor Toyota te kiezen.
Daarnaast krijgen we commentaar omdat we hem te vroeg aanbieden voor een beurt. ( week voordat hij één jaar word).

Aan de auto ligt het niet. Klein pittig rijdend autootje. Die gaandeweg het jaar steeds zuiniger word. 1 op 21 is al meer dan eens gehaald en het gemiddeld staat op 19,05. Airco doet het prima, evenals de verwarming. Makkelijk te parkeren, want klein. Goede led-verlichting.
Ook de kleur bevalt.....mooi rood is niet lelijk (maar dat is persoonlijk).

Banden rondom op 5,5
Onderhoudsbeurt bevat : oliefilter, motorolie , en interieurfilter vervangen. Remmen voor controleren, bandenspanning en slijtage, de ruitensproeiervloeistof bijvullen , optische inspectie van de carrosserie en lak.
aftapplug en controle op lekkage.
Volgens de website € 173,00 .(na een jaar)
Bij 15.000 km € 210,00

Voldoet meer dan goed voor woon-werkverkeer en word bijna altijd alleen bereden met de bestuurder (mijn man).
Onze andere auto (Mercedes C-klasse) gebruiken we samen, voor vakantie en langere ritten.

Private lease...er is veel kaf onder het koren, maar vorig jaar hadden we een mooie aanbieding.
Onderhoud, verzekering en MRB is er niet. Benzine erin ( en met dat verbruik is het niet zoveel) en gaan.
Natuurlijk geen eigendom, maar sparen voor een auto cq de afschrijving kost meer, inclusief de kosten van onderhoud, verzekering en MRB.

2 jaar, 7 maanden en 21500 km

  • 21.500 km

Tijd terug dat ik de review heb aangevuld. Simpel omdat er heel weinig te schrijven valt.
Er is minder mee gereden dan gedacht. Enerzijds kwam dat door de Covid ( thuis les geven), anderzijds door een operatie en een lang revalidatie traject waar mijn man in zit. Hopelijk na de zomervakantie weer opbouwen en dan ook weer kilometertjes maken. Meeste kilometers waren woon- werk verkeer en afstanden rondom onze woonplaats.
Gemiddeld verbruik staat op 5,23 ltr/100 km oftewel 1 op 19,1.

In september 2021 weer een beurt gehad, deze keer een grote, en hoera, het personeel is blijkbaar op cursus geweest, want vriendelijk. Kosten voor de leasemaatschappij: € 225,-
Airco doet handmatig prima zijn werk, zowel qua verwarmen als koelen.
Binnenkort eens goed wassen en in de was zetten.

Bijzonderheden : geen
Problemen : geen

Drie jaar en servicebeurt

  • 24.867 km

Drie jaar oud, kleine servicebeurt bij Louwman.
Drie mogelijkheden: budget, standaard en compleet. De leasemaatschappij kiest voor budget.
Er is niet veel te melden. Rijd zoals al gemeld zuinig ( nu 1 op19,16 gemiddeld over drie jaar).
Banden voor op 4.2
Banden achter op 5.6
Volgend jaar september eindigt de lease. Of we nemen hem over, mits het bedrag redelijk is of we kopen wat anders. Voordeel van de Aygo: zuinig, weinig MRB, lage verzekering.
Momenteel betalen we alleen de lease en de benzine.

De volgende word geen lease meer. Prijzen voor private lease zijn behoorlijk gestegen.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Aygo

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens