Toyota Avensis Wagon 2.0 16v VVT-i D4 Linea Luna (2006)

autoreview

Toyota Avensis Wagon 2.0 16v VVT-i D4 Linea Luna (2006)

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 16v VVT-i D4 Linea Luna
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst75.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 75.000 km

Het gevoel van kwaliteit en het rijcomfort van deze auto is in deze prijsklasse ongebruikelijk, ongekend, en fabelachtig, en daar heb ik ’m op gekocht... en na 5 maanden voel ik me nog steeds een bofkont als ik na een dag werken naar huis rijd. De Avensis is niet mooi van buiten (met name de voorgevel vind ik nogal rot opgedroogd) en ronduit saai van binnen, maar de auto geeft je het gevoel dat alles erop gericht is om je, vanaf het moment dat je het portier opent tot en met het moment dat je het portier dicht laat vallen (...thunk.) tot rust te laten komen... en dat werkt. Hij is saai, maar wel perfect. Als er Lexus op had gestaan, had je het ook geloofd.

Het ding is zo achterlijk stil dat je geneigd bent om je aan de kleinste dingen (het geluid van de remblokken op de schijven, het geluid van de airco) te gaan storen. De audio in deze auto is zo achterlijk goed dat je je afvraagt waarom ze niet zo’n versterker en zo’n speakerset leveren in lawaaiiger auto’s in dezelfde klasse (Laguna, S40, V50, Mondeo, A4, 407). De beenruimte voorin en achterin is een mirakel voor een auto van slechts 4m70... zelfs onze schoonzoon van 2.03 meter kan er achterin 700 km lang aangenaam in zitten zonder ook maar een enkele klacht.

De besturing is wat gevoelloos, maar je kan met deze auto, als je dat wilt, best hard een bocht nemen, ook als die bocht een korte is. Het bezwaar zou kunnen zijn dat je aan de auto niet voelt dat je sportief stuurt... het overheersenende gevoel is ’waarom zou ik, waar maak ik me druk om?’ Als je op zoek bent naar sportief rijplezier met een grote station, dan is de Avensis niet je eerste keuze... dan is een Mondeo met z’n superieure onderstel echt een beter idee.
Hetzelfde geldt voor de prestaties... die tweeliter gaat best hard, maar dat merk je alleen maar omdat de bochten een stuk krapper worden dan je gewend was, niet omdat de auto je het gevoel geeft dat je flink aan het planken bent. Een S40-eigenaar die onlangs mijn Avensis leende, reed er, zonder dat in de gaten te hebben, 130 mee op de provinciale weg.

De blijvende indruk van deze auto is toch echt het superieure rijcomfort, de sublieme rust, en de geweldige audio-installatie.
Vergeet de Cabasse-radio en -speakerset van de Laguna - de standaard audio van de Avensis speelt ’m er moeiteloos uit.

En nog wat... een noodstop in deze auto is een ervaring die je niet snel vergeet. Allejezus, wat kan je verbijsterend hard remmen met dat ding.

PROBLEMEN

Problemen? Het is een Toyota, ja?

... geen, dus. En ik verwacht ze ook niet.

na het afscheid

  • 75.000 km

In de drie jaar dat ik de Avensis gereden heb, heeft zich slechts één probleem voorgedaan:
bij bedrijfstemperatuur was de stattionair erg laag (ca. 600 rpm op de toerenteller). Soms voelde het blok zich daar merkbaar niet bij op z'n gemak, en een enkele keer sloeg 'ie dan bij het optrekken ook gewoon af.
En één keer is het me gebeurd dat het ding niet wilde starten. Even later nog es geprobeerd, en toen sloeg 'ie na 15 seconden wel aan (met een boel rook).
Dat is door de dealer opgelost.

Het afrolgeluid van de banden is bij deze auto wel een beetje een zwak punt. Dat werd verergerd toen de standaard gemonteerde Dunlop SP Sport banden, voordat ze vervangen moesten worden, ineens erg veel lawaai begonnen te maken (een bekend probleem bij deze banden).
Na montage van andere banden (Yokohama C-drive) was het probleem wel opgelost, maar nog steeds was de auto op slechte wegdekken wat aan de rumoerige kant. Minpuntje aan een verder uitstekende auto.

Nu ik weer een grote Citroën rijd, wil ik bij de Avensis toch een puntje van het comfort aftrekken. Voor een met schroefveren afgeveerde auto is het veercomfort prima, maar in vergelijking met de XM is de Avensis een stugge auto. Maar ja, dat geldt voor nagenoeg elke auto, zeker in deze klasse.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.