Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2007) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i + |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 149.250 km |
KM-stand laatst | 152.000 km |
Onze eerste eigen auto: The Red Devil
- 152.000 km
Tot voor kort had ik helemaal niets met auto’s. Sterker nog: ik was ervan overtuigd dat we het prima konden redden met het openbaar vervoer en af en toe een deelauto. Maar inmiddels zijn we een paar maanden trotse eigenaars van een knalrode Toyota Aygo, liefkozend “The Red Devil” genoemd.
Zelf heb ik in de loop der jaren in verschillende auto’s gereden. Ik begon ooit in de prachtige groene Opel Corsa van mijn oma, een model uit de vorige eeuw dat het nog verrassend goed deed. Later mocht ik een tijdje gebruikmaken van de Peugeot 308 SW (een diesel) van mijn ouders. Maar sinds we in de stad wonen, hadden we een auto eigenlijk niet meer nodig. Alles deden we met het openbaar vervoer of, wanneer nodig, met een deelauto. En dat ging een hele tijd prima… tot vorig jaar december.
In december vorig jaar kwam er namelijk een nieuw gezinslid bij: ons hondje. En wie een hond heeft, weet dat je na een tijdje verder wilt dan alleen je eigen straat en wijk. Wandelen in natuurgebieden, strandjes of bossen klinkt heerlijk, maar zonder auto werd het al snel een logistieke puzzel.
Daar kwamen nog een paar andere zaken bij:
- Geen berging: Onze fiets stond buiten en was binnen een paar weken ontdaan van zadel en andere onderdelen.
- Schoonfamilie ver weg: Bezoeken met het OV betekent meerdere overstappen, vaak met krappe aansluitingen. En sta je met name in de zomer voor een open brug, dan kun je rustig een uur wachten op de volgende bus.
- Delen met een hond lastig: In principe ideaal, die deelauto’s. Maar met een hond die verhaart en na een wandeling niet altijd schoon is, moet je de auto elke keer brandschoon achterlaten om boetes te voorkomen. Dat begon snel te irriteren.
De conclusie was duidelijk: we hadden een eigen auto nodig. Onze lijst met eisen was kort:
- Zuinige auto
- (Semi-)automaat
Daarnaast waren vier deuren en cruise control een mooie bonus. We hebben nog gekeken naar hybride en elektrische modellen, en zelfs even private lease overwogen, maar dat bleek voor ons nu te duur en te weinig flexibel.
Uiteindelijk vonden we online, en toevallig ook nog dichtbij, een Toyota Aygo uit 2007. Hij voldeed aan al onze wensen en was verrassend compleet uitgerust:
- (Semi-)automaat
- Vier deuren
- Cruise control
- Ingebouwde autotablet met draadloze Android Auto
- Airco, elektrische ramen en zelfs een trekhaak
- En natuurlijk: Toyota-betrouwbaarheid… dachten we.
We hebben de Aygo nu twee maanden, en het is eerlijk gezegd niet allemaal probleemloos verlopen. Zo kwamen we al vrij snel met pech langs de snelweg te staan. Oorzaak: een kapotte waterpomp, waardoor de motor oververhit raakte. In de garage ontdekten ze ook dat ook de accu bijna dood was en dat de banden vervangen moesten worden. Geen goedkope grap voor een auto die we net hadden gekocht, maar ja, op zulke essentiële onderdelen kun je niet bezuinigen.
Gelukkig is het niet alleen kommer en kwel. Sinds de reparaties rijdt The Red Devil fantastisch. Van buiten ziet de Aygo er compact uit, maar binnenin is hij verrassend ruim. De cruise control werkt uitstekend, en de combinatie met de automaat is leuker dan gedacht. Grappig detail: wanneer je de cruise control aan hebt staan en een viaduct oprijdt, schakelt de automaat vaak terug naar de vierde versnelling om extra kracht te leveren. De eerste keer voelt dat wat vreemd, maar inmiddels vinden we het eigenlijk wel charmant.
Natuurlijk zijn er nog wel een paar kleine meer negatieve puntjes:
- Loslatende dakrubbers: Blijkbaar een bekend Toyota-probleem. Gelukkig is dit met een beetje lijm prima op te lossen.
- Brandstofverbruik: We rijden veel korte ritjes door de stad, waardoor het verbruik gemiddeld rond de 1 op 16 à 1 op 17 ligt. Niet slecht, maar voor ons gebruik zou een hybride of elektrische auto in de toekomst logischer zijn.
Voor nu genieten we volop van The Red Devil. We hebben plannen om binnenkort wat stoere wieldoppen te scoren om onze Aygo een wat sportievere look te geven die past bij de bijnaam. Wie weet volgt daarover nog een update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren