Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Terra (2007)

autoreview

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 D-4D-F Terra
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een tijdje in een vreselijk onhandige Volkswagen Passat 2.0 van een oude serie gereden te hebben kreeg ik een Toyota Avensis aangeboden. Een zwarte stationcar. De kleur interesseerde me niet zo, wel het feit dat ik eindelijk weer een stationcar had - een auto waar je wat in kwijt zou kunnen.

De mijne is een 2.0 D4D Terra met blijkbaar voldoende extra’s om de brutoprijs op te drijven tot bijna 35.000 euro. Voor dat geld heb ik geen cruise-control en geen climate control, wel handmatige airco. Er zit ook een navigatiesysteem in wat het niet doet omdat de leasemaatschappij de navigatie-CD niet meeleverde en ook niet meer kan leveren.

De Toyota stuurt aardig. Het lijk alsof je in een veel kleinere auto zit en zo gedraagt hij zich ook. Een beetje licht in het stuur, met een behoorlijk goede wegligging.

Daar houdt het ook meteen op. Op alle andere fronten valt de Toyota Avensis tegen.

De handmatige airco is lastig af te regelen. Dan is het te koud, dan weer te warm. In de meeste gevallen wordt er toch gewoon koude lucht over je voeten heen geblazen, of je de instelling nou op warm of koud zet.

Het geluid van de af-fabriek radio valt uitermate tegen. Klassieke muziek valt nog te genieten maar popmuziek of luidere uitspattingen zijn absoluut niet te genieten. Daarbij zit de bediening aan het stuur aan een uitermate onnutige plaats waardoor je tijdens het rijden nogal eens de zenders wisselt of het volume wijzigt.

Daarbij komt dat de bergruimte van de Toyota ontzettend tegenvalt. De wielkasten zitten enorm in de weg in het laadruim waardoor de bruikbare ruimte voor grote voorwerpen aardig tegenvalt. Voor het verhuizen van een bureaustoel moest de achterbank naar beneden.
Het is wel mogelijk een vlakke laadvloer te maken maar deze laadvloer wordt dan weer wel begrensd door het vervolgens rechtopstaande zitvlak van de achterbank. Iets langere voorwerpen zoals een gipsplaat kan je er dus ook niet in kwijt.

De mat aan bestuurderszijde is na ongeveer 30 seconden losgerukt en op de achterbank gegooid. Dat ding blijft niet zitten behalve ergens tussen de pedalen en je voet.

De acceleratie van de auto is bedroevend. Niet dat de Volkswagen Passat 2.0 zo ontzettend snel was - neen, ook die was bedroevend traag voor een Duits 2-literblok maar de Avensis kan er ook wat van. Volgens de specificaties zou er een intercooler met turbo aanwezig moeten zijn maar die hebben ze dan wel erg licht afgesteld. 10,6 seconden van 0 tot 100 (volgens specificaties) is erg traag. Anno 2007 is dat de gemiddelde sprinttijd van een 1.4 benzine. Daarbij komt dat de tractie van de auto bedroevend slecht is. Er zit tractiecontrole op en die heb je ook echt nodig wil je niet constant slingerend over de weg gaan. Bij het uitkomen van een bocht uitaccelereren zit er niet in. Dat heeft natuurlijk deels te maken met de achterlijk kleine voorkant waardoor de gewichtsverdeling over de hele auto twijfelachtig is en bij het bochtenwerk de voorwielen steeds weer grip verliezen.

En dan is er de zoemer. Als je je gordel niet aanhebt terwijl je rijdt gaat er een vreselijk irritante zoemer af. Ondanks het feit dat ik op de openbare weg altijd mijn gordel draag wordt ik toch gek van dit ding. Als ik achterin inparkeer doe ik de gordel altijd los. PIEP PIEP PIEP PIEP. Die piep wordt zelfs nog luider als je na 5 seconden geen gehoord hebt gegeven. Hij zeurt ook als je de sleutel in het contactslot stopt en je deur is nog niet dicht. De zoemer is dan weer wel op z’n plek als je de lichten laat branden en de deur opengooit. En je laat de lichten al snel branden omdat de dashboardverlichting altijd aan is. Ook overdag als je het niet nodig hebt.

Ook de centrale vergrendeling werkt niet zoals je dat zou wensen. Als er een deur open is kan je de auto niet vergrendelen. Dat betekent dat je altijd moet wachten tot je vrouw/kinderen klaar zijn met uitstappen voor de auto echt op slot kan. Als je per ongeluk de auto op slot doet terwijl er iemand in zit kan die er nooit meer uit.

En het feit dat ik plotseling de knop van de schakelpook los in m’n hand had zal ik maar niet vertellen. Dat die knop vanzelf lostrilt gelooft toch niemand. Maar dat is wel gebeurd.

Is er dan wel iets goed aan de Avensis? Ja, het is een Toyota dus hoe slecht hij ook rijdt, hij rijdt. Altijd. Zonder morren, ook over 250.000 km nog. En alles werkt. Of het handig is is wat anders, maar alle knopjes doen het echt. Dat was met de Passat wel anders. Hij stuur licht en is daardoor ook voor moeder de vrouw geschikt. Hij is langzaam en amper vooruit te branden maar daardoor ook vergevingsgezind. Je merkt het verschil bijna niet wanneer je in z’n 2 of in z’n 4 van 40 naar 60 trekt.

PROBLEMEN

Geen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.