Toyota Avensis Verso 2.0 D4-D Linea Sol (2002)

autoreview

Toyota Avensis Verso
Toyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis Verso - interieurToyota Avensis Verso - interieur

Signalement

UitvoeringAvensis Verso 2.0 D4-D Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf15.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Positief:

Bediening: Erg veel stokjes aan het stuur, na een korte tijd kan ik ze blind bedienen. Ik moet nog steeds wennen aan het blauwe lichtje voor de motortemperatuur in plaats van een meter. Het werkt wel, ik rij de diesel rustig warm.

Wegligging, rijpositie: Door de hoge zit heb je een goed overzicht van de weg. Hij remt hard en recht heb ik geconstateerd bij plotselinge files.
Mijn Honda was erg laag, dit is een heel verschil. Bij de MC Drive kan ik de caissièrre recht in de ogen kijken (en constateren dat mijn hamburger bijna klaar is)

Ruimte: ten opzichte van een Zafira is deze veel ruimer, de achterstoelen zijn ook bedoeld om mee op vakantie te gaan.

Verbruik: Ik rij 1:16 (ca. 140) tot 1:18 (strikt aan de limiet). Alles voelt solide en doordacht aan, niet zo gammel als bij mijn vorige auto. De motor is snel genoeg voor de Verso, ik wou gelijk een chip tuning bestellen voor 140 pk, maar eigenlijk is de standaard uitvoering snel genoeg.

Minder:

Toegankelijkheid achterste stoelen vind ik matig. Je kunt de leuning naar voren klappen maar dan is de instap te hoog. De stoel kan ook naar voren worden geklapt maar het gaat ongeveer zoals bij een driedeurs hatchback als de achterbank wilt opklappen.

Ik vindt de achterklep erg licht uitgevoerd, geen kluis gevoel als je die dichtslaat. Bij de portieren heb ik dat wel.

De motor bromt aardig bij de Verso, vooral als die koud is. Bij een grote beurt kreeg ik een Avensis nieuw model mee, ook diesel, die is een stuk stiller.

Al met al ben ik tevreden met mijn Verso, de kleur metallic blauw is een echte aanrader. Werkelijk iedereen vindt hem mooi.

Ik heb zojuist het TNS300 navigatiesysteem ingebouwd en ik ben benieuwd hoe goed of die is. Ik zal hierover een update geven.


De update :

TNS300 systeem, subliem. Geprobeerd om het systeem gek te maken door steeds van de adviezen af te wijken in een voor mij bekende omgeving. Hij trapte er niet in en gaf keurig een alternatieve route. Ook mijn klanten in die verschrikkelijke industrieterreinen in Duitsland vindt hij probleemloos. Hij loodste mij rustig door het Ruhrgebied, ook als ik vanwege een filemelding een onlogische route nam. Dit soort dingetjes heb ik ook wel eens op een navigatiesysteem van Citroën geprobeerd, die probeerde mij steeds terug te sturen....

Een minder puntje, ik vondt dat het erg lang duurde voordat de ruit ontdooid was op een koude ochtend. Ik heb zeker 10 kilometer gereden voordat er een beetje aangename temperatuur uit de ventilatieroosters kwam. Misschien is dit typisch voor diesels maar bij mij vorige auto’s was het veel sneller warm.

Bij de onderhoudsbeurt, 300 euro vast prijs, vroeg ik naar een nieuwe tankdop die kwijt was. Dit koste mij 35,40 euro exclusief btw...


Update 26-3-04


Skivakantie (Sauerland) met vrouw en vier kids ging prima vervoerstechnisch althans. Ski’s, kleding, schoenen en twee ouderwetse houten sleeën passen gewoon in de auto als je er één v.d stoelen uit de achterste rij verwijderd. je krijgt dan een soort L vormige bagageruimte van ca. 650 liter die je lekker hoog kunt opstapelen. Ik ontdekte een paar sjor ogen in de vloer van de achterbak om alle spulletjes veilig vast te zetten. Geen dakkoffers dus. Op de terugweg flink doorgereden op de Autobahn, 150-160 km per uur is een lekkere snelheid met deze auto. De stoelen slapen ook lekker volgens de kinderen.

10-8-2005 : Het afscheid

Mijn kinderen worden groter, oma rijdt ook steeds vaker mee dus er moet een grotere auto komen. Na 92000 km heb ik afscheid genomen van mijn verso. De opbrengsten bij verkoop zijn me allezins meegevallen. Al met al heb ik ongeveer 7000 euro in twee jaar met 75000 km. afgeschreven.

De totale onderhoudskosten waren ca. 1800 euro inclusief banden over 75000 kilometer.

Al met al ben ik tevreden over mijn Verso, toch is het niet de allerbeste Toyota die ik heb gehad,zie problemen, eindcijfer 8 1/2.

PROBLEMEN

Sinds een tijdje heb ik last van een kromme remschijf voor. Dit geeft de onprettige sensatie van een trillend stuur bij hard remmen. De dealer heeft de schijf afgedraaid onder garantie bij de 45000 km. beurt. De kosten van de kleine onderhoudsbeurt waren 135 euro, wat ik vrij billijk vond.

Op 90 duizend kilometer nogmaals een remschijf afgedraaid. De lichtmetalen velgen zijn behoorlijk aangetast na bijna drie jaar, onder garantie worden deze gestraald en gecoat.

Bij de eindschoonmaak vielen me diverse kleine krasjes in de kunststof delen op. De auto heeft veel last van steenslag aan de voorzijde, hoewel ik vrij veel afstand hou tijdens het rijden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.