Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Luna (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Luna |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Geweldige reisauto
- 140.000 km
Ik heb in mei 2007 deze Toyota Avensis gekocht. De eisen die ik aan de nieuwe auto stelde waren ruimte, betrouwbaarheid, comfort en hij moet regelmatig een caravan trekken naar Midden Italië of Zuid Frankrijk. Mede door de manier waarop de Toyota dealer (Becker in Hengelo) zaken doet, is de keuze op deze auto gevallen.
De auto is erg compleet uitgevoerd met lichtmetalen velgen, climate control, licht- en regensensoren, negen airbags enz enz. Ik heb niet gekozen voor een fabrieksnavigatie. De dealer bouwde mijn oude TomTom in het dashboard in. Vaste voeding draden keurig weg gewerkt en bediening met de afstandsbediening. Na een jaar heb ik een cruise control in laten bouwen. Heerlijk, dat had ik er meteen bij moeten stellen toen ik hem kocht.
De auto beviel vanaf de eerste meters uitstekend. Het comfort is erg goed; zelfs na een lang weekendje Parijs, Berlijn, München, kom je ’s nachts niet geradbraakt thuis. Met de caravan naar de Provence of Umbria betekent twee dagen achter het stuur. Geen enkel probleem. De laatste twee jaren begon de bestuurdersstoel iets door te zakken waardoor het comfort minder werd.
Een Avensis is een reisauto, geen sportwagen. De stabiliteit is prima, nauwelijks zijwindgevoelig. Maar als het moet kun je er ook ongelooflijk hard mee door een bocht. Met name de langere bochten van een klaverblad en op- en afritten van een snelweg zijn een genot. Als ik moeite begin te krijgen om rechtop te blijven zitten, hoor ik de banden nog niet piepen. Echt indrukwekkend.
De ruimte is meer dan voldoende: op de achterbank kan ik (1,87m) prima achter mezelf zitten en dan heb ik nog ruimte over. De vakantiebagage past er prima in en dan kan het dekzeiltje over de bagageruimte nog dicht.
Het brandstofverbruik met de 1.8 liter motor (129 pk) viel mee. Ik rijd meest langere afstanden en als ik dan normaal met het verkeer mee rijd is het verbruik ongeveer 1 op 15. ’s Nachts terug naar huis als de wegen wat leger zijn en de snelheid ver boven de wettelijk toegestane maxima ligt, is het verbruik nog zo’n 1 op 12,5. Met de caravan erachter wordt het een ander verhaal: tussen de 1 op 6,5 en 1 op 8, afhankelijk van de wind. Hierbij moet ik melden dat ik meestal zo’n 110 km/u op de teller aanhoud en dat we altijd wel heuvels en/of bergen over gaan. Het is een atmosferische motor, dus hij heeft toeren nodig om te kunnen presteren. Geen probleem, koppeling en versnellingsbak werken licht en precies.
Het is een Toyota, dus met de betrouwbaarheid zit het wel goed. Toch waren er wel wat ongeplande werkplaatsbezoeken:
- Na drie weken ging de koppeling slippen. Foutje bij de montage waardoor er olie op de koppelingsplaten kwam. Nieuwe koppeling er in en we hebben met dit onderdeel geen enkel probleem meer gehad. Soms, met manoeuvreren met de caravan begon de koppeling te stinken, maar de werking bleef goed.
- De neus van de auto is vrij laag, waardoor de kunststof plaat onder de motor over de stoeprand schuurt als je met de voorwielen tegen die stoeprand parkeert. Daar kan die plaat niet tegen en op een gegeven moment braken er twee schroeven af. Netjes en gratis gerepareerd en beter opletten in het vervolg.
- Het afdekzeil boven de bagageruimte wordt bij de achterklep vastgehouden door twee nokjes. Één daarvan brak na een paar jaar af. Ik kon het lijmen, maar het ding bleef los raken. De dealer had geen andere oplossing dan een nieuw afdekzeil inclusief cassette. Dat zou ongeveer € 400,00 kosten. Ik heb toen van hout een nokje gemaakt en dat met een lange houtschroef vast gezet in de lijst van het zeiltje. Stuk matzwarte tape erover en niemand die het verschil zag.
- Een marter heeft zich eens tegoed gedaan aan de isolatie onder de motorkap. Die moest vervangen worden.
- De auto is één keer terug geroepen door Toyota. Er is toen een deel van de stuurstang vervangen.
- Ik heb zelf een zaterdagmiddag besteed met het vervangen van de stadslichtjes.
- De accu is na vijf jaren vervangen, de auto staat nu op zijn derde setje banden en de remblokken zijn een keer vervangen.
Dit is het zo’n beetje. De uitlaat is nog origineel. Geen reden tot klagen, lijkt me. Integendeel. Hulde aan Toyota.
De Avensis is nu ruim 8,5 jaar oud; ik heb nog nooit een auto zo lang gehad. Zijn leeftijd is hem aan te zien. Veel krasjes en enkele deukjes. De carrosserie weer in nieuwstaat laten brengen gaat behoorlijk in de papieren lopen. Nieuwe achterbumper, zijpaneel uitdeuken, hele auto overspuiten. En dan nog heb je een auto van bijna 9 jaar. Dus het wordt tijd voor iets anders.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.