Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D Linea Luna (2004)

autoreview

Toyota Avensis Wagon
Toyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis - interieur

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 D-4D Linea Luna
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf87.000 km
KM-stand laatst304.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 304.000 km

Deze auto gekocht nadat mijn vorige auto, een Peugeot 307 uit 2001, te veel reparatiekosten kreeg. Tot 160.000 ging de Peugeot als een trein, daarna kwamen de problemen. Een bedrag van € 4000,- in 1 jaar was toch te veel. Ook al was het misschien een incident en specifiek voor de eerste 307’s, na een dergelijke ervaring is de keuze voor betrouwbaar gauw gemaakt. Voor de Peugeot had ik al twee keer Toyota Corolla gereden en die ervaringen waren goed. Hopelijk kan deze Avensis dat ook waarmaken. Dat is afwachten. Jammer genoeg was de Peugeot niet veel meer waard volgens meerdere garages waar ik ben geweest (waarschijnlijk inderdaad zoals al in een reactie staat, het grote aanbod zal niet een gunstig effect op de inruilprijzen hebben).

Na een proefrit met deze auto was de stilte in de auto het meest opvallend. Ook bij hogere snelheden blijft het relatief stil. De motor hoor je bijna niet, de banden hoor je nog het meest. Ook de soepele motor (als die warm is) is prettig. Koud is de auto iets minder soepel, maar dat duurt nooit lang. De vaak gememoreerde 2000 toeren als moment van tot leven komen van de motor ervaar ik ook. Zo’n turboboost is wel grappig bij het stoplicht. Er zijn mensen die deze auto niet snel vinden, maar ik kan toch rap weg bij een stoplicht.

De reden voor de koop van een station was de kofferruimte. Deze is mooi afgewerkt. Ook de achterbank kan makkelijk naar voren worden geklapt waardoor je bijna 2 meter lange voorwerpen kwijt kan. Nadeel is wel dat je deze 4,70 meter grote auto in de stad of parkeergarage niet zo makkelijk parkeert.

Het rijgedrag van de Avensis is comfortabel. Als je snel de bocht neemt, helt hij wel iets over. Maar over hobbels en bobbels gaat het heel soepel. We hebben ook nog een Renault Clio 1.6 uit 2002 en die is veel harder geveerd (is tegenwoordig gelijk aan "sportiever"). Ook de Peugeot was minder comfortabel. Ik vind de Avensis heel prettig rijden.

Het verbruik is ongeveer 5,7 tot 6,0 l/100 km (rond de 1 op 17). Het is iets hoger bij 120 km/h, iets lager bij rustig file rijden en 80 km wegen (mijn dagelijkse route). Olieverbruik is nihil.

De auto is twee keer voor een beurt (groot en klein) naar de garage geweest en daar is niets bijzonders gevonden. Distributieriem vervangen is overigens geen goedkope ingreep, maar dat is ook algemeen bekend.

Verbeterpunten aan de auto zijn de stoelen, die kunnen beter. Voor mij is de zitting net te kort (1,85 m). Ook de boordcomputer is onnauwkeurig. Huidig verbruik/gemiddeld verbruik zijn veel te laag (ongeveer 1-1,5 l/100 km). Wonderlijk genoeg wordt het moment dat het lampje van te weinig brandstof brandt, wel goed voorspeld. Alleen is de tank dan nog niet leeg. Er kan dan maximaal 50 liter in, terwijl het toch een 60 liter tank is. Zal wel de veiligheidsmarge zijn omdat de diesel ook gebruikt wordt om het inspuitsysteem te koelen. Betrouwbaarheid komt ergens vandaan.

Update 136.000 km
De Avensis is naar de garage geweest voor een beurt. Geen bijzonderheden, alleen interieurfilter vervangen want die was vuil geworden (normaal geen onderdeel van deze controle beurt). Ook zit de achterspoiler weer vast. Verbruik is iets beter geworden, 1 op 18 (5,5 l / 100 km). Misschien rijd ik wat rustiger of is het drukker op de weg. Binnenkort worden de voorbanden vervangen want die hebben nog 2,5 mm profiel.

Update 150.000 km
Wederom naar de garage voor een grote beurt. Geen bijzonderheden, alleen het interieurfilter is wederom vervangen omdat het vuil was. Ik kreeg wel de tip beter op mijn oliepijl te letten. Mogelijk verbruikt mijn Avensis toch een beetje olie. Dat houden we zeker in de gaten. De voorbanden zijn ondertussen vervangen door Goodyear Optigrip banden. Deze voldoen prima.

Update 165.000 km
Ditmaal een kleine beurt. Nu leek het al dat de auto meer lawaai maakte, maar nadat ik als vervangende auto ook een Avensis diesel had gekregen, was het duidelijk. Direct de garage opgebeld en daar blijkt dat er een wiellager versleten was (rechtsvoor). Dat kostte dus wat meer dan verwacht. Ook waren de achterbanden versleten, dus voor de APK moesten die ook vervangen worden. Dat werden Michelin Premacy HP banden. Al met al wat slijtage en dus wat kosten, inclusief kleine beurt/APK/banden/wiellager € 800,-.

Update 180.000 km
Gedurende de afgelopen 15.000 km last gehad van een piepend stuur als ik tijdens koude dagen direct stuurde. Bij de tweede bocht was het al weg. Dat bleek een iets te los deel in de stuurinrichting te zijn. Erger was dat de remschijven voor waren versleten. Die zitten er in elk geval al 90.000 km op, dus ze hadden hun best wel gedaan. Toch wel weer een extra kostenpost, € 330 voor de grote beurt, bijna € 500 euro voor de remmen. Het wordt bijna standaard, € 800 voor een beurt. Overigens is het olieverbruik nog steeds minimaal, bijvullen is nog niet nodig binnen het 15.000 km onderhoudsinterval.

Door die extra kosten bij de laatste 2 beurten heb ik de kosten van de auto wat lager gewaardeerd (3 sterren), maar omdat de Avensis mij nog nooit heeft laten staan, krijgt de betrouwbaarheid er een ster bij (5 sterren).

Ook ben ik sinds een paar maanden de "Energy" variant van de Makro diesel aan het tanken. En ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ik iets zuiniger rijd, net voldoende om de meerprijs van 2 cent per liter te kunnen verantwoorden. Maar misschien blijft de motor nu ook wel iets langer heel. We zullen het wel zien in de toekomst en hoe lang ik deze diesel blijf tanken.

Update 205.000 km
Het experiment met de betere diesel is na enkele duizenden kilometers gestopt. Kon niet echt een significant verschil ontdekken.
Binnenkort de grote beurt voor 210.000 km (met vervangen distributieriem). Tot op heden geen gekke dingen gebeurd, alles blijft goed werken.

Update 210.000 km
Er is weer een grote beurt uitgevoerd, met een distributieriem die vervangen moest worden (elke 105.000 km). En ja, ook de waterpomp is vervangen. Samen met twee remblokjes, ruiterwisserbladen, twee voorbanden (Michelin Primacy HP), EGR klep reinigen en wat reparaties aan de rolhoes die door onhandig gebruik kapot was gegaan, kostte het hele bezoek bijna € 1600,-. Pff, dat was toch wel veel, ook is alles verklaarbaar als "slijtage". Maar goed, de Avensis kan er weer tegen en hij doet het prima. Nog steeds stil, geen rammeltjes, geen olieverbruik en de motor loopt als een zonnetje. Ik hoop toch wel de 300.000 te halen over iets meer dan 3 jaar.

Update 230.000 km
Met 225.000 km een kleine beurt uitgevoerd, geen bijzonderheden die vervangen hoefden te worden (€ 275,-). Was wel prettig na de laatste ervaring met die hoge kosten. Het gaat dus nog prima.

Update 245.000 km
Met 240.000 km weer een grote beurt. Nu bij een locale garage. Er was een wiellager voor versleten, nu linksvoor, kosten ongeveer € 250,- inclusief montage. Verder was er niet veel bijzonders, behalve dat er nu voor meer dan € 100,- olie in is gegoten. Dat is wel duur voor olie dat maar 15.000 km meegaat, de volgende beurt. Dus al met al een dure beurt, iets meer dan € 800,-.

Update 255.000 km
Een kleine beurt laten uitvoeren en geen bijzonderheden. Het was wel de goedkoopste beurt ooit voor deze Avensis, € 220,-. Binnenkort moeten alle 4 de banden vervangen worden, dat is dan een hogere kostenpost.

Update 262.000 km
Vier nieuwe banden nodig, Goodyear Efficient Grip Performance. Totale kosten € 400,-. En na twee keer tanken lijkt het dat deze banden zuiniger zijn dan de Michelin Premacy HP banden. Overigens gaat de koppeling zwaarder en piept deze af en toe. Volgens de garage moet de koppeling, vervangen worden, waarschijnlijke kosten ongeveer € 1200,-. Ik ga het nog even aanzien, maar ik kom er waarschijnlijk niet onderuit.

Update 270.000 km
Grote beurt en koppeling vervangen. Ook nog 2 remblokjes voor. In totaal een dure beurt van € 1770,-. Nu is de koppeling wel weer heel licht. Alleen piept het pedaal nog steeds. Wordt vervolgd dus.

Update 295.000 km
Met 285.000 km een kleine beurt. Helaas bleek de aircopomp kapot. Dat kostte € 1000,- om te repareren. Plus de normale kosten van een kleine beurt en er was weer bijna € 1350,- af te rekenen. Wordt wel duur op deze manier. Na ongeveer 292.000 piept er iets rechtsvoor als ik sneller dan 80 km/h rij. Dat is dus een wiellager. Die wordt binnenkort vervangen. De koppeling piept nog steeds en dat is niet voor een normaal bedrag te repareren (durf geen prijsopgave te vragen). Ach, het piept al een dikke 30.000 km. Het went. Nog 5000 km en de 300.000 km komen in zicht. Misschien is het verbeelding, maar ik vind wel dat de auto minder stil wordt, vooral bij hogere snelheden (120 km/h).

Update 303.000 km.
De 300.000 km beurt alleen olie laten verversen met een APK. Kostte toch nog €215,- bij de lokale dealer. Tja, weer olie voor meer dan €100,- erin. De Toyota dealer gebruikt minder dure olie. Het wiellager is bij 298.000 km vervangen en de auto is weer helemaal stil. Wel ben in ondertussen aan het oriënteren op een andere auto. Het lijstje bevatte een BMW 3-serie, Volvo V70, Skoda Superb, Volkswagen Passat en een Peugeot 508. Na te hebben gereden met een Skoda, Peugeot en Volkswagen, lijkt nu de Peugeot (1.6 eHDi) de grootste kans te maken. Misschien dat ik nog een Volvo probeer (D3 of toch de 1.6 die ook in de Peugeot ligt) voordat ik definitief beslis. Uitslag binnenkort, want behalve dat ik over 10.000 km (< 3 maanden) een distributieriem moet vervangen, zijn de voorbanden ook helemaal op. Dat is niet goed voor de winter.

Update 304.000 km.
De Avensis wordt vervangen door een zwarte Volvo V70 D3 uit 2010. Als ik daar weer wat kilometers mee heb gereden, volgt er wel een review.

PROBLEMEN

  • 304.000 km

Net voor de 100.000 km gaf het motormanagement lampje aan dat er iets mis was. Het bleek dat de gloeibougie niet meer zo goed was. Alle vier zijn vervangen onder garantie.

Net voor de kerst heb ik geprobeerd de voorlamp te vervangen. Dit ging helaas fout, er brak iets in de lamp af. Het vervangen van de koplamp kostte helaas €400,-. Is toch wel duur voor een lampje. De volgende keer zal ik wel een bezoekje aan de garage brengen mocht deze het nog eens begeven.

De eerste grote reparatie bij 270.000 km, een koppeling vervangen. Best prijzig, € 1200,-. Geen idee of dat duur is of dat het bij andere merken goedkoper is. Mijn indruk is dat het bij Toyota zo dat de onderdelen die vervangen moeten worden redelijk duur zijn, vind ik.

De tweede grote reparatie bij 285.000. Gaat nu wel snel. De aircopomp voor € 1000,-. Zou niet moeten kunnen eigenlijk, maar toch is het gebeurd. In meerdere verslagen van dit type motor gelezen dat omstreeks de 300.000 ook turbo's, EGR en pompverstuivers wel eens de geest kunnen geven. Dat zijn ook dure reparaties. Begin langzaam rond te kijken voor iets anders....

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.