Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-fun (2019) #2

autoreview

Toyota Aygo
Toyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota Aygo

Signalement

UitvoeringAygo 1.0 VVT-i x-fun
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf37.500 km
KM-stand laatst70.500 km
Lezerswaardering: 44%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bedrijfsauto ontvangen

  • 37.500 km

Nieuwe baan, nieuwe auto.
Of ja, nieuw... Aygo uit 2019, deze hoorde bij de functie. Helemaal prima! Netto kost me deze auto zo'n 100 euro in de maand, goedkoper kun je niet rijden. Om deze reden ook afscheid genomen van mijn eigen auto, een Volkswagen Up!. Ook hiervan is een review geschreven, zie hiervoor mijn account :).

Deze Aygo is geen luxe uitvoering. Jammer, want vergeleken met de Up is dit echt een stap terug. De prestaties zijn ongeveer hetzelfde, wel is deze motor lawaaieriger, dit merk je direct. De eerste paar kilometers is het even wennen aan de auto, maar hij laat zich eenvoudig bedienen. Het gaspedaal is erg gevoelig, het gaspedaal hoeft maar iets te worden aangetikt en de motor begint al behoorlijk toeren te maken.

Bijna een jaar verder

  • 70.500 km

De auto heb ik nu bijna een jaar in bezit. In de tussentijd zijn er aardig wat kilometers mee gemaakt, voor werk heb ik op verschillende locaties gezeten waardoor er in korte tijd veel kilometers bij op zijn gekomen. Ik heb de auto hierdoor goed leren kennen en zal de plus/minpunten hieronder benoemen.

Spoiler alert: Ik ben geen fan

Pluspunten
- Verbruik. De auto verbruikt met vlotte rijstijl iets meer dan 5L/100km. Dat vind ik netjes.
- Zonneklep heeft een klepje voor de spiegel. Dit was bij de Up niet het geval en dat was irritant.
- Tankdop zonder sleutel. De tankdop open je op de plek waar je ook ongeveer de hendel voor het openen van de motorkap zult verwachten. Er hoeft niet 'ouderwets' een sleutel in de tankdop gedaan te worden.
- Auto voelt aan als een kart. Is dit een pluspunt? Ik vind het wel geinig.

Minpunten
- De motor presteert prima, mits je toeren gaat maken. Wil je snel van 80 naar 100, schakel dan terug naar de 3. In de 5 is de auto dan niet vooruit te branden. Bij lichte heuvels krijg je rond de 80km/uur in de 5e versnelling ook het schakeladvies om terug te schakelen. Met andere auto's heb ik dat (op dezelfde weg) niet eerder meegemaakt.
- Wel erg basic. Zoals ik in het eerste gedeelte al heb gezegd, had ik hiervoor een VW Up die een stuk luxer was. Dit mis ik toch wel veel. In de winter heb ik de stoelverwarming erg gemist, de automatische lampen vond ik erg handig en automatische ruitenwissers kent deze auto ook niet. Waar ik niet eerder bij stil had gestaan, de interieurverlichting bij de Up ging aan zodra je de auto van het slot haalde en schakelde dit uit bij het starten van de auto. Bij de Aygo schakelt dit alleen in bij een open deur. Stap je op een donkere ochtend in, gaat de verlichting uit zodra je de deur sluit. Ik kwam er achter dat ik vaak nog wel m'n tas wegleg, telefoon in de houder zet, navigatie start etc. voordat ik de auto start. In de Aygo is het dan dus pikkedonker.
- Cruise control. Standaard is dit nooit leverbaar geweest op de Aygo. Wel is het mogelijk dit aftermarket in te bouwen. Dat is bij deze auto ook gebeurd, maar dit systeem is niks. Zodra je het aanzet gaat de auto vaak accelereren en vervolgens gas loslaten om op het aangegeven tempo te gaan rijden. In de tussentijd zit je zo dicht op je voorganger dat je het uit kunt zetten om eerst weer meer afstand te gaan bewaren. Op rustige wegen maakt dit niet veel uit (ook al is het wel irritant), maar op drukkere wegen is het compleet onbruikbaar.
- Achterdeuren openen niet ver. De deur knikt gewoon niet ver open, gelukkig hoef ik hier niet vaak te zijn.
- Geen telefoonhouder of locatie om je telefoon handig te hangen/ neer te zetten. Voor een auto uit 2019 vind ik dat raar. Nu hangt er aan de voorruit zo'n lelijke telefoonhouder. De auto heeft geen ingebouwde navigatie dus de telefoon is wel nodig om ergens te komen.
- Als de airco staat ingeschakeld hoor je onder de motorkap heel vaak de airco/ ventilator ingeschakeld en uitgeschakeld worden. Dit is een lawaaiig ding.
- Het openen/ sluiten van de deuren klinkt echt blikkerig.
- Bij het per ongeluk laten afslaan van de auto, start deze niet automatisch zodra je de koppeling weer intrapt. Dit moet handmatig en dan gaat ook de radio uit (dus bluetoothverbinding ook weer weg...).

Onderhoud

De Aygo is ondertussen 2x bij onderhoud geweest, elke 15.000km is dit nodig. De eerste keer was er niets bijzonders, van de dealer kreeg ik een leenauto mee en later op de dag was deze klaar.
Voordat de auto voor de 2e keer naar onderhoud moest, viel mij op dat het 3e remlicht vocht vasthield en dit af en toe als streep over de achterruit liep. Bij het onderhoud is het remlicht toen vervangen. De riem die o.a. de airco aandrijf (multiriem?) is toen ook vervangen, deze begon droogtescheuren te tonen. Geen idee of dit normaal is met deze leeftijd/ kilometerstand. De kosten van onderhoud heb ik niet gezien en komen ook niet bij mij, hier kan ik dus weinig over zeggen.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Toyota Aygo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.