Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Luna (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Luna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 218.000 km |
'op'rijden of vervangen?
- 218.000 km
Eind 2008 bestelde ik een eindereeks Toyota Avensis 'Traveller', (een 'Luna' met enkele extra opties zoals bv navigatie, licht- en regensensor en cruise control) bij onze trouwe garagist, gespecialiseerd in Toyota maar sinds kort 'onafhankelijk' van één merk. Op 2 januari 2009 heb ik de wagen ingeschreven en in gebruik genomen.
Waarom Toyota? Wegens de zeer goede ervaringen met onze andere Toyota, een Yaris 1.0, die ook bij dezelfde garage nieuw werd aangekocht en na 8 jaar en 120.000 km het nog steeds voortreffelijk deed. (zie andere review).
Het was een rationele keuze waarbij ik weinig of geen eomtie liet meespelen; na een proefrit voldeed de wagen. Hij was stil, voelde solide en betrouwbaar aan maar riep geen rij-emotie op. Stuurde wat zwaar, schakelde wat stroef en had een niet-consistent koppelingspedaal. Dat wil zeggen dat het aangrijpmoment van de koppeling afhankelijk is van de belasting van de motor.
Naast het vertrouwen in het merk en de garagist, gaven de erg grote binnenruimte, de stilte, de comfortabele zithouding en de vele opties de doorslag om de wagen te bestellen.
Na de eerste 1.000 'inrij' km besliste ik om met 100% synthetische olie te rijden, ipv met de 'voorgeschreven' half synthetische olie. Een beslissing die ik me nog steeds niet heb beklaagd: iets langere onderhoudsinterval en minder olieverbruik.
Motor:
De 2l diesel met 126pk wordt steeds zuiniger; bij normaal gebruik tegenwoordig 5,4l/100km of 1/18,5. In het begin was dit 6 à 6,5l/100km.
Ook na 200.000 km hoef ik nog steeds geen olie bij te doen, ook niet als ik pas na 20.000km klein onderhoud laat doen.
Beneden de 2000rpm is de motor wat hol - altijd geweest - en er is ook nu nog die typische duw in de rug vanaf dat toerental.
Gebruik:
Vooral langere afstanden op autosnelwegen. In de zomer met caravan (1.000kg) met bijna verdubbeling van verbruik tot gevolg.
Onderhoud en slijtage:
Tot op heden rijd ik nog steeds met de originele batterij, originele koppeling, originele schokdempers en originele remschijven...
Behalve remblokjes voor- en achteraan, banden, riem van de stuurbekrachtiging, luchtfilter, pollenfilter, oliefilter die op tijd en stond vervangen werden, is alles nog steeds origineel.
Kleine ergernisjes:
Na verloop van tijd (na garantieperiode) traden er her en der wat piep- en kraakgeluidjes op in het interieur. Zo heb ik zelf de armsteun in het midden voorzien van wat extra zelfklevende dempingskussentjes en wat mousse tussen de bekabeling gestopt boven de radio (onder het middenvakje boven dash) en het deurtje van het handschoenkastje wat meer doen klemmen. Het klepje van de zekeringen moet regelmatig wat 'hervormd' worden of rammelt ook.
Carrosserie:
Behalve enkele krasjes in de deur van fietsen en op de bumpers van enkele mislukte parkeermanoeuvres (mijn kinderen hebben met deze wagen leren rijden) ziet mijn carrosserie er nog steeds superstrak uit. Geen roest. Wagen staat nochtans altijd buiten.
Extra tussenkomsten:
Op 100.000 en op 200.000km heb ik de kleppen van het roetbehandelingsysteem volledig laten demonteren en reinigen, na foutmelding motorstoring. Hierna geen problemen meer.
Toen de wagen nog net geen 200k had, heb ik getwijfeld om te veranderen omwille van de inruilwaarde die na 200k drastisch zou dalen... Met mijn vorige wagens heb ik quasi probleemloos 300k gehaald en ik heb het gevoel (hoop ik althans) dat ik eigenlijk met deze wagen probleemloos +400k zou kunnen halen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren